OMISTAJIEN HELMET
Omistajalleen tärkeä ajoneuvo, helmi, voi yhtä hyvin olla arkinen latolöytö, karu työkone kuin huippuentisöity harvinaisuuskin. Oleellista tässä kilpailussa on viehättävä tarina. Miksi juuri tämä ajoneuvo on erityisen tärkeä omistajalleen?
Mukaan voi ilmoittaa vähintään 25-vuotiaan ajoneuvon, muuten tyyli on täysin vapaa. Kaikki mukaan ilmoittautuneet esitellään verkossa kuvan ja tarinan kera. Näistä yleisö pääsee äänestämään suosikkiaan ja kymmenen eniten ääniä saanutta ajoneuvoa, finalistit, saapuvat näytteille Classic Motorshown ’Omistajien helmet’ -osastolle Lahden Messukeskukseen 4.-5.5.2024.
Omistajien helmet -kisa on ollut osa Classic Motorshow -näyttelyä jo vuodesta 2018, tänä keväänä kuudetta kertaa. Omistajien helmet on nauttinut alusta pitäen vankkaa suosiota. Ilmoittautuneita ajoneuvoja on vuosittain kymmenittäin, ja niille ovat verkossa antaneet oman äänensä tuhannet ihmiset.
AIKATAULU 2024
-
- 25.2. saakka – ajoneuvojen ilmoittautuminen – PÄÄTTYNYT VUODELTA 2024
-
- 28.2.-17.3. – yleisöäänestysaika verkossa finalistien valitsemiseksi – PÄÄTTYNYT VUODELTA 2024
-
- 20.3. – Kymmenen finalistia julkaistaan, nämä tulevat olemaan esillä Classic Motorshow näyttelyssä – FINALISTIT
-
- 4.-5.5. – Classic Motorshown näyttelykävijät äänestävät esillä olevista finalisteista suosikkiaan Omistajien helmeksi
-
- 5.5. – Omistajien helmi 2024 julkaistaan Classic Motorshowssa, Lahden Messukeskuksessa
OMISTAJIEN HELMET 2024 KAIKKI ILMOITTAUTUNEET
Omistajien helmien finalistit äänestettiin näiden mukaan ilmoittautuneiden ajoneuvojen joukosta.
Äänestysaikaa oli 17.3.2024 saakka.
Kymmenen eniten ääniä saanutta ajoneuvoa on esillä Classic Motorshowssa 4.-5.5.2024 Omistajien helmet finalisteina.
Näyttelykävijät äänestävät kymmenestä finalistista Omistajien helmen 2024, joka julkistetaan näyttelyssä sunnuntaina 5.5.2024.
Alfa Romeo Sprint 1.5 qv, 1988 – Iiro Haapanen, Lahti
Jo pienestä asti oli ollut haaveena saada Alfa Romeo Sprint, Unelmien auto. Unelma kävi toteen kun, edesmennyt isoisäni näki paikallislehdessä
Aprilia MOTO 6.5, 1997 – Petri Behm, Savonlinna
Kauan sitten posti toi Tekniikan Maailman numeron 18/1996.Lehdessä oli juttu erilaisesta moottoripyörästä Aprilia MOTO 6.5. Se ei silloin herättänyt muuta
BMW 320, 1980 – Marcus Åbonde, Jakobstad
Auto myytiin uutena täällä Pietarsaaressa ja on nyt käynyt läpi täydellisen remontin alkuperäiseen kuntoon. E21 parhaimmillaan. Siirry tästä äänestämään
BMW E30, 1990 – Saku Karinkanta, Hollola
Tässä on minun ensimmäinen auto, jota on vuosien mittaa jalostettu omaan mieleen sopivaksi. Bemarille on tehty ylimaalaus 2021 ja samaisena
Chevrolet Apache, 1959 – Kimmo Janhunen, Klaukkala
Meidän perheen huolettomaan kesäfiilikseen kuuluu Apache, jonka ulkoisessa olemuksessa on vahvoja viitteitä Yhdysvaltain länsirannikon 60-luvun surffikulttuurista. Vaikutteita on otettu niin
Chevrolet Bel Air 2D HT, 1957 – Jari ja Vesa Erämies, Hartola
Chevy on tuotu Suomeen 1980-luvulla Kouvolaan ja sieltä myyty Tampereen seudulle. Sieltä auto myytiin Hartolaan noin 30 vuotta sitten. Chevy
Chevrolet Bel Air, 1956 – Jari Muukkonen, Hyvinkää
Ostettu suoraan ensimmäiseltä omistajalta 12 vuotta sitten. Bruno Salvadore ajatteli ostaa kunnon auton ettei koskaan tarvi sitä vaihtaa , ei
Chevrolet Biscayne 4d Sedan, 1960 – Jorma Peltonen, Vantaa
Uutena Suomeen myyty Chevy, joka toiminut 60-luvun alusta alkaen Kemissä taksina. Kyydissä matkannut mm. arkkitehti Alvar Aalto vaimonsa Elissan kanssa.
Chevrolet Bisnes Coupé, 1938 – Jouni Tammelin, Villähde
V8 moottori, lukkoperä, turbiinilukko. Auto on nopea! Siirry tästä äänestämään
Chevrolet Impala, 1960 – Salonen Janne, Vantaa
Saksasta rantautunut isolohko impala 348 cid moottorilla varustettu yksilö. harvinaista herkkua suomessa kyseinen malli. Siirry tästä äänestämään
Chrysler Airflow, 1934 – Timo Maijala, Lahti
40-luvun lopulta tähän päivään historia tiedossa. Auton hommasin Esko Rahkosen kuolinpesältä. Siirry tästä äänestämään
Daimler Double Six Series III 5.3, 1987 – Jorma Suhonen, Turku
Daimler on valmistettu Jaguarin tehtaalla ja varusteltu Daimlerin toimesta. Daimler on mm. Englannin hovin suosima merkki. Alkujaan auto on rekisteröity
Datsun Patrol Station Wagon, 1981 – Pekka Sorvali, Kouvola
Auton ensimmäinen omistaja oli Lovisa Värme Nystedt & CO. Rekisteröintipäivä 16.9.1981. Oli palvellut putkiliikkeen huoltoautona. Ostin auton Loviisasta yhtiön kuolinpesältä
Desoto Business Coupe, 1939 – Markku Sonninen, Hollola
Löytyi Kanadan ja USA:n rajan tuntumasta, eräästä ladosta. Siirry tästä äänestämään
Dodge Ram D 250, 1988 – Juha Mäkelä, Lempäälä
Dodge ollut ensimmäiset vuotensa Kalifornian kaasuyhtiön palveluksessa. Sitten Funny Car kuljettaja Kenji Okazakin varikkoveturina ja sitten yksityisomistuksessa ja minä rekisteröinyt
Dodge RAM Van, 1989 – Taru Virtanen, Sastamala
Olen Dodge B250. Synnyin Kanadan Ontariossa 1989. Olen veljessarjan lyhyin ja pieni moottorisin malli, mutta minut on varustettu ilmastointilaitteella ja
Dodge Stealth R/T TwinTurbo, 1992 – Jan Häggblom, Helsinki
90-luvun alussa ollessani nuori kauppatieteiden opiskelija, Taka-Töölössä sattui Mannerheimintien liikennevaloissa, eräänä aamuna silmiin, musta kiehtovan muotoilun omaava, sulavalinjainen urheiluauto, Dodge Stealth R/T TwinTurbo.
Fiat 127, 1981 – Mikael Hiirikoski, Espoo
Lapsuudessani perheellämme oli 127 ja Polski Fiateja aina käytössä. Krokotiilihammasturvavyöt, meluisa sisäilmapuhallin, pieni peltinen kori ja aina se sama tuoksu
Ford 5000, 1969 – Martti Lampinen, Äänekoski
Tarina minun osalta ko ajoneuvon kohdalla ei ole kovinkaan pitkä, mutta ajatuksena kyllä. Ollessani 70-80-luvulla töissä paikassa, joka oli Ford-traktoreiden
Ford Anglia 1200, 1966 – Kimmo Luotonen, Turku
Olen lähes koko ikäni pitänyt Anglioista ja ensimmäisen ostin 14 vuotiaana. Oma suosikkini on ollut punainen -66 1200 ja nyt
Ford Capri GT, 1970 – Tero Kivilinna, Myllykoski
Helsingin Stockmannin maahantuoma, ensimmäisellä omistajalla ollut yli 50 vuotta. Tämä upea yksilö on varusteltu 70-80-luvulla vanteita lukuun ottamatta. Tämä entisöimätön
Ford Cortina Mk2, 1969 – Jere Taavela, Lammi
Kyseinen malli oli vuoden -69 myydyin auto. Siirry tästä äänestämään
Ford Escort 1300 Sport, 1974 – Henri Aaltonen, Tuusula
Pienen pojan pitkäaikainen haave valmistui vuonna 2022 täydellisen läpikäynnin jälkeen. Kummisedän vastaava Mk1 Escort Sport teki aikanaan lähtemättömän vaikutuksen ja
Ford Escort RS2000, 1973 – Hannu Varis, Polvijärvi
Tämä auto oli seisonut 27 vuotta hylättynä vajassa. Escortti sai meiltä uuden elämän täysin läpikäytynä harrasteautona.
Ford Escort, 1974 – Sami Saari, Tuusula
Aikakauden mukaisin muutoksin toteutettu kesäauto. Replica 70-luvun kilpa-autosta. Siirry tästä äänestämään
Ford Escort, 1980 – Ville Ylinen, Kotala
Auto on ollut pois liikenteessä 2001-2022 välisen ajan. 2012 alkaneen lähes 10 vuotta kestäneen kunnostuksen yhteydessä Escortti päivitettiin muistuttamaan 1600
Ford Fiesta, 1981 – Ossi Friberg, Vantaa
Ford Fiesta 1.1 GX on minun helmeni. Olen tämän yksilön kolmas yksityisomistaja ja auto ajautui itselleni vuonna 2018. Auto on
Ford Galaxie Skyliner Retractable Hardtop, 1959 – Juha Laakso, Lahti
Fordista oli kone hajonnut 1971 San Josessa ja Y.Bremer toi sen Suomeen 2011. Ostin auton kone korjattuna häneltä ja muuten
Ford Mustang Sedan, 1968 – Petri Nokelainen, Lappeenranta
Auto täysin läpikäyty alustaa myöten tekniikka 302 C4. Siirry tästä äänestämään
Ford Taunus Coupe GT 2300 V6, 1979 – Matti Päivinen, Lehmo
Taunus on alkuperäinen 2,3 V6 GT ja siksi kohtuullisen harvinainen. Auton on ollut minulla jo yli 15 vuotta kesäisessä harrastekäytössä.
Ford Taunus, 1975 – Aki Paajanen, Lepaa
Kyseinen yksilö tuli meille sattuman kaupalla. Meillä on autokorjaamo ja yhtenä päivänä eräs mies ajoi pihaan ja kysyi että kiinnostaisiko
Ford Transit 175-FDX/ 3000, 1975 – A-P Moisio, Tammela
Kyseinen Ford Transit on palvellut ensivuosinaan sekä Kellokosken Sairaalan kuljetuksissa, että Paloheimo yhtiön tehdaspaloautona Riihimäellä. Ostin auton vuonna 1996 ja
Heinkel Tourist 103 A2, 1965 – Antti Virtanen, Mäntsälä
Heinkel Tourist, skootterien Rolls-Royce, pommikoneiden sukua alenevassa polvessa. Heinkel oli saksalainen lentokonevalmista joka ryhtyi toisen maailmansodan jälkeen valmistamaan kääpiöautoja, mopedeja
Honda CB750 K2, 1973 – Juha Laine, Sastamala
Ostin Hondan päästyäni siviiliin varusmiespalveluksesta toukokuussa 1986. 5-6 kesää ajelin ahkerasti kunnes Honda jäi seisontaan useaksi vuodeksi. Vuonna 2000 otin
Honda XRV750, 1992 – Sauli Santamäki, Hollola
Pienestä pojasta asti olen ihaillut Paris-Dakar rallin kuljettajia. Erityisesti moottoripyöräluokan sankareita. Honda suunniteli juuri tätä rallia varten täysin oman mallin,
Indian Scout, 1927 – Jukka Vähämäki, Jokioinen
Kulkeutunut ts yhtymältä museosta minulle, jonka jälkeen entisöity alkuperäiseen asuunsa. Siirry tästä äänestämään
International KB-3, 1941 – Redgo Finland Oy, Helsinki
Tosielämän Martti. Kaikki muistavat tuon sympaattisen hinausauton Pixarin menestyselokuvasta Autot. Hinausauto nimeltään Martti. Lojaali ja avarakatseinen muiden autojen ystävä johon
Jaguar XK140, 1956 – Robert Nordström, Helsinki
Ollut perheemme omistuksessa n. vuodesta 2000. Olin isäni kanssa Esplanadilla Ravintola Strindbergillä lounaalla, kun kyseinen auto oli parkissa. Isäni ihastui
Jaguar XK8 Coupe, 1998 – Kari Sipiläinen, Helsinki
Tämä yli 26 vuotta vanha kamelontti, eli violetti helmiäismetalli värinen coupe valmistui 17.12.1997 ja kuljetettiin Hollantiin Saksan rajalle esittelyautoksi ja
Jawa 350 Motocross Edition Type 361, 1964 – Reijo Harjuautti, Rovaniemi
Mr Jawa 350 type 361. Motocross Edition. Rakkaudesta lajiin. Kilpakuljettaja Raimo Harjuautti uralle ja muistolle. Jawa Kilpakuljettaja isäni Raimo Harju-Autti
Jeep Cherokee Sport, 1995 – Pentti Vallenius, Tuusula
Hei tässä auton tarina. Autoni on 1995 Jeep Cherokee Sport. Auto on tuotu Kanadasta Suomeen vuonna 1999 autoliikkeen toimesta. Työkaverini
Lada Hatsapuri, 1980 – Tommi Hannuksela, Espoo
Svetlaana oli seissyt yli 10 vuotta ladossa kun hankin sen vuonna 2021 osallistuakseni sillä -22 Tunturiralliin. Auto teipattiin halustani saada
Lotus Esprit Turbo Essex, 1982 – Petri Suoniemi, Helsinki
Auto on valmistunut huhtikuussa 1982 ja on harvinainen “dry sump”, joita on tehty vain 143 kappaletta. 2.2 litran turboahdettu rivi
Mazda 626 Hardtop, 1979 – Eetu Hänninen, Jokimaa
Jo pienenä poikana minulla oli haaveena että vielä joskus omistan vanhan takavetoisen 626 Mazdan, aikaa kului ja lopulta sain eräältä
Mercedes-Benz 280 S, 1969 – Ville Mäkinen, Pirkkala
Suomeen uutena myyty USA vientimallin Mercedes-Benz 280 S. Monien mielestä eräs kauneimmista Mercedeksen korimalleista w108. Auto on mukana Omistajien helmissä
Messerschmitt KR200, 1961 – Kalle Vitikainen, Kotka
Itse löydetystä metsälöydöstä tehty hääautoksi nykyaikaisella 250cc 4t tekniikalla. Ajettu kahtena kesänä yhteensä 4500 km ilman ongelmia. Siirry tästä äänestämään
Montesa Brio 80 / 125, 1959 – Lindroth Kenneth, Helsinki
Jo pienestä lähtien on merkki Montesa ollut minulle tuttu sillä isälläni oli samanlainen pyörä 1960-luvulla, jolla hän ajoi kesät talvet
Morris Cooper S, 1965 – Ari Saxberg, Jyväskylä
Isäni Harri Saxberg ostanut auton uutena. Olen ollut kyydissä kahden vanhana kun autolle tuli pieni kolari ja isäni osti samantien
Moskvitsh Elite 408, 1965 – Jukka Silvennoinen, Hämeenlinna
Isältä pojalle Synnyin vuonna 1965 entisessä Neuvostoliitossa. Nimekseni sain Moskvitsh Elite. Pääsin jo nuorena matkustamaan Suomeen jossa isännäkseni tuli Martti,
Moto Guzzi V 1000 Le Mans, 1989 – Jaakko Kylmä, Vantaa
Moto Guzzi Le Mans oli 80-luvun lopulla nuorelle motoristille vain kaukainen unelma, ja pyörät kuten Bimota ja Magni silkkaa utopiaa.
Nissan Sunny Story Juhlamalli, 1992 – Heikki Lintala Vise Consulting Ltd Oy, Hämeenlinna
Vuonna 1992 Datsun-Nissan autojen valmistus täytti 60 vuotta niiden maahantuonti 30 vuotta. Oli siis syytä juhlaan. Harvinaista Nissan Sunny Story
Opel Kadett E 2.0 Turbo, 1990 – Klaus Haikkola, Porvoo
Vaarini Birger osti auton vuonna 1991 paikalliselta Opel-jälleenmyyjältä. Auto oli iso osa lapsuuttani ja sovimme Birgerin kanssa että kun aika
Pontiac Firebird Trans Am 350 tpi Th 700, 1980 – Marko Rahkonen, Pietarsaari
Pitkän haaveilun tulos, nuoruuden lempiauto. Siirry tästä äänestämään
Renault 4L, 1977 – Markku Vuorikoski, Lahti
Hankin tämän muutama vuosi sitten. Ensimmäinen autoni oli Tippa, pari on ollut sen jälkeenkin käyttoautona. “Kerttu” on museorekisteröity kesäato, joka
Renault Dauphine, 1962 – Kimmo Katila, Helsinki
Menin nuorena poikana vuonna -86 Renaultin maahantuontiin Autorexiin töihin. Silloin oli jo uudempia autoja valtaosa, mutta aina silloin tällöin tultiin
Renault Floride S Cabriolet, 1962 – Jali Masalin, Kerava
Isän ensiauto, joka koristi Kymönkosken katukuvaa 1972 alkaen. Opiskelijan kulkineena toiminut auto oli käytössä aina vuoteen 1974, jolloin armeijaan astuminen
Renault Tippa, 2004 – Mikko Virtanen, Sastamala
Juice-elokuvassa esiintynyt renu. Siirry tästä äänestämään
Saab 96, 1971 – Juha Peurala, Kotka
Isäni hankki Saabin uutena Kotkan Karhulassa olleelta “Auto ja akku Oy”-nimiseltä Saab/Isuzu-jälleenmyyjältä toukokuussa 1971. Hinta oli kova; 15 300 markkaa.
Saab 99, 1970 – Arttu Väisänen, Helsinki
Martti on ensimmäisiä tuplaysejä joka on varustettu vapaakytkimellä. Martin entinen omistaja piti sitä yli 30 vuotta. Viimekesänä se siirtyi 50
Suzuki PV, 1984 – Tomi Autio, Jämsänkoski
Rakensin muutama vuosi sitten museomopoksi. Siirry tästä äänestämään
Toyota Corolla, 1973 – Sastamala Lempinen, Sastamala
Ensiautoksi 2007 hankittu pikku-Corolla. Vuosien mittaan paljon maantietä nähnyt. Aluksi käyttöautona, nykyään siirtynyt kesäkäyttöön. Laajasti kunnostettu 2023. Siirry tästä äänestämään
Triumph Herald 1200 Coupe, 1963 – Juho Uusi-Seppälä, Turenki
Triumph oli isäni harrasteauto vuosina 1998-2002. Autolla kuljettiin kesäisin alan tapahtumiin ja jalkapalloharjoituksiini. Väri oli valkoinen ja auto myytiin vuonna
Volkswagen Corrado G60 Jet Edition, 1991 – Henry Valtari, Nurmo
Jet Edition malli jota valmistettu Saksan markkinoille 1 400 kappaleen erä. Siirry tästä äänestämään
Volkswagen Corrado VR6 2.9, 1992 – Henry Valtari, Nurmo
Ruotsissa täysin läpikäyty VR6 2.9 Corrado, tekniikaltaan rakennettu harraste rata-ajoa silmällä pitäen, ja ulkoa sekä sisältä näyttelyitä ajatellen. Siirry tästä
Volkswagen Karmann Ghia Coupe, 1962 – Jouni Jussila, Helsinki
Eihän tässä näin pitänyt käydä! Minä kun kuvittelin itseni vannoutuneeksi amerikanautomieheksi, mutta huomasinkin olevani aivan lääpälläni tähän yli kuusikymppiseen saksalaisitalialaiseen
Volkswagen Kleinbus, 1965 – Harri Kankaanpää, Heinola
Metsälöydöstä täysin entisöity 8-paikkainen Kleinbus. Auton entisöinnin yhteydessä luotu sohvaryhmä taittuu kätevästi myös sängyksi retkeilykäyttöä varten. Auton varustelusta löytyy äänentoistojärjestelmä,
Volkswagen Kupla, 1966 – Vesa Grönlund, Lahti
Autoni on omistajan helmi, koska ostin sen 28 vuotta sitten projektikuntoisena ollessani 16 vuotias. Pari vuotta rakentelin ja sain valmiiksi
Volkswagen Kupla, split, 1952 – Ari Huhta, Ylihärmä
Tämä split-ikkunainen Kuplavolkkari ehti sammaloitumaan metsässä yli 40 vuotta. Kyseinen auto oli hankittu aikoinaan varaosatarpeisiin ja se oli maannut metsän
Volkswagen Transporter, 1994 – Sini-Meri Kaivola, Heinola
Ostin tämän auton aikanaan peruskuntoisena punaisen värisenä ja ruosteisena, aluksi ihan vitsillä. Kunnes sain ystäväni kanssa idean maalata se kokonaan
Volvo 142, 1974 – Toni Syren, Vantaa
Auto hankittiin Helsingin Itäkeskuksesta keväällä vuonna 1986 ja se on siitä lähtien ollut omistuksessani. Auto maksoi silloista rahaa 21 000,-
Volvo Amazon, 1965 – Petri Rautio, Liminka
Amazon tuli meidän perheeseen syksyllä vuonna 2019 vähän rikkinäisenä ja repaleisena. Parin vuoden aikana täysin läpikäyty jokaista mutteria, moottorinosaa ja
Yamaha BW200, 1986 – Manninen Markku, Sipoo
Näitä kyseisiä Yamaha Big Wheel 200 -moottoripyöriä tehtiin vuosina -85-89. BW 200 -mallia tuotiin 80-luvulla Suomeen lähinnä Lappiin poromiesten käyttöön
Yamaha IT 250, 1984 – Venla Viitanen, Kalanti
Edellisillä omistajilla ollut kisakäytössä, hieman nuutuneesta ulkonäöstä lähdetty entisöimään täysin alusta loppuun. Vielä loppusilausta vailla valmis. Siirry tästä äänestämään
Lippuarvonnan säännöt:
RLO Events Oy arpoo kaikkien äänestäneiden kesken 5 kahden hengen pääsylippupakettia vuoden 2024 Classic Motorshowhun. Yhden palkinnon arvo on 50 €. Arvontaan voi osallistua 28.2.–17.3.2024 äänestämällä suosikkiajoneuvoaan Omistajien helmiin. Arvonta suoritetaan viikolla 12. Voittajille ilmoitetaan voitosta sähköpostitse viikolla 12 ja voittajien nimet julkaistaan Classic Motorshown nettisivuilla.