Audin RS-mallit tulivat vuosituhannen taitteessa tunnetuiksi nopeita autoja arvostavissa piireissä. Tarina sai alkunsa 90-luvun alussa, kun Audi päätti yhteistyössä Porschen kanssa kehittää matalan profiilin superauton Audi 80 Avantin pohjalta.
Voimanlähteeksi valittiin Audin tehokkain viisisylinterinen turbomoottori, joka nykyaikaisen moottorinohjauksen turvin kehitti RS2:ssa lopulta 315 hevosvoimaa raikkaalla 7 500 r/min -käyntinopeudella. Raaka teho ilman muita parannuksia johtaa vain vaikeuksiin, joten niitä tehtiin lopulta niin paljon, että yhtäläisyydet kantamalliin jäivät ohuiksi.
Uuden ajan nopeassa Audissa oli luonnollisesti Torsen-keskitasauspyörästöön perustuva Quattro-neliveto. Vaikka RS2 painoi lopulta potrat 1 600 kg, moottori ja voimansiirto oli saatu hiottua niin eteviksi, että kiihdytys paikaltaan 100 km/h:n nopeuteen taittui alle viidessä sekunnissa ja huippunopeus oli yli 260 km/h.
Jousituksen ja jarrujen osalta mitään ei jätetty sattuman varaan. Ajettavuuden hiominen, jarrujen mitoittaminen ja muut kokonaisuuden viimeistelemiseksi tarvittavat toimet tapahtuivat Porschella, jonne oli vuosien mittaan karttunut aihepiiristä jonkin verran kokemusta.
RS2:n kokoonpano tapahtui Porschen tiloissa Zuffenhausenissa, sillä sinne oli sattumalta jäänyt kapasiteettia Mercedeksen 500E-testosteronimallin tuotannon päätyttyä. Audi RS2:ta suunniteltiin alun perin valmistettavaksi 2 200 auton rajoitettu erä, mutta kysynnän tyydyttämiseksi niitä koottiin Porschella lopulta lähes 2 900 kappaletta.
Yhtään ei riittänyt tuoreeltaan Suomeen, jossa kysyntää 900 000 markan tehokkaalle farmarimallille oli ohuelti.
Omistaja Timo Viitala