Classic Motorshown Museoiässä-osasto esittelee tänäkin vuonna juuri museoiän saavuttaneita ajoneuvomalleja. Nyt vuorossa ovat vuonna 1994 ensiesitellyt mallit.
Suomi elpyi hitaasti 1990-luvun lamasta, mutta vuonna 1994 uusien autojen kauppa alkoi pikkuhiljaa elpyä ja autouutuudet tarjosivatkin ripauksen toivoa paremmasta. Markkinnoille tuotiin niin järkeviä arkiautoja kuin rohkeita erikoismallejakin. Kompaktien coupé-mallien rintamalla Opel Tigra toi nuorekkuutta autotarjontaan. Samaan aikaan BMW esitteli uuden 7-sarjalaisensa (E38) ja Audi uuden A-sarjan (A4, A6, A8) sekä Porschen kanssa yhteistyössä suunnitellun Audi RS2:n. Lancia Kappa ja Jaguar XJ(300) puolestaan edustivat perinteistä eurooppalaista hienostuneisuutta.
Maasturimarkkinoilla tapahtui historiallinen mullistus, kun Toyota RAV4 teki ensiesiintymisensä. Tämä kompakti katumaasturi osoitti, ettei nelivetoinen auto ollut pelkkä työjuhtia tai suuri bensasyöppö. Toyota avasi ovet uudelle crossover-segmentille, joka yhdisti henkilöauton mukavuuden ja maasturin käytännöllisyyden. Tästä segmentistä tuli myöhemmin yksi automarkkinoiden merkittävimmistä.
Autotekniikka oli vuonna 1994 kehittynyt jo digitalisaation kynnykselle. Säädettävät iskunvaimentimet, monimutkaiset turvajärjestelmät ja yleistyvät monitoiminäytöt enteilisivät uuden aikakauden alkua. Silti analogisen auton henki eli vahvana, ja monet vuoden 1994 mallit tarjoavat vielä tänäkin päivänä kuljettajalle aitoa ajamisen iloa.
Muutamia näistä, juuri vuonna 1994 esitellyistä ja nyt museoikään päässeistä automalleista, tullaan näkemään keväällä Classic Motorshowssa Museoiässä-osastolla! Museoiässä-osaston yhteistyökumppanina toimii Motonet.
Näyttelyviikonlopun aikana museotarkastukseen liittyvää yleistä infoa ja vinkkejä on saatavilla SAHK:n, AHS:n, FHRA:n ja VMPK:n osastoilla.