Chevrolet El Camino Conquista

Chevrolet El Caminolla oli vaikea lapsuus. Malli syntyi mallivuodelle 1959 vastauksena Fordin vuotta aikaisemmin esittelemälle Rancherolle. Elettiin aikaa, jolloin USA:n markkinoista taistelevat maailman mahtivalmistajat eivät yksinkertaisesti voineet olla vastaamatta toisilleen isku iskulta.

Henkilöautopohjainen, integroidulla lavalla varustettu pickup oli erikoisuus, joka oikeastaan oli keksitty Australiassa. Sikäläinen autoteollisuus oli yhtä erikoinen kuin mantereen eläimistö, mistä esimerkkinä käy ”ute” – henkilöauton ja pickupin risteytys.

Alkuperäinen El Camino eli vain kaksi vuotta. Vuonna 1964 idea kaivettiin naftaliinista, kun Chevrolet oli saamassa keskikokoisen Chevelle-mallistonsa tuotantovalmiiksi. El Caminon resepti oli nyt valmis ja se piti aina vuonna -87 lopullisesti laskeutuneeseen esirippuun asti.

Kantamallinsa tavoin El Camino saattoi olla mitä hyvänsä hinnat alkaen -kehonsiirtimestä jylisevään muskeliautoon. Kaikki riippui siitä, mitä asiakas lisävarusteluettelosta rastitti. Hevosvoimasodan villien vuosien jäädessä saastemääräysten painamana historiaan, mukavuusvarusteet ja koristepaketit nousivat keskiöön.

Vaikka amerikkalainen todellisuus oli 80-luvun alun Suomesta katsoen kaukainen, El Camino nousi meillä suosioon juuri silloin. Riittävän pitkällä lavalla varustetut pakettiautot olivat meillä autoverovapaita, ja henkilöautomaisen mukava El Camino tarjosi äkkiä kaikki uuden maailman ihanuudet hyvin kilpailukykyiseen hintaan.

Suosittuja varustepaketteja olivat mm. komeasti nimetyt Royal Knight ja Conquista. Suomalaiset maahantuojat olivat asiantuntevia ja osasivat tälläkin kerralla tilata myyntivarastoon autoja, joita asiakkaat halusivat.

Chevrolet El Camino Conquista 1985 Kai Niemistö

Scroll to Top