Autourheilun historiasta kiinnostuneille paljon nähtävää

Classic Motorshown messuhallien noin 19 000 neliötä pitää sisällään paljon nähtävää autourheilun historiasta kiinnostuneille kävijöille. Tähän juttuun olemme koonneet muutamia mielenkiintoisia nostoja näyttelyn autourheilutarjonnasta.

Idän ralliraudat -osasto esittelee Itä-Euroopan ralliautojen historiaa

Kun suomalainen ralliautoilu 1960-luvulla ponnahti maailmanmaineeseen, täkäläinen kilpailukalustokin kehittyi kansainvälistä esikuvaa myötäileväksi. Siinä säilyi silti tietty ominaispiirre, joka muualta läntisestä maailmasta puuttui. Täällä näki kisoissa vahvasti edustettuina myös Itä-Euroopan automerkkejä.

Kuva Jyväskylän Suurajoista vuonna 1964. Vasemmalla luokkavoittoon ajaneiden Wolfgang Knornin ja Jorma Pulkkisen Trabant P600. Oikealla itäsaksalaisten Hans Ullmanin ja Werner Langenin 601-malli.
Kuva Jyväskylän Suurajoista vuonna 1964. Vasemmalla luokkavoittoon ajaneiden Wolfgang Knornin ja Jorma Pulkkisen Trabant P600. Oikealla itäsaksalaisten Hans Ullmanin ja Werner Langenin 601-malli. Kuva: Foto Holger Eklund.

Itäautot eivät juurikaan juhlineet rallien yleiskilpailuissa, josta johtuen niille muodostui altavastaajan maine. Luokassaan niillä kuitenkin menestyttiin.

Joitakin itäisen Euroopan merkeistä ei kuitenkaan ajateltu ”itäautoina”. Kun Esko Keinänen 1960-luvun alussa riehui ralliteillä Monacoa myöten tšekkoslovakialaisella Skodalla, harva suomalainen mielsi häntä altavastaajaksi.

Pian ajatus yleiskilpailujen voitoista itäautolla kävi utopistiseksi, mutta eivät ne siitä huolimatta kadonneet kisakuvioista, eivät korkeimmallakaan tasolla. Wartburg, Moskvitsh ja Trabant lähettivät säännöllisesti tehdasjoukkueensa Jyväskylän Suurajoihin ja liittyipä siihen joukkoon joskus Volgakin.

Skoda pysyi mukana tavoittelemassa luokkavoittoja – yleensä varsin menestyksekkäästi – mutta Moskvitshin korvasi sen paikan Suomenkin automarkkinoilla ottanut Lada. Viimeksi mainitun ratissa nähtiin Suur­ajojen lähtölavalla jopa Kyösti Hämäläinen, joka kolme vuotta aiemmin oli voittanut koko kilpailun.

Markku ja Ilkka Saaristo hyppäävät luokkavoittoon Jyväskylän Suurajoissa vuonna 1973. Kuva: Foto Holger Eklund.

Yleensä itäblokin tiimit luottivat omiin kuljettajiinsa, mutta joskus niiden riveistä tarjoutui houkuttelevia tilaisuuksia kotimaisillekin rallikuskeille. Jyväskylän oma poika Hannu Wallinheimo osallistui tavallisesti Suurajoihin harrastushengessä, mutta 1986 hän pääsi yllättäen ajamaan tehdasjoukkueen Lada VFTS:ää, joka oli rakennettu peräti B-ryhmään.

Useimmat suomalaisista itäautojen maahantuojista olivat myös itse aktiivisesti tukemassa kilpailutoimintaa. Esimerkiksi Konela pestasi 60- ja 70-lukujen vaihteessa kovina tekijöinä pidetyt Raimo Kossilan ja Pekka Vilpposen kiertämään säännöllisesti kotimaisia ralleja Moskvitsh Elitellä.

Trabantin maahantuojana toiminut Auto-Ala puolestaan mainosti aktiivisesti pikku-Trabin kisamenestyksiä ja myös sillä oli aikanaan oma täkäläinen kilpatalli.

Trabantin tehdasjoukkuekin saapui säännöllisesti Jyväskylään isolla joukolla, ja moni Suur­ajojen kävijä muistanee vieläkin Laajavuoren kisakeskusta lähestyessä tutun näyn Kortepohjan Unionin pihalla, missä DDR:n tiimi piti ”varikkoaan”.

Varsin merkittävää roolia itämerkkien rallitouhuissa näytteli myös Teemu Tahko, joka 1980-luvun alkupuolella ajoi puolalaisen FSO Polonezin tehdaskuljettajana ja osallistui myös noiden autojen kehitystyöhön.

Idän ralliraudat -osastolla on esillä idän ralliautoja 60-luvulta aina 80-luvulle saakka.

Rallimuseon ystävien osastolla Juha Kankkusen Ford Escort

Juha Kankkusen vuoden 1979 Suurajoissa käyttämä Ford Escort on nähtävillä Rallimuseon ystävien osastolla. Kuva: Marko Mäkinen

Mobilian Rallimuseon kannatusyhdistys, Rallimuseon ystävät tuo osastolleen merkittävää suomalaista rallihistoriaa. Yhdistyksen osastolla nähdään Juha Kankkusen MM-debyyttirallissaan käyttämä vm. 1976 Ford Escort.

Ennen Juha Kankkusta auto palveli Kyösti Hämäläistä, joka ajoi sillä kolme SM-rallia vuonna 1978. Kahdesta ensimmäisestä Hämäläinen nappasi luokkavoiton ja kolmannesta luokan kakkossijan, varmistaen näin vuoden 1978 ykkösryhmän suomenmestaruuden.

Vuoden 1979 alussa Hämäläinen myi Escortin Juha Kankkuselle, joka korkkasi sillä kisakautensa Tunturirallissa. Kankkusella oli kuitenkin auton varalle suurempia suunnitelmia, ja hän osallistui sillä samana vuonna ensimmäiseen MM-ralliinsa Jyväskylän Suurajoissa.

Kisa oli Kankkuselle tunteiden vuoristorataa. Ensimmäinen päivä alkoi haastavasti, kun hän kaatoi Lammilla Kostilan EK:lla. Nuori rallilupaus ei kutenkaan antanut pienen vastoinkäymisen lannistaa, vaan puski kisan läpi ja ylsi 1-ryhmän kakkoseksi, yleiskilpailun sijalle 14.

Nuoren Juha Kankkusen vauhti ensimmäisissä Suur­ajoissaan herätti MM-rallipiirien kiinnostuksen ja juuri tämän kisan jälkeen Timo Jouhki lähestyi Kankkusta. Loppu on historiaa. Kaksikon yhteistyö oli hedelmällistä ja sen myötä Juha Kankkuselle aukesivat ovet rallimaailman valloitukseen. Hän voitti urallaan neljä rallin maailman mestaruutta.

Esillä myös historic-rallia ja -rata-autoilua

Rallin lisäksi klassikkokilpurit ottavat mittaa toisistaan myös ratakilpailuissa vielä tänäkin päivänä. Ratapuolta näyttelyssä edustaa Historic Race Finland, joka tarjoaa elävää moottoriurheiluhistoriaa Suomen suurimmassa asvalttiratasarjassa, Gulf Historic Race Cupissa.

Nykyään Historic Race Finlandin osastolla olevalla Veemaxilla kilpailee Simo Kohonen Historic Formula B -luokassa. Hän on saavuttanut sillä sarjamestaruudet vuosina 2017, 2019 ja 2021. Kuva: Hannele Hatanpää.

Yhtenä yhdistyksen osastolla esillä olevista autoista on Veemax ll 1967 Formula V, jolla on mielenkiintoinen historia takanaan. Max Johansson kilpaili sillä vuosina 1967–68 ja Jorma Bisse Airaksinen vuosina 1969–70 mm. Colt Cupissa ja Boston Cupissa. Jälkimmäisestä autossa ovat yhä jäljellä Boston-tarrat.

Edellä mainittujen osastojen lisäksi autourheilun historiaan voi käydä tutustumassa muun muassa Historic Rally Club Finlandin, VW-rallisarjan sekä Hytönen Racing Garagen osastoilla. Lisäksi autourheilu näkyy myös näyttelyn teemahallissa Työn sankarit – ajoneuvot töissä, kun työssä käytettäviä ralliautoja edustaa Marcus Grönholmin ajama Toyota Celica vuodelta 1995.

Scroll to Top