Quattro oli yksi 80-luvun iskusanoista, mutta sillä tarkoitettiin yleensä autourheilussa selvää jälkeä tehnyttä, Audi 80 -malliin perustuvaa coupéta. Hannu Mikkola ajoi Quattrolla maailmanmestaruuteen kaudella 1983, millä oli valtava vaikutus Audin tunnettuuteen ympäri maailmaa.
Suomessakin Audi löi lävitse vuonna 1983, mutta se oli uuden, vallankumouksellisen aerodynaamisen Audi 100:n ansiota. Parempien perheiden pihoissa BMW:t ja Mercedekset saivat tehdä tilaa uusille Audeille, jotka viitoittivat tietä tulevaisuuteen. Audi 100:n ylellisempi muunnos – 200 – jäi kuitenkin meillä harvinaiseksi. Jos oli Audi 100 meillä hieno ja kallis auto, 200 karkasi hirmuisen autoveron lennättämänä useimpien ulottumattomiin.
Audi 200 oli iso ja suorituskykyinen auto, jonka oli tarkoitus siirtää matkustajat autobahnia myöten nopeasti ja pitkälle. Viisisylinterinen turbomoottori nosti huippunopeuden hyvän matkaa kolmannelle sadalle ja jos liikkui paljon talvimaisemissa, Quattro-neliveto oli saatavilla menoa varmistamaan.
Erikoisena jälkinäytöksenä Audi 200 otettiin hetkeksi tehtaan rallitallin käyttöön, kun B-ryhmä oli lopetettu Henri Toivosen ja Sergio Creston kuolemaan johtaneen onnettomuuden jälkeen. Audi 200 Quattrosta kehitettiin pikavauhtia A-ryhmän ralliauto kaudelle 1987. Mallin tähtihetki rallissa osui Safariralliin, jonka voitti – Hannu Mikkola. Seuraavana vuonna Hurley Haywood ajoi USA:ssa Trans Am -sarjan mestariksi pitkälle rakennetulla 200 Quattrolla.
Moottoriurheilu oli kuitenkin vain sivujuonne Audin lippulaivan tarinassa. Lopulta sen pohjalta kehitettiin myöhempien aikojen super-Audi – V8 – joka tuli Suomessa tuoreeltaan tunnetuksi, kun Postin pääjohtajana toiminut Pekka Vennamo tilasi sellaisen edustusautokseen.
Audi 200 Quattro 1987 Esa Pihlaja-Kuhna