Yamaha TZR 125

Yamahan RD 125 LC merkitsi 1980-luvun alussa aivan uuden kevytmoottoripyöräluokan syntyä. Nestejäähdytteinen kaksitahtinen oli ennennäkemättömän tehokas, mutta siitä huolimatta luotettava. Sille ilmestyi nopeasti kilpailijoita, joten Yamahankin piti nostaa rimaa korkeammalle. Vuonna 1987 esiteltiin Espoon Dipolissa TZR 125. Maailman ensiesittelyn pitäminen Suomessa on erittäin epätavallista. Olisiko Suomessa ollut suhteellisen suuri osuus tehopiikkien markkinoista? TZR 125 muistutti läheisesti 250-kuutioista isoveljeään, mutta siinä missä TZR 250:n runko oli kevytmetallia, oli satapiikin runko harmaaksi maalattua terästä. Jo edellisessä mallissa nähty pakoaukkoa säätävä YPVS-järjestelmä sai seurakseen YEIS-paisuntakammion pitämään seosta liikkeellä imutahdin lopulla. Yhdessä nämä tekivät moottorista hyvin joustavan eri kierroslukualueilla.

Nuorisolle tarkoitettujen pyörien kehitys oli nopeata. Esittelynsä aikoihin TZR 125 oli tehokas ja jo ulkomitoiltaankin suurempi kuin muut. Muutama vuosi myöhemmin sitä verrattiin jo uusiin italialaisiin malleihin. Niiden rinnalla japanilaistekniikka alkoi vaikuttaa jo tavanomaiselta ja ehkä jopa kutistuneelta. Eksoottinen italialainen maksoi kuitenkin puolta enemmän kuin tuttu japanilainen, joten TZR pysyi suosittuna. Lama-aika yllätti Yamahan maahantuojan. Vuonna 1991 Suomeen tuotuja TZR:iä myytiin uusina vielä kolme vuotta myöhemmin.

Yamaha TZR 125 1988 Risto Liimatainen

Scroll to Top