OMISTAJIEN HELMET
Yhteistyössä Valvoline
Omistajalleen tärkeä ajoneuvo, helmi, voi yhtä hyvin olla arkinen latolöytö, karu työkone kuin huippuentisöity harvinaisuuskin. Oleellista tässä kilpailussa on viehättävä tarina. Miksi juuri tämä ajoneuvo on erityisen tärkeä omistajalleen? Mukaan sai ilmoittaa vähintään 25-vuotiaan ajoneuvon, muuten tyyli on täysin vapaa.
Näistä yleisö pääsi äänestämään verkossa suosikkiaan 31.3. saakkaa ja kymmenen eniten ääniä saanutta ajoneuvoa, finalistit, saapuvat näytteille Classic Motorshown ’Omistajien helmet’ -osastolle Lahden Messukeskukseen 3.-4.5.2025. Finalistit julkaistaan 2.4.
Kaikkien äänestäneiden kesken arvotaan Classic Motorshown lippuja ja Valvoline tuotepaketteja! Äänestysaika 5.-31.3.2025

Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, 1988 – Iiro Haapanen, Lahti
Noin viisi vuotta sitten isoisäni kertoi paikallislehdessä olevasta noin 1cm x 2cm kokoisesta myynti-ilmoituksesta, jossa kerrottiin, että olisi Alfa Romeo

Aprilia MOTO65, 1997 – Petsi Behm, Savonlinna
Kauan, kauan sitten posti toi Tekniikan Maailman numeron 18/1996.Lehdessä oli juttu erilaisesta moottoripyörästä Aprilia MOTO 6.5. Se ei silloin herättänyt

Aston Martin DB7 i6, 1997 – Hannu Koponen, Hyvinkää
Aston Martin on ollut minulle pitkäaikainen unelma, joka tuntui myös jäävän unelmien ja haaveiden tasolle. Reilu vuosi sitten alkoi näyttää

Audi Quattro, 1982 – Jari Salokoski, Villähde
Alkuperäinen Urquattro. Valmistettu 11/1981. 200hv, 10vAjettu ainoastaan 92 tkmHannu Mikkolan ja Tuulilasi-lehden Ahvenistolla testaama klassikko.Videon voi katsoa seuraavasta linkistä:https://www.apu.fi/videot/rallilegenda-hannu-mikkolan-kasittelyssa-audi-legendat-audi-quattro-ja-audi-rs3Erittäin hyvin

BMW 850i, 1991 – Juha Nyman, Kerava
Ihastuin E31-korisarjan BMW:hen jo nuorena poikana ’90-luvun alussa. Sen sulavat ja ajattoman kauniit muodot ja aikaansa edellä olevat tekniset innovaatiot

Buick Elektra, 1960 – Vilho Ahlqvist, Kangasala
Tämä Buick Elektra ei ollut tarkoitettu palaamaan tielle. Se oli osakasa, jota myytiin ilman tekniikkaa. Ostin auton kesällä 2020 ja

Cadillac Coupe DeVille, 1957 – Esa Malmström, Forssa
Pitkään haaveiltu Amerikan ihme. Itselläni on vuosien saatossa ollut useita vanhoja ajoneuvoja. Amerikkalaisista autoista olin kyllä haaveillut 18-vuotiaasta asti, mutta

Cadillac Eldorado Biarritz Coupe, 1977 – Juha Järvinen, Kerava
Aikansa luxusauto. Cadillacin ensimmäinen ruiskuversio. Autolla ajettu 27,000 mailia. Alkuperäiskuntoinen. Etuveto takasi 7.1-litraisen moottorin lisäksi tasaisen ajonautinnon. Jos halusit ostaa

Cadillac Fleetwood Eldorado Convertible, 1965 – Matti Kukkonen, Helsinki
Edesmennyt isäni oli pitkän linjan jenkkiautomies. Hän ehti omistaa ja ajaa kymmenillä Ameriikan autoilla 1950-luvulta lähtien. Yleisin merkki oli Chrysler.

Cadillac Model K, 1907 – Markku Viitanen, Porvoo
Cadillac 1907 Model K on autojen kehityksen ensimmäisen vuosikymmenen luomus, jossa messingin loiste on parhaimmillaan ja kertoo aikauden käsityön taidosta.

Chevrolet Belair 2D sedan, 1959 – Tuija Vilppolainen, Somero
Tämän iäkkään letukan tarina Kaliforniasta Suomeen alkoi vuonna 2017, kun etsin autoa, millä matkaamme tulevan puolisoni kanssa maistraattiin sormuksien vaihtoon.

Citroën 2CV, 1975 – Markku Honkala, Hämeenlinna
Harrasteautoilua hymyssä suin, niin kuskille kuin kanssakulkijoillekin. Sitä tarjoaa maanteiden keinuva kuljin ja hyväntuulenlähettiläs, rättisitikka. Kuvien keltaisenoranssille komistukselle annettiin kutsumanimeksi

Datsun 1200 Bluebird pl410, 1965 – Otso Pennala, Joensuu
Autoni 1965 Datsun Bluebird seisoi 90-luvun lopusta 2025 saakka Itä-Suomalaisen autoliikkeen tiloissa. Datsun Bluebirs PL410 muotoilusta vastasi aikoinaan Pininfarina. Samasta

Datsun 120Y, 1977 – Mikko Pasanen, Mertie
Auto ollut minulla 15 vuotta. Melkein yhtä kauan sitä on rakenneltu Koria hiekkapuhalleltu, sisusta äänieristetty.Moottorina vapaasti hengittävä 1.4 5 vaihteisella

Datsun 240 kgt (skyline KenMeri), 1976 – Otso Pennala, Joensuu
Juniorina ihailin 240 kgt autoa vanhasta 1978 Auto motor und sportin lehdestä. Useita meni vuosikymmenien saatossa ohi, koska ei ollut

Dodge Coronet 500, 1970 – Seppo Kössi, Hietamäki
Kävi niin hassusti kun kaverin kaverille tarjosin C3 Corvetteani siitä tuli kaupat, alkoi uuden harrastepelin metsästys Suomessa ja Amerikassa. Sopivia

Dodge Dart Gt Hardtop, 1965 – Juha Taavela, Lammi
Auto on ollut ensimmäisellä omistajalla 1965–1984 jonka jälkeen se myytiin Hankoon. Ostin auton vuonna 1990 joten kyseinen auto on ollut

Dodge Dart Seneca, 1961 – Julia Lila, Helsinki
Ihmeitä ennen aamiaista!Olin pitkään haaveillut noin 50-luvun tunnelmaa hohtavasta hyväkuntoisesta klassikkoautosta ja mietiskellyt erilaisia vaihtoehtoja ja keräillyt tietoja mieleisistä. Halusin

Fiat 124 Spider CS1, 1975 – Heikki Saloheimo, Helsinki
Fiat on nähnyt paljon maailmaa. Olen innostunut Historic Endurance ralleihin. Koska rakentelen klassikkoautoja, olen kisoissa kartturina ja mekaanikkona. Hommasimme Fiatin

Fiat 127 Special, 1977 – Martti Sarasto, Karkkila
Täysin entisöity ja kilpa-autoksi museorekisteröity kopio vuoden 1980 Junnu-Cup-sarjan neljänneksi tulleen Martti Saraston kilpa-autosta. Auton rakensivat ystäväpiiri Martille 70-vuotissyntymäpäivälahjaksi. Auto

Ford Mustang HT, 1965 – Tiina Vuori, Tuusula
Ostin Mustangin vuonna 1997 autokaupasta Huittisista. Mustang tuotiin Suomeen vuonna 1990 ja se oli tuolloin alkuperäisessä Prairien Bronze tehdasvärissään. Ensimmäinen

Ford Sierra Laser 1.6 3 D, 1986 – Jukka Silvennoinen, Hämeenlinna
Minä Sierra Ford Laser 1.6 ja nykyinen omistajani Jukka tapasimme pihalla, johon myyjänä toiminut perikunta oli minut siirtänyt. Siitä yhteinen matkamme

Ford Cortina, 1969 – Jasmin Tuominen, Hämeenkoski
Isälläni oli nuoruudessaan samanlainen auto. Hän aina puhui omasta Cortinastaan. Olin 23-vuotias, kun kyllästyin kuuntelemaan tarinoita Cortinasta, sanoin hänelle, että

Ford Escort 300 Van, 1972 – Heli Valtonen, Imatra
Olen aina halunnut toriauton, onhan suvussa pitkät perineet torikaupasta.Noin 10 vuotta sitten mies löysikin Esko Taneli Tilhen.Kunnostuksen aloitukseen meni vielä

Ford Escort Mk1, 1975 – Esa-Pekka Saarinen ja Jarkko Lapinsalo, Kuusankoski
Escort, joka kulkenut tuttavapiirissä uudesta asti. 2000-luvun taitteessa siirtyi kilpa-autoksi rallisprintiin, ja tuli meidän omistukseen vuonna 2019 osina ja rullaavana

Ford Escort VAN 35, 1979 – Sami Lappalainen, Vantaa
Auto on vanha Savon sähkön mittarinluku auto. Monen mutkan kautta auto päätyi keski-suomeen jossa se vietti pitkän ajan.Täysi restaurointi tehtiin

Ford Fiesta 1.1 GX, 1981 – Ossi Friberg, Vantaa
Tällainen Ford Fiesta liittyy monen ikäseni nuoruuteen. Siksi itsekin päädyin tällaisen ja tämän yksilön omistajaksi. Tämä yksilö on ollut minulla

Ford Taunus Transit, 1964 – Olli Kiuru, Tampere
Näin Transitin ensi kertaa myynnissä nettiautossa noin 5 vuotta sitten ja olin heti aivan myyty, tuo auto piti saada. Meinasimme

FSO Polonez LE Special, 1987 – Jussi Kulonen, Leppäkoski
Vuonna 2009 tuli tarjolle eräältä navetan vintiltä tämmöinen erikoisempi Polonezin Special-malli, ehkä ainoa säilynyt maailmassa, joka oli noin viiden vuoden

Gilera 124 EXTRA, 1961 – Aki Kaipila, Kyröskoski
Gilera on todella hyvin alkuperäissäilynyt, vain vanteet/renkaat ja pakoputki uusittu, muuten maalit tankissa ja rungossa alkuperäiset. Gilera ollut edellisen kerran

Harley Davidson V, 1930 – Jukka Vähämäki, Jokioinen
Pöyrä oli toiminut Osuuskaupan lihan ostajalla 30-luvulla, jonka jälkeen sodan aikana se oli purettu. Sen jälkeen moottoria on käytetty hydrokopterimoottorina.

Helkama Raisu, 1987 – Topi Hämäläinen, Klaukkala
Tää raisu kai menisi sitten arkisen latolöydön kategoriaan. Löyty Sodankylästä, jossa oli ollut kahdella vanhuksella käyttömopona monta kymmentä vuotta, jonkun

Husqvarna CR 500, 1986 – Tero Kiira, Lahti
Motocrossin MM-sarjasta tehtaan kisosaston rakentama peli. Jukka Sintosen varapyörä, joka ei päässyt ikinä tositoimiin. Kiersi MM-sarjaa varsinaisen kilpurin elinluovuttajana. Edelleen

Husqvarna Transport 1193, 1966 – Pekka Sepänmaa, Jyväskylä
Isäni hankki tämän mopon uutena vuonna 1966. Se rekisteröitiin moottoripyöräksi koska mopon painoraja ylittyi. Tämä painaa 75 kg. Tarkoituksena oli

Indian Scoutt, 1927 – Jukka Vähämäki, Jokioinen
Pyörä oli hankittu aikanaan useamman ajoneuvon kokoelmassa Karjaalta Turun Sanomien museoon. Sieltä se kulkeutui Nummelan automaalaamoon, jonka jälkeen sain pyörästä

Jaguar Mk1, 1959 – Eteläperä Heikki, Kokkola
Ostin auton noin kuusi vuotta sitten. Entinen omistaja nukkui pois kesken projektin. Auto oli täysin purettu, moottori palasina ja kaikki

Kawasaki H1B Mach III 500, 1972 – Vesa Meriläinen / Henrikka Meriläinen, Ruotsalo
Toteutunut unelma – Kawasakin matka läpi vuosikymmentenKeväällä 1972 koulumatkani varrella seisoi jotain, mikä sai nuoren pojan sydämeni jyskyttämään aivan eri

Mazda 626, 1993 – Miska Törö, Lahti
Tämä auto ei ole mikään valioyksilö vaan ihan rehellinen käyttöauto, mutta siihen sisältyy sitäkin enemmän muistoja. Lukuisat mökkimatkat, huvipuistoreissut ja

Mercedes-Benz 190E 2.5-16, 1992 – Jukka Laitinen, Hyvinkää
Ostettu Saksata 2016. Ajettu nyt 97 000 km.Täysin alkuperäinen.Suunniteltu DTM-sarjaan kilpa-autoksi.Auto museorekisteröity 2023.Moottoria suuniteltaessa päätetiin rakentaa moottori parhaista osista, miten

Mercedes-Benz 250d, 1992 – Ari Olavuo, Järvenpää
Omistin aikoinaan toisen samanlaisen auton ja kadutti vuosia sen myyminen. Heti kun toinen vastaava tuli myyntiin se oli pakko hakea.

Mercedes-Benz 280 SE Coupe Flachkühler, 1970 – Petrus Busscher, Helsinki
Mercedes on tuotu Hollannista reilu 20 vuotta sitten perintöautona. Olen toinen omistaja. Auto on alkuperäisessä kunnossa eli sitä ei ole

Mercedes-Benz 300 D, 1993 – Ari-Pekka Piilola, Julkujärvi
Tämä Saksasta vuonna 2010 haettu Mese piti tulla alunperin varaosiksi, mutta olikin parempikuntoinen aihio, johon osia piti ruuvata kiinni. Yksi

Mercedes-Benz 420 SEC, 1989 – Kalle Bäckman, Lahti
Mercedes-Benz 420 SEC: Enon perintö ja unelmien tie Stuttgartiin Mercedes-Benz 420 SEC ei ole vain auto minulle – se on

Mercedes-Benz S 260 v6, 1987 – Aki Relander, Valkeala
Tässä on meidän perheen silmäterä, joka hankittiin vuosi sitten 80-vuotiaalta herrasmieheltä. Olen auton kolmas omistaja. Auto on museorekisteröity vuonna 2018

Morris Mini, 1973 – Jari Salokoski, Villähde
Hieman erikoisempi Morris Mini vm. 1973. Muutettu avoautoksi muutamia vuosia sitten.Tämä kerää ihailevia katseita sekä peukutuksia, juttuseuraa piisaa. Piristetty moottori

Opel Kadett C Coupe 1200S, 1976 – Jani Kurkimäki, Lapua
Omistin vastaavanlaisen Kadetin juuri kortin saaneena 90-luvun alussa. Muutaman vuoden jälkeen vaihdoin sen hieman uudempaan kulkuneuvoon ja se virhe jäi

Opel Kapitän, 1962 – Klaus Sillanpää, Jyskä
Sementtivalimon johtajan uutena ostama edustusauto. Toinen omistaja hänen poikansa ja kolmas Klaus Sillanpää. Museorekisteröity 2023. Ajokilometrejä vajaa 49 tkm. Täydellinen

Opel Monza, 1986 – Juha Honkanen, Lehmo
Harvinaisempi 4-koneinen Suomi-auto, 2,2 litran CIHillä ja 5-vaihteisella manuaalilla. Palvellut harrastekäytössä samaa perhettä jo kohta 15 vuoden ajan. Hankinnan savuverhona

Opel Senator, 1986 – Sirkku Malviala, Kangasala
1986 Opel Senator 2,5i on korimallinsa viimeiseltä valmistuskuukaudelta kesäkuulta -86. Auto on varusteltu kasariaikakautensa mukaisesti runsaasti mm. Irmscher, Mattig ja

Pappatunturi mopo, 1968 – Anne Ronkainen, Heinola
Olipa kerran tummanpunainen vm. 1968 Pappatunturi, joka etsi elokuussa 2022 uutta omistajaansa. Pientä sanomista hänessä oli: bensahana vuoti, pyörissä oli

Plymouth , 1971 – Ari Ollila, Kouvola
Olen omistanut auton 30 vuotta. Auto oli projektina ja 2 vuotta sitten läpikäytiin. Auto katsastettiin ja rekisteröitiin museoajoneuvoksi. Auto tuotu

Pontiac Trans Am, 1981 – Mikko Heimo, Kangasala
Kun pihalla seisoo valkoinen Trans Am ja netistä löytyy vanha lehtiartikkeli hieman erikoisemmasta Pontiacista ja sheriffistä. Siitä se ajatus sitten

Porsche 911, 1976 – Harri Lehtonen, Tampere
Lähdin kesällä 1987 YK-joukkoihin Golanille ja mielessä oli käynyt hankkia siltä reissulta myös auto. Porschea olin miettinyt mutta sopivaa ei

Renault 16TL, 1978 – Lasse Eerola, Lahti
Olen Lasse Eerola 75-vuotias rakennusalan DI Lahdesta. Kävin vuonna 2020 hakemassa Berliinistä kesäautoksi Renault 16 TL:n vuosimallia 1978. Miksi hankin

Saab 900i, 89/90 – Jani Korppi, Oravala
Tämän Saabin osti isäni ja äitini noin 3 vuotta vanhana Kouvolan Scan-autosta. Saabilla oli tuolloin ajettu noin 60 tkm ja

Simca Rallye 2, 1974 – Heikki Kirijatshenko, Tampere
Nyt 1-2 vuotta ollu valmiina. Joskus oli samanlainen joka tuli rallihommissa tuhottua. Tää oli sellanen katumus harjoitus ettei maailman kaikkeuteen

Škoda Felicia pickup, 2000 – Ossi Friberg, Vantaa
Felicia on käyttöentisöity pienillä twistillä. Autoon olen lisännyt Felcia-henkilöautoista tuttuja lisävarusteita, kuten keskikonsolin, sumuvalot ja kattoluukun/-ikkunan. Auto on toistaiseksi ollut

Solifer SM, 1977 – Jari Ukonsaari, Parhalahti
Solifer-mopoja valmistaneen Bensow-tehtaan kautta aikain ensimmäinen ”luikkutankki” SM, tämä kyseinen yksilö esiintyy mallin mainoskuvissa, huolto-oppaassa ja sillä on tehty mallin

Steyr Puch 700c, 1961 – Harri Numminen, Lahti
Löysin tämän auton 80-luvun lopulla Niiralasta aivan silloisen Neuvostoliiton rajalta. Ihastuin autoon ja kysyin omistajalta, että olisiko auto myynnissä. Ei

Subaru Pickup, 1992 – Henri Lampinen, Imatra
Pakkomielteenä Subarun pickupit… Pitihän tällänen taas hommata kun edellisen menin hölmöyspäissäni myymään… 200 euroa ja kaupat tuli heti. Subarusta oli

Suzuki K 50, 1982 – Kari Ruuska, Nastola
Netin ihmeellistä maailmaa tutkiessa syntyi ihastus tähän kaksipyöräiseen. Mahtaako olla näitä suomen maalla? Tietäjät tietää. Jokatapauksessa harvinainen Suomessa. Ihastuin tähän

Suzuki PV, 1981 – Pasi Mäkinen, Säkylä
Täysin alkuperäinen ja läpikäyty. Uudesta saakka ollut itsellä ja ajettu alle 12 000.1981 vuonna ostettu Euran maatalouskaupasta. Puhdisteltu, tarkisteltu ja

Talbot Horizon 1.3 GL, 1983 – Hannu Kivistö, Turenki
Ehkä Suomen vähiten ajettu (25000 km) liikenteessä oleva Talbot Horizon. Se tuli Timo ”Löysä” Salosen autoliikkeeseen 21000 km ajettuna, vaihdossa

Toyota Celica ST182 2,0 GTi, 1993 – Ben Högström, Mustio
Pienestä pojasta asti haaveena ollut unelma-auto, joka tuli ostettua syksyllä 2023, talvella 2024 aloitettu entisöinti. Tavoittena on palauttaa mahdollisimman alkuperäiseksi

Volkswagen Beach Buggy, 1969 – Markku Aittokoski, Helsinki
Kuplavolkkarin lyhennetylle alustalle rakennettu Rantakirppu on superhauska lelu kesäkirmailuun! Kevyt paino, vahva ja vääntävä moottori, lukkoperä ja riittävästi bling blingiä

Volkswagen Ea489 Basistransporter, 1973 – Tomi Marttelin, Nummela
Yksi neljästä jäljellä olevista tehtaan kokonaisuudessaan valmistamista EA489 Basistransporter-mallin prototyypeistä. Ainoana näistä varustettuna vasemmanpuoleisella ohjauksella. Tullut Suomeen Wihurin toimesta, ollut

Volvo 142 Grand Luxe, 1971 – Matti Polvinen, Tampere
Ostin Volvon 2019 ja se oli seissyt 20 vuotta lämpimässä tallissa, jossa se oli ollut uudesta asti. Pienten korjaustoimien jälkeen

Volvo 142 S, 1969 – Janne Kanerva, Anjala
Isän kanssa vuodesta 2005 harrastettu historic-rallia.Muutama mestaruus ja hopeasija saavutettu. Auto on yhdessä rakennettu.Meillä on perheautona ollut myös 142konen joten

Volvo 850R, 1996 – Miska Lampinen, Tampere
Tämän aidon Suomi-Ärrän tarina on suorastaan näännyttävän monivaiheinen. Auto on aloittanut taipaleensa Lapin läänistä urheiluliikkeen edustuspirssinä, josta auto on tullut

Volvo C70, 2000 – Mika Lehikoinen, Raisio
Tämä ruotsalainen Kaunotar Belgiasta oli saapunut Suomeen 2010 ja muutti meille 2015. Kun kiukuspäissäni eutanasioin edellisen autoni tarvitsin nopeasti uuden
NÄIN OMISTAJIEN HELMI VALITAAN:
- Ajoneuvot ilmoittautuivat mukaan helmikuun aikana. (Ilmoittautuminen päättynyt)
- Yleisöäänestys finalisteista on auki verkossa 5.3.-31.3.2025.
- Finalistit julkaistaan 2.4.
- Kymmenen eniten ääniä saanutta pääsevät finaaliin ja ovat esillä Classic Motorshowssa 3.-4.5. 2025.
- Näyttelykävijät äänestävät näistä voittajan, Omistajien helmen 2025.
Lippuarvonnan säännöt:
RLO Events Oy arpoo kaikkien äänestäneiden kesken 5 kahden hengen pääsylippupakettia vuoden 2025 Classic Motorshowhun. Yhden palkinnon arvo on 52 €. Arvontaan voi osallistua 5.3.-31.3.2025 äänestämällä suosikkiajoneuvoaan Omistajien helmiin. Arvonta suoritetaan viikolla 12. Voittajille ilmoitetaan voitosta sähköpostitse viikolla 12 ja voittajien nimet julkaistaan Classic Motorshown nettisivuilla.