Mazdalla on usein ollut intoa kokeilla erikoisia teknisiä uutuuksia. eikä syksyllä -85 esitellystä 323:n voimaversiosta niitä puuttunut. Jatkuvalla nelivedolla ja 16-venttiilisellä turboahdetulla moottorilla varustettu taskuohjus olisi herättänyt suurta mielenkiintoa minkä tahansa suuren kansainvälisen valmistajan markkinoille tuomana, mutta Mazdan erikoisuus jäi aikakauden autoähkyssä aluksi paitsioon.
Kaikki muuttui vuonna -86, kun rallin B-ryhmä tuli päätökseensä autohirviöiden osoittauduttua vähintäänkin hengenvaarallisiksi. Mazdalla havaittiin nopeasti tuotantolinjan päästä putkahtelevan valmiiksi tuleviin N- ja A- ryhmään sopivia luokitusspesiaaleja. Timo Salonen näytti jo kauden toisessa kilpailussa Ruotsissa kaudella -87 auton kyvyt ja otti kilpailun voiton.
Valitettavasti hieman tehoton moottori ja hauras voimansiirto veivät enimmät menestysmahdollisuudet maailmanmestaruustasolla. Suomessa mallilla sitä vastoin pyyhittiin palkintopöytää koko jäljellä olevan 1980-luvun ajan. Mikael Sundströmin luotsaamassa Muurala Motorsissa tehtiin ajoittain tehdastallinkin autoja nopeampia ja luotettavampia aseita, joita japanilaiset kävivät ihmeissään mittailemassa kylmässä Pohjolassa. Kysyivätpä vielä, millaisia osia malliin kannattaisi kilpailukyvyn nimissä luokitella. Valitettavasti lama tappoi niin Muurala Motorsin kuin sen kilpailutoiminnankin.
Mallin myynti laskettiin meillä vain kymmenissä yksilöissä, ja näistäkin suurin osa päätyi pikataipaleille kultaa vuolemaan. Nykyään ehjä siviiliauto on kansainvälisestikin erittäin harvinainen näky.
Mazda 323 4WD Turbo GTX 1986 Jyrki Tuusa