Dodge Stealth R/T TwinTurbo, 1992 – Jan Häggblom, Helsinki

90-luvun alussa ollessani nuori kauppatieteiden opiskelija, Taka-Töölössä  sattui Mannerheimintien liikennevaloissa, eräänä aamuna silmiin, musta kiehtovan muotoilun omaava, sulavalinjainen urheiluauto, Dodge Stealth R/T TwinTurbo. Kiinnostusta sittemmin lisäsi vielä se, kun uutisoitiin että  kaikkien kauppatieteilijöiden tuntema, sen ajan pörssi-sankari, oli juuripa tuollaisen auton itselleen hankkinut. Speksit näyttivät aika uskomattomalta siihen aikaan, 305 hv, neliveto, aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, aktiivi pakoputkisto, jne…
Teknisesti Dodge Stealth on Mitsubishi 3000 GT:n sisarmalli, ainoastaan auton muotoilu on Chrysler/Dodgen käsialaa. Car and Driver lehti sanoikin 1991 testissään Stealthin muotoilusta “..the most outrageous bod since the Lamborghini Countach”, ja auton ulkomuoto onkin ainakin omaan silmään kestänyt vuodet hyvin,  linjat näyttävät edelleenkin ajattomilta ja tuoreilta. Muistan sillon aikoinaan ajatelleeni että jahka tässä opintojen jälkeen jonkinlainen ura aukenee,  tulen todellakin tuollaisen auton vielä omistamaan.

Aikaa hetkeen jolloin sitten vihdoin kyseisen auton hankin menikin yli 20 vuotta. Nyt yli 10 vuotta auton omistajana olleena, pitää todeta, että on käynyt kuten usein käy. Vanhassa autossa on enemmän laittoa kun kuvitellaan,  aina asiat eivät mene niin kuin suunnitellaan, parannettavaa löytyy aina enemmän, suorituskyvyssä, ajettavuudessa, käytettävyydessä, ihan kaikessa. Onneksi tähän hommaan löytyi sitten etsimisen, ja muutaman vikatikinkin kautta myös autoa oikeasti osaava ammattitaitoinen mekaanikko Tampereelta, jonka toimesta omat suunnitelmat saatiin yhteistyössä hyvin toteutettua viimeisen 10 vuoden aikana.

Auto on nyt niin sanottu RestoModattu, englanniksi siis “Restored & Modified”. Suomeksi voinee vapaasti kääntää muotoon “Entisöity ja Parannettu”. Auto on rakennettu alkuperäistä henkeä kunnioittaen. Ja koska paras tapa kunnioittaa klassikkoa on pitää se myös ajossa, niin auton muutokset ja säädöt on tehty nimenomaan päivittäiseen ajoon soveltuvaksi. Uudistamista ja entisöintiä on kohdistunut kaikkeen kuluvaan: kone, vaihteisto, voimalinja, putkisto, alusta & jousitus, sisusta, jne.


Tällä hetkellä auto onkin ajossa parempi kuin uusi,  etenkin tehokkaampien ja jo alhaalta ahtaavien turbojen ja jäykemmän alustan johdosta. Lisäksi auto on E85 konversion myötä, ajan hengen mukaisesti myös varsin ympäristöystävällinen, CO2 päästöjen ollessa 80 % pienemmät alkuperäiseen verrattuna. Samalla kuitenkin auto antaa päivittäin kevät/kesä/syyskauden ajoissa hienoa 90-luvun retro-fiilistä, sekä ajettavuutta ja suorituskykyä joka kestää vertailun nykypäivänäkin urheilullisiin vaihtoehtoihin.

Scroll to Top