Classic Motorshown tämän vuoden katseenvangitsijoihin kuuluvat kaksi loistoautoa, jotka edustavat aikansa teknistä ja tyylillistä huippua: saksalainen Horch 930 V Limousine (1938) ja amerikkalainen Packard Super Eight 160 Clipper Club Sedan (1942). Yhteisosasto esittelee yleisölle kahden mantereen näkemyksen ylellisestä autosta toisen maailmansodan kynnyksellä.
Horch 930 V Limousine edustaa saksalaista insinööritaitoa parhaimmillaan. Auto-Unionin arvostetuimman merkin, Horchin, erikoisuus oli V8-moottori, jonka 66 asteen sylinterikulma ja tekniset ratkaisut olivat aikaansa edellä. Tämä Suomessa uutena AEG Finnlandille toimitettu yksilö oli kallis ja edistyksellinen: erillisjousitus kaikilla pyörillä, synkronoitu vaihteisto ja jarrutehostin loivat ajomukavuutta, jota harva kilpailija pystyi tarjoamaan. Auton tarina jatkui sodan jälkeen suomalaisen paperi-insinöörin käytössä, ja se kuuluu nykyään Risto Harvian kokoelmiin.
Packard Clipper Club Sedan, puolestaan, tuo esiin amerikkalaisen muotoilun ja moottoritekniikan loiston. Vuoden 1942 One-Sixty Clipper oli linjakas, matala ja leveä – aikansa muotoilun mestarinäyte. 165-hevosvoimainen suora kahdeksikko oli tunnettu silkinpehmeästä käynnistään. Auton tuotanto jäi lyhyeksi Yhdysvaltojen siirtyessä sotatalouteen, ja Packard siirtyi valmistamaan legendaarisia Rolls-Royce Merlin -lentomoottoreita. Clipper-mallin kauneus jäi lyhyeksi iloksi, sillä sodan jälkeinen tyyli pakotti valmistajan uudistumaan vähemmän sulavilla linjoilla.
Tule ihailemaan näitä menneiden aikojen kaunottaria, jotka kertovat tarinoita niin tekniikan kehityksestä kuin kansainvälisestä historiasta – nyt sulassa sovussa samalla osastolla Lahden Classic Motorshowssa!
(Kuva: Horch 930 V Limousine, 1938, Mobilistin arkisto)