Tänä keväänä Classic Motorshowssa juhlistetaan yhtä suomalaisen urheiluautoharrastuksen merkittävää virstanpylvästä, kun Sports Car Club of Helsinki täyttää 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi kerho rakentaa näyttävän osaston, joka kokoaa yhteen autoja ja tarinoita kerhon alkuvuosilta. Osasto tarjoaa ainutlaatuisen aikamatkan suomalaisen urheiluautoilun historiaan ja elävään yhteisöön sen takana.
Kerhon perustamisen ytimessä olivat autot – ja miehet niiden ratissa. Näyttelyosaston keskiössä ovat Hans “Hasse” Nordströmin Lotus Elan ja Leif “Lefa” Nylundin MGB. Juuri nämä autot olivat liikkeellä kesällä 1975, kun kaksikko kohtasi sattumalta Helsingin Kasarmitorilla ja ajatus kerhon perustamisesta sai alkunsa.
Inspiraationa kerhon perustalle toimi Göteborgissa toiminut urheiluautokerho, joka loi Ruotsissa kanavan urheiluautojen omistajien verkostoitumiselle. Esikuvana toimineen kerhon säännöt käännettiin suomeksi ja näin Suomeenkin saatiin oma urheiluautoihin keskittynyt kerho.
Molemmat kerhon synnyn taustalla olevat autot – Hassen Lotus Elan ja Lefan MGB – ovat edelleen ajokunnossa ja nyt ne nähdään yhdessä SccH:n osastolla.
Näiden lisäksi osastolla nähdään myös useita muita urheiluautoklassikoita, jotka eivät ole vain teknisiä taidonnäytteitä, vaan kertovat samalla henkilökohtaisia ja jopa humoristisia tarinoita suomalaisesta autoelämästä.
Muiden muassa Markku Niemen vuoden 1968 Jaguar E-Type sekä Lasse Staffansin vuosimallia 1965 oleva Triumph TR4. Edellä mainitun Jaguarin Markku haki uutena suoraan tehtaalta ja ajoi sen Suomeen Saksan autobahnien kautta. Moottori ei ollut tottunut täyskaasuun ja sylinterinkansi vaihdettiin takuuseen useampaan otteeseen.
Lopulta tehtaan edustaja lensi Helsinkiin katsomaan purettua moottoria ja päätti lähettää kokonaan uuden moottorin tilalle. Myöhemmin perheenlisäyksen myötä Markku rakensi autoon pienen takapenkin ja vältti näin auton vaihdon tavalliseen perheautoon.
Lasse Staffansin Triumph TR4 taas on ensimmäinen harrasteauto, joka löytyi erikoisten sattumien kautta kesken jääneenä projektina. Työntötankokoneella varustettu TR4 on edelleen Lasselle tärkeä ajokki, jonka ajettavuus mutkateillä on vertaansa vailla. Malli tunnetaan myös eräiden lähteiden mukaan maailman ensimmäisestä Targa-tyyppisestä katosta.
Sports Car Club of Helsingin 50-vuotisosasto on kunnianosoitus niille ihmisille, autoille ja tarinoille, joiden ansiosta suomalainen urheiluautoharrastus on säilynyt elinvoimaisena vuosikymmenten ajan. Jokaisella esillä olevalla autolla on oma tarinansa ja ne kaikki liittyvät tavalla tai toisella SccH:n jäseniin tai suomalaiseen urheiluautokulttuuriin. Tule mukaan juhlistamaan urheiluautoilun juhlaa Classic Motorshowhun 3.–4.5.2025 Lahden messukeskukseen!




