Horch 930 V Limousine 1938
Nykyautoilijoille Horchin kunniakas nimi ei sano juuri mitään. Ymmärrystä on helpoin edistää kertomalla, että sen tarina elää Audin rengaslogossa. Horch oli aikoinaan Auto-Unionin eri merkkejä symboloivien neljän renkaan arvovaltaisin edustaja. Muut kolme olivat alhaalta lukien DKW, Wanderer ja Audi.
Horchin tarina katkesi toiseen maailmansotaan, mutta elvytysyrityksiäkin on tehty. Rajoitettuun tuotantoon asti ylsi DDR:n puolella 50-luvulla Horch-Sachsenring, mutta ehkä onneksi sen tarina päättyi lyhyeen. Tämän vuosituhannen puolella on aika ajoin liikkunut huhuja merkin uudesta tulemisesta Kiinassa, jossa Audi on vahva tekijä, mutta toivoisimme että hieno merkki saisi levätä rauhassa.
Horchin erikoisuutena 30-luvun Euroopassa oli V8-moottori. Rakenne oli sikäli erikoinen, että sylinterikulma oli tavanomaisen 90 asteen sijaan 66° ja sivuventtiilit käännetty sylinterilohkossa kulmaan siten, että ne olivat vaakasuorassa rivissä jyrkässä kulmassa sylintereihin nähden. Maltillisesta 3,5 litran tilavuudesta saatiin 30-luvun lopulla kunnioitettavat 92 hevosvoimaa.
Horch 830/930 V8 oli tehtaan suosituin mallisarja; isompi, suoralla kahdeksikolla varustettu Horch 853 jäi huomattavasti harvinaisemmaksi. Horch 930 oli joka tapauksessa kallis ja edistyksellinen auto, jossa oli mm. kaikkien pyörien erillisjousitus, synkronoitu nelivaihteinen vaihteisto ja jarrutehostin.
Suomessa Horchia edusti Uusi Autokeskus Oy, joka myi tämän yksilön uutena AEG Finnlandin johtokunnan käyttöön. Sodan jälkeen se myytiin valvontakomission määräyksestä saksalaisomaisuutena huutokaupassa. Sieltä sen osti eräs paperi-insinööri, joka ajoi sillä tyytyväisenä aina autokaupan vapautumisen vuoteen 1962. Uusi Jaguar vapautti silloin Horchin päivittäisestä käytöstä. Nykyään auto kuuluu Risto Harvian kokoelmiin.
Packard Super Eight 160 Clipper Club Sedan 1942
Vuosimalli 1942 vaikuttaa Euroopasta katsoen oudolta, sillä viimeiset tänne virallisia teitä saadut uudet autot olivat vuodelta 1939, jolloin toinen maailmansota oli syttynyt. USA:ssa vuosimallit 1942 ehdittiin kuitenkin esitellä tavan mukaan syksyllä 1941 ennen japanilaisten hyökkäystä Pearl Harboriin. Siviiliautojen tuotanto jatkui tammikuuhun 1942 asti, jolloin Amerikassakin siirryttiin kokonaan sotatalouteen.
Packardin kohutuin malli oli hieman etuajassa esitelty, täysin uusittu Clipper, joka oli ajan oloissa uskomattoman linjakas, matala ja leveä. Se oli ensimmäinen vakiokorinen iso umpiauto, jonka ylitse kaksi normaalimittaista miestä saattoi käydä keskustelua katseyhteyden säilyttäen. Packard oli tuon ajan maailman johtava loistoautomerkki, jonka suuri 165-hevosvoimainen suora kahdeksikko oli äänettömyydessään ja värinättömyydessään mittapuu kaikille maailman hienoille moottoreille.
Sodan vuoksi kesken jäänyt mallivuosi johti siihen, että linjakkaita One-Sixty Club Sedaneja ehti valmistua vain joitain satoja kappaleita ennen kuin Packard siirtyi muiden valmistajien tavoin puhtaasti sotateollisuuteen. Packardin merkittävin tuote sotavuosina oli kuuluisa Rolls-Royce Merlin -lentomoottori, joka teki itsestään legendan maailman tunnetuimpien hävittäjien, brittiläisten Hurricanen ja Spitfiren sekä amerikkalaisen Mustangin, voimanlähteenä. Lopulta Packardin Merlin-tuotanto ohitti itsensä Rolls-Roycen.
Valitettavasti Clipperin upea puhdas tyyli valui sodan seurauksena suurelta osin hiekkaan. Hiroshiman ja Nagasakin jälkeen jatkettiin siitä mihin oli jääty, mutta sulavan Clipperin jatkoaika kesti vain mallivuodet 1946-47. Sen jälkeen muuttuva muoti pakotti Packardin uusimaan mallistonsa selvästi keskinkertaisempaan tyyliin.