Fiat on nähnyt paljon maailmaa. Olen innostunut Historic Endurance ralleihin. Koska rakentelen klassikkoautoja, olen kisoissa kartturina ja mekaanikkona. Hommasimme Fiatin talvella -23 Badawi Trail -rallia varten. Ralli ajettiin lokakuussa -23, 17 päivää ja 7700 km. Kisa alkoi Jordaniasta, siirtyi Saudeihin ja edelleen Omaniin päättyen Emiraatteihin. Kuva on siitä kisasta. Vaikka olin rakentanut autoa mahdollisimman hyvin vaativaan ralliin olosuhteet olivat sen verran kovat että puuhastelua auton kimpussa riitti; tuulilasi irtosi höykytyksessä, termostaatti leikkasi kiinni, bensan syöttö takkusi ja bensapumppu piti vaihtaa, sähköflektin muoviset asennustapit hankasivat jäähdyttäjän kennot puhki ja asentamamme jäykemmät iskarit tulivat etukiinnikkeistä läpi, (aloittelijan moka, kiinnikkeitä ei oltu vahvistettu). Maavara oli aivan liian pieni joten olimme hiekassa jumissa aivan liian monta kertaa. Maaliin kuitenkin päästiin. Olimme paras italialaisista autoista sillä Alfa ja Lancia hyytyivät matkalle. Sen verran jäi kisasta hampaan koloon että lähdimme Fiatilla syyskuussa -24 Sahara Challenge endurance -ralliin. Ralli alkoi Espanjasta ja siirtyi Marokkoon ja päättyi Espanjaan. 12 päivää ja 5500 km. Tällä kertaa paneuduin Fiatin rakenteluun edellisen kisan virheistä oppineena. Nyt auto kesti viimeiseen päivään asti. Johdimme viimeisenä päivänä omaa luokkaamme ja olimme kokonaiskilpailun kakkosia. Viimeisenä aamuna ohjauksen vaimennin (apusimpukka) jumittui ja repesi irti rungosta. Ohjaus oli jumissa ja matka päättyi siihen. Vaimennin oli vaurioitunut yhdessä loikassa ja valuttanut öljyt pikkuhiljaa pihalle ja leikkasi kiinni viimeisenä ajopäivänä. Kaiken korjaamisen ja rakentelun jälkeen tunnen auton kuin omat taskuni. Auto on edelleen kisa-asussa, olisi hienoa saada se Classic Motorshowhun kaikkien tutkittavaksi. |
Fiat 124 Spider CS1, 1975 – Heikki Saloheimo, Helsinki
