Ford Escort Mk1, 1975 – Esa-Pekka Saarinen ja Jarkko Lapinsalo, Kuusankoski

Escort, joka kulkenut tuttavapiirissä uudesta asti. 2000-luvun taitteessa siirtyi kilpa-autoksi rallisprintiin, ja tuli meidän omistukseen vuonna 2019 osina ja rullaavana korina ilman mitään sähköjä ja pensselillä maalattuna. Autoon tehtiin kaikkiaan 217 h peltitöitä ennen maalarille menoa ja vanha kilpatekniikka päivitettiin nykyaikaisemmaksi vaihtamalla mm. tuplakaasarit läppärunkoihin ja säädettävään moottorinohjaukseen. Nyt rekisteröity siviilikilpiin ja Escort toimii harrasteautona, kilpahistorian edelleen näkyessä. Tekniikkana sama viritetty kilpa-aikojen Ford 2.0 ohc, type9-vaihteisto, Volvo 240 taka-akseli nelilinkeillä ja Panhardilla, turvakaaret ym ym. Youtubessa videosarja rakentamisesta ja meneillään olevista muutoksista nimellä Kisoista Kadulle.
Scroll to Top