Kartingin historiaa: lajin tarina 60-luvulla -osasto vie kävijät kartingin alkuvuosiin Suomessa

Mikroauto, Go Kart, Formula K, karting… rakkaalla lapsella on monta nimeä. Niin kauan kuin moottoreita on kytketty pyörille, on laitteilla ajettu kilpaa. Lajin syntyyn perehdytään osastolla ”Kartingin historiaa: lajin tarina 60-luvulla”.

Kun Indy car -insinööri Art Ingles rakensi harrasteenaan vuonna 1956 Kaliforniassa yksinkertaisen putkirungon, kiinnitti kulmiin neljä pyörää, nosti perälle Mc Cullough -ruohonleikkurin West Bend -moottorin ja ajeli Indianapolisin ratavarikolla, oltiin uuden kiinnostavan lajin äärellä. Nykyään kartingina tunnetun lajin lähtölippu oli nostettu.

Edullinen, helposti yläpidettävä ja jopa itse rakennettavissa oleva pienoisauto kiinnosti ja kisakulttuuri levisi nopeasti. Eurooppaan se rantautui vuosikymmenten vaihteessa ja vanhan mantereen karting-historian alkulehdiltä löytyy tuttuja kansainvälisiä nimiä, kuten Parrilla ja Kerpen.

Laji kiinnosti myös Suomessa

Suomessakin oltiin heti hereillä. Mikroauton suunnitteluprojekteja käynnistyi useampia, mm. Kotkassa ja Sipoossa. Autolehdet kehittivät omia rakennusohjeitaan, jotta näitä edullisia kansan kilpureita saataisiin nopeasti kisaradoille. Mikroautoilla kilpailivat alkuun aikuiset miehet. Nuorisolajiksi se alkoi muuntua vasta 60-luvun loppupuolella kun alle 16-vuotiaat hyväksyttiin mukaan.

Kuusikymmentäluvun alun Suomessa mikroautoilla kisattiin soraradoilla ja jäälläkin, kun käytössä olivat niin sanotut isopyöräiset autot. Pienipyöräisiä karteja, niiden osia ja rakennussarjoja ryhdyttiin kuitenkin melko pian tuomaan maahan ja niiden myötä siirryttiin asvaltille toreille ja teollisuusalueille rajatuilla radoilla.

Vähitellen rakennettiin nimenomaan mikroautoiluun tarkoitettuja päällystettyjä ratoja, kuten Turun Artukaisiin ja Espoon Bemböleen. Suomalaisen kartingin starttivauhteja olivat antamassa sellaiset nimet kuin Roland Sarlin, Eino Pekkala ja Kalevi Luotolinna, unohtamatta Lars Rosbergia, Keken isää.

Karting-kuume kiihdytti kierroksia ympäri maailman, etenkin Euroopassa. Siitä syntyi teollisuudenala ja autourheilulaji, joka on edelleen voimissaan. Lajin parista nuoret nousevat yhä nopeammin aina Formula 1-luokkaan saakka.

Osastolla lajin legendoja

Tänä vuonna Classic Motor­showssa Kartingin historiaa esittelevällä osastolla keskitytään nimenomaan näihin lajin alkuvuosiin ja kuusikymmenluvulle. Nähtävillä on tuon aikakauden mik­roautoja, kuten isopyöräinen CZ, ensimmäisiä pikkupyöräisiä edustavat Ihle-Saetta ja Tecno Piuma.

Italialaiset olivat uranuurtajia Euroopassa, mutta toki kotimaisiakin valmistajia syntyi – sellaista osastolla edustaa suomalaisvalmisteinen REO. Mikä parasta näitä autoja on osastolla esittelemässä lajin legendoja.

Jo 60-luvulla mikroautolla kilpailleella Jussi Ruususella on kerrottavanaan tarina jos toinenkin noilta ajoilta. Tavattavissa on myös 70-luvulta kilpaillut ja lajin parissa pitkään vaikuttanut Sauli Laihinen, jonka karting museosta nyt nähtävillä oleva kalusto on tuotu esille. Heidän kertomanaan kartingin alkuvuosien tarinat heräävät eloon.

Edellinen uutinenOstohousut jalkaan – Classic Motorshowsta monipuolisesti tuotteita ajoneuvoharrastukseen
Seuraava uutinenTyyli on etuoikeus – 1930-luvun Art Deco -mestariteokset Classic Motorshowssa