MUSEOIÄSSÄ

-yhteistyössä Motonet-

Classic Motorshowssa nähdään tänä vuonna jo kolmatta kertaa Museoiässä-osasto, joka esittelee juuri museoiän saavuttaneita ajoneuvomalleja. Tänä vuonna vuorossa ovat vuonna 1993 ensiesitellyt ajoneuvot.

Vuosiluokka 1993

Ajat olivat vuoden 1993 Suomessa ankeat, mutta onneksi tuona vuonna esitellyt autouutuudetkin olivat pitkästä aikaa melko maanläheisiä. Fiat Punto, Renault Twingo, Peugeot 306, Ford Mondeo ja Citroën Xantia eivät tavoitelleet taivaita, vaikka niihinkään ei useimmilla suomalaisilla ollut uutena varaa. Uudet mallit kuitenkin valoivat uskoa siihen, että tekniikka kehittyy ja huominen on eilistä parempi; olisihan niitä ehkä kohta saatavilla käytettyinä.

Auto oli kehittynyt 1980-luvun kuluessa nopeasti, ja vuoden 1993 uutuudet edustivat henkisesti vielä tuon ajan rationaalista autosuunnittelua – entistä jalostuneemmassa muodossa vain. Vuoden 1993 autoja voidaan pitää analogisen auton kehityksen lakipisteenä, vaikka mikroprosessorit vastasivatkin jo moottorinohjauksesta ja nopeasti yleistyvien ABS-jarrujen toiminnasta.

Suuressa maailmassa oli myös toisenlaisia uutuuksia, kuten juurilleen palannut jättikokoinen Cadillac Fleetwood ja tavoittamaton Aston Martin DB7. Cadillaceja saatiin meillä kaupaksi hajakappaleita, mutta James Bond pysytteli entistä loitommalla meidän leveysasteiltamme. Mitä hän olisi harmaan hämärän ja tarjousmaksalaatikon maassa toimittanutkaan?

Vuonna 1993 lama hillitsi suomalaisten kustannusintensiivisiä harrastuksia, jollaiseksi moottoripyöräily herkästi lasketaan. Uusia kaksipyöräisiäkin kuitenkin tuotiin Suomen markkinoille. Vuoden 1993 tulokkaita olivat esimerkiksi BMW 650F, Ducati Monster 900, Honda CB500 Twin ja Yamaha YZF750 R/SP.

Haastavista ajoista huolimatta ja niiden ansiosta: tervetuloa museoajoneuvojen armoitettuun joukkoon, vuosiluokka 1993!

Museoiän saavuttaneiden ajoneuvojen lisäksi Museoiässä-osastolla järjestetään näyttelyn molempina päivinä autenttinen museotarkastus mallivuoden autolle. Tarkastuksen suorittavat SAHK:n tarkastajat vastaavat myös mielellään yleisön kysymyksiin ajoneuvon museokatsastusta koskien.

Mitä museorekisteröinti on?

Suomessa ajoneuvo voidaan rekisteröidä museoajoneuvoksi, kun sen valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta. Tänä vuonna museorekisteröinnin voi siten tehdä vuonna 1993 valmistetuille ajoneuvoille.

Ennen kuin museorekisteröinti voidaan suorittaa, tulee ajoneuvolle hankkia lausunto sen museoajoneuvokelpoisuudesta. Näitä lausuntoja antavat valtakunnallisesti rekisteröidyt museoajoneuvojärjestöt, kuten Suomen Ajoneuvohistoriallinen Keskusliitto-SAHK ry, FHRA ry, Classic Data Finland Oy tai Autohistoriallinen Seura ry.

Pelkästään ajoneuvon 30 vuoden ikä ei riitä täyttämään museorekisteröinnin kriteereitä – eniten vaakakupissa painaa ajoneuvon kunto. Ajoneuvon ei kuitenkaan tarvitse näyttää uudenkarhealta vaan sopivissa määrin sen historia saa näkyä. Museorekisteröitävän ajoneuvon kunnolle asetetut vaatimukset johtavatkin parhaimmillaan ajoneuvokulttuurin ja -historian säilymiseen.

Museorekisteröinti on osa klassikkoajoneuvoharrastamista. Se edesauttaa vanhojen ajoneuvojen ja niiden historian säilymistä myös tulevien sukupolvien ihasteltavaksi. Ihmisiä kiinnostavat ajoneuvot, jotka ovat heille itselleen merkittäviä, ja joihin heillä on muistoja lapsuudesta ja nuoruudesta. Toisinaan ajatus rakkaan sukuaarteen museorekisteröinnistä saattaa toimia kimmokkeena klassikkoajoneuvoharrastuksen aloittamiseen. Usein itselleen tärkeä ajoneuvo halutaankin saada museorekisteriin heti sen täytettyä 30 vuoden ikävaatimuksen.

Scroll to Top