Autovalmistajat eivät jättäneet huomaamatta 80-luvun henkeä. Vauhti ja urheilullisuus olivat jälleen nousussa 70-luvun öljykriisien laukaisemien katumusharjoitusten jälkeen. Fordin saavutukset autourheilussa olivat omaa luokkaansa, mutta 80-luvun alussa tilanne näytti synkältä. Rallimaailmaa pitkään hallinneesta Escortista oli tullut etuvetoinen ja kunnian päivät näyttivät olevan ohi.
Katse käännettiin FIA:n A-ryhmään, joka oli korvannut vanhan II-ryhmän kaudesta 1982 alkaen. Kilpailutoimenjohtajaksi 1983 nimetty Stuart Turner päätteli, että malliston ainoa mahdollinen kandidaatti A-ryhmän rata-autoksi oli Sierra. Futuristinen Sierra oli esitelty edellisenä vuonna, eikä sitä ollut otettu vastaan pelkästään ihastuksella. Mitä sitten, tuumi Turner, auto oli takavetoinen ja sopivan kokoinen.
Taloudelliset kysymykset olivat vaikeimmat. Cosworth oli halukas toimittamaan suunnittelemallaan 16-venttiilisellä sylinterikannella varustetun turboahdetun moottorin, mutta vain jos Ford tilaisi niitä 15 000 kappaletta. Se oli kolme kertaa enemmän kuin Ford olisi tarvinnut 5 000 luokitusauton valmistamiseen, mutta kaupat syntyivät.
Ford Sierra RS Cosworth esiteltiin vuoden 1985 Geneven autonäyttelyssä vuoden -86 mallina. Rata-autoilu oli Suomessakin nosteessa, ja Sierra RS Coswortheja saatiin tänne 17 kappaletta. Moni päätyi kilpa-autoksi, ja niin oli tarkoitus myös Pekka Korkeakosken Tikkurilan Fordilta 1986 ostaman yksilön kohdalla.
Pian sen jälkeen Korkeakoski sai kuitenkin ostettua Sierra RS 500 Cosworthin, jonka lisäluokitus avasi vielä parempia mahdollisuuksia, ja niin ensimmäinen Sierra jäi vakiokuntoisena talliin. Korkeakoski rekisteröi auton vasta 1989, eikä siitä koskaan tullut kilpuria.
Ford Sierra RS Cosworth 1986 Aulis Ylönen