Harley-Davidsonin mallistoon ilmestyi 1970-luvun alussa malli, jossa tehdas omaksui vaikutteita harrastajien rakentelutyylistä. Ison pyörän tekniikan yhdistäminen kevyeen keulaan toi mallistoon tehdastekoisen kustomin. Nykyään itsestään selvältä tuntuva idea oli silloin uusi. Tehdas on tarjonnut aiheesta vuosien mittaan lukuisia erilaisia variaatiota. 1970-luvun lopulla yksi versio sai keulan, jonka teleskooppiputket olivat kauempana toisistaan. Se tunnetaan nimellä Wide Glide.
Monialayritys AMF:n omistuksen aikana 1970-luvulla Harley-Davidson kehitti kokonaan uutta, modernia monisylinteristä mallistoa. Sitä odotellessa valmistettiin vanhaan tekniikkaan perustuvia pyöriä, joiden laadun annettiin rapistua. Harley-Davidson myytiin toimivalle johdolle 1981. Ensimmäinen asia, mihin panostettiin, oli laadun parantaminen. Teknisiä uudistuksia saatiin odottaa vähän pidempään eikä kovin suuriin muutoksiin silloinkaan päädytty.
Vuonna 1982 valmistunut Wide Glide edustaa teknisesti oikeastaan paljon vanhempaa aikaa. Pyörän ollessa uusi, ei tehdas ollut suunnitellut kokonaan uutta moottoria vuosikymmeniin. Isoa V-konetta oli lähinnä päivitetty parin vuosikymmenen välein. Harley-Davidsonilla olikin 1980-luvun alussa kova kiire parantaa tuotteitaan. Suurin ongelma oli periaatteellinen. Merkki oli oman imagonsa vanki. Sen asiakkaat eivät halunneet muutoksia vaan parannuksia. Tämä yksilö on tullut uutena vuonna 1981 maahantuojan Itako Importin esittelypyöräksi.
Harley-Davidson FXWG Wide Glide 1982 Pauli Heimo