Eksentrinen John Z. DeLorean oli autoteollisuuden huipputehtävissä pitkän uran tehnyt suunnitteluinsinööri ja johtaja ennen ryhtymistään autotehtailijaksi kypsällä iällä.
DeLorean perusti omaa nimeään kantavan DeLorean Motor Companyn vuonna 1973. Tähtäin oli korkealla, sillä DeLorean-urheiluautosta tulisi kaikin puolin vallankumouksellinen. Muotoilu tilattiin Giugiarolta.
Voimanlähteeksi piti tulla ohjaamon taakse sijoitettu wankelmoottori, mutta kun sellaista ei ollut saatavilla, piti keksiä muuta. Sekavien vaiheiden jälkeen moottoriksi valittiin Peugeotin, Renaultin ja Volvon yhteistyössä kehittämä PRV V6, joka jouduttiin sijoittamaan taka-akselin taakse.
Prototyyppi oli ajettavuudeltaan kauhea, ja DeLorean joutui pyytämään Lotuksen Colin Chapmania pelastamaan tilanteen. Lotuksella tehtiin mitä voitiin, ja lopulta DeLoreanista saatiin välttävästi käyttäytyvä auto. Heikkotehoinen moottori teki siitä hitaan, mutta valmistaja arvioi lopputuloksen rosterikoreineen ja lokinsiipiovineen vastustamattomaksi.
Sillä välin Pohjois-Irlantiin oli 100 miljoonan punnan kehitysaluetukien turvin noussut oikea autotehdas. Tuotanto käynnistyi vuoden 1981 alussa, mutta DeLorean teki ruman mahalaskun. Kahden vuoden aikana valmistui noin 9 000 autoa, joiden laatu oli kauhea. Seurasi konkurssi, jonka pyörteissä John Z. DeLorean jäi kiinni 24 miljoonan dollarin kokaiinilasti hallussaan.
Autona DeLorean olisi luultavasti jäänyt armeliaasti unohduksiin, jollei se olisi päätynyt Michael J. Foxin rinnalle toiseksi päätähdeksi vuoden 1985 menestyselokuvaan Paluu Tulevaisuuteen. Siinä DeLorean toimi aikakoneena, joka sinkosi Foxin esittämän Marty McFlyn milloin menneisyyteen, milloin tulevaisuuteen.
Kokonainen sukupolvi herkässä iässä olevia nuoria altistui ovikiilan mallisen DeLoreanin muodoille ja kätki ne sydämeensä.
DeLorean DMC-12 Coupé 1981 Jaakko ja Ville Saari