Kawasakit olivat 1970-luvulla hiukan hurjempia kuin muut. Tehtaan kaksitahtiset pyörät olivat nopeampia ja usein myös edullisempia. 1980-luvun lähestyessä kaikkien neljän suuren valmistajan isojen pyörien perustekniikaksi kehittyi nelisylinterinen nelitahtinen rivimoottori. Siitä rivistä erottuakseen piti kehittää jotain, mitä muilla ei ainakaan vielä ollut. Entistä isommat pyörät olivat tehneet myyntiennätyksiä, eikä koon tai ainakaan myynnin kasvua haluttu hidastaa.
Kawasakilla suunniteltiin jo 1970-luvun alkupuolella erilaisia vaihtoehtoja. Kehitteillä oli V4, kahden kampiakselin ympärille tehty neliömoottori, pitkittäinen rivikone ja poikittainen rivikuutonen. Melko aikaisessa vaiheessa päätettiin luoda huippumalli, jota valmistettaisiin pitkälle 1980-luvulle. Siihen tehtäisiin 1,2-litrainen rivikuutonen. Pyörän ollessa vielä suunnitteilla, esitteli Honda tonnisen kuusisylinterisen CBX:n. Sen vuoksi Kawasaki kasvatti oman mallinsa lähelle 1,3 litraa. Sekin esiteltiin vielä 70-luvun puolella ja herätti huomiota joka puolella. Suurin ja mahtavin ei silti missään vaiheessa myynyt kovin hyvin. 1980-luvulla moottoripyörät kehittyivät nopeasti, eikä iso rivikuutonen pysynyt mukana kevyempien vauhdissa. Kokonaistuotanto jäi pariinkymmeneen tuhanteen, vaikka pyörää valmistettiin kymmenen vuoden ajan.
Suomessa laite tunnettiin nimellä Möhkö. Painavalla matkamallilla oli meillä räyhäpyörän maine. Se johtui yhdestä miehestä. Arto Nyqvist teki Möhköllään temppuja, joita ei noin suurella pyörällä ollut ennen nähty. Moni pyörä muutettiin näyttämään Nyqvistin temppupyörältä tai ainakin antamaan vaikutelma vastaavasta käytöstä.
Kawasaki Z 1300 1985 Markku Pietilä