Classic Motorshow 2025 - tekstit
Tästä alta löydät Classic Motorshown 2025 kaikkien erikoisosastojen ajoneuvotekstit.
TEEMA: 80-LUKU
Teema: 80-luku
Suomi aloitti 1980-lukunsa 70-luvun vaisuissa ruskeissa sävyissä, mutta ilmapiiri muuttui vuosikymmenen edetessä nopeasti. Ikkunoita länteen
Volvo 740
Volvo lähti 80-luvulle yhden mallin taktiikalla, mikäli Dafin haltuunoton jälkeiset Hollannin-haaran pikku-Volvot jätetään laskuista. Volvo
Wartburg 353W
Itäautot olivat pitkään suomalaisen autoilijan ainoa mahdollisuus uuden auton omistamiseen. Kaikki muuttui 60-luvun alussa, kun
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter oli 80-luvulla jo automaailman kummajainen. Suunnittelu ja takamoottorirakenne olivat peräisin 40-luvulta, mutta mallin
Volkswagen Caddy
Pickupeilla ei 80-luvun Suomessa ollut suuren suurta markkinaosuutta, mutta maaseudulla niitä tarvittiin. Pääosa tarjonnasta oli
Toyota Corolla 1,6 DX
Toyota Corolla murtautui suomalaisen sielun ytimeen jo esittelynsä aikoihin 60-luvulla. Corollasta tuli synonyymi suoraviivaiselle ja
Talbot Solara
Chryslerin eurooppalaisiin omistuksiin kuulunut Simca esitteli ison, ajanmukaisen 1307:n vuonna 1975. Seuraavana vuonna se valittiin
Saab 900c
Uudenkaupungin autotehdas oli aloittanut Saab-tuotannon 1969 ja kehittynyt ajan mittaan taitavaksi räätälöimään niitä meidän markkinoillemme
Seat Ibiza 1.2
Yli 30 vuotta lisenssillä Fiateja valmistanut Seat oli pakkoraossa, kun ikiaikaiseksi kuviteltu yhteistyö päättyi 80-luvun
Suzuki SJ410
”Maastoautoista tuli herrasmiespoikien hienosteluautoja. Valmistajat tilanteen oikeastaan lopullisesti pilasivat, kun rupesi tulemaan sellaisia ihan pieniä
Renault Espace
Automaailman viimeinen varsinainen suuri innovaatio – tila-auto – syntyi kuin sattumalta molemmin puolin Atlanttia samana
Porsche 944
Porsche oli 80-luvulle tultaessa hurjassa vauhdissa. Mallisto oli laajentunut merkin maineen luoneesta 911:stä molempiin suuntiin.
Peugeot 205 GTI
Vuonna 1983 esitelty Peugeot 205 oli auto, joka pelasti 170-vuotiaan perheyhtiön. Peugeot oli edellisellä vuosikymmenellä
Opel Omega 2.0
Opel oli niin meillä kuin muuallakin Euroopassa erinomaisessa vedossa 1980-luvun kääntyessä lopuilleen. Mallistoa uudistettiin vauhdilla
Nissan Cherry
Datsun oli ensimmäinen Suomessa isosti läpi lyönyt japanilaismerkki 60-luvulla. Valtavimmat menestykset tulivat kuitenkin 100A-, Cherry-
Mitsubishi Pajero
Suomalaiset autonostajat löysivät kuin varkain sivistyneiksi kehittyneet maasturit 1980-luvun alussa. Nelivetoiset maastoautot oli tuohon aikaan
Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
Mercedes esitteli syksyllä -82 190-sarjan, joka oli lähes ennenkuulumattoman pieni Mersuksi. Kun kerran oli rohkeiksi
Mazda 323 4×4 Turbo
Mazdalla on usein ollut intoa kokeilla erikoisia teknisiä uutuuksia. eikä syksyllä -85 esitellystä 323:n voimaversiosta
Maserati Biturbo
Alejandro de Tomason vuonna -75 alkanut vahtivuoro Maseratin peräsimessä saavutti kymmenen vuoden kuluessa täyden vauhtinsa.
Lotus Esprit Turbo
Mikäli pihassa ei ole riittävästi tilaa, niin vuoden 1986 autohinnastojen mukaan voi kahdenkymmenen nappisilmä-Ladan sijaan
Lada Samara 1500
Takavetoisen Ladan matkan pää alkoi häämöttää jo 70-luvulla, vaikka Suomessa se viihtyi rekisteröintitilastojen kärjessä aina
Freight Rover Sherpa
Leyland Sherpa syntyi 70-luvun puolivälissä, kun vanhentunut Morris J4 oli kipeästi uusimisen tarpeessa. Uusi nokkamallinen
Ford Sierra RS Cosworth
Autovalmistajat eivät jättäneet huomaamatta 80-luvun henkeä. Vauhti ja urheilullisuus olivat jälleen nousussa 70-luvun öljykriisien laukaisemien
Fiat Uno
Fiat oli 30-luvulta alkaen luonut maailmanlaajuisen maineen lyömättömillä pikkuautoillaan. Ensin moottori oli ollut edessä ja
Ferrari Testarossa
Kun sopu Miami Vicen tuotannon ja Ferrarin välillä oli syntynyt, Ferrari North America toimitti sarjan
Ferrari Daytona 365 GTS/4-replika
Miami Vice -TV-sarja laskeutui Suomeen täydellisesti ajoitettuna syksyllä 1986. Floridalaisten huumepoliisien Sonny Crockettin ja Rico
Facel Vega Excellence
Yksi 80-luvun voimakkaista trendeistä oli museoikäisten ajoneuvojen massamittainen maahantuonti. Ennen yli 25-vuotiaiden ajoneuvojen verotuksen asteittaista
DeLorean
Eksentrinen John Z. DeLorean oli autoteollisuuden huipputehtävissä pitkän uran tehnyt suunnitteluinsinööri ja johtaja ennen ryhtymistään
Daihatsu Charade
Japanilaisilla autoilla – erityisesti Datsunilla ja Toyotalla – oli Suomessa jo vahva jalansija Maan Auto
Citroën BX Van
Suomalainen autoverotus on saanut vuosikymmenien saatossa aikaan asioita, joita on turha yrittää selittää ulkomaalaisille tuttaville.
Chevrolet El Camino Conquista
Chevrolet El Caminolla oli vaikea lapsuus. Malli syntyi mallivuodelle 1959 vastauksena Fordin vuotta aikaisemmin esittelemälle
Chevrolet Caprice Classic Estate Wagon
Amerikkalaisista piilofarmareista, eli autoverottomiksi pakettiautoiksi rekisteröidyistä henkilöfarmareista, tuli meillä yksi 80-luvun lopun automaailman näkyvimmistä ilmiöistä.
Cadillac Fleetwood Series 75 Limousine
Cadillacilla oli pitkät perinteet Suomen tasavallan presidentin edustuskäytössä. Ensimmäinen Cadillac ajettiin presidentin kanslian autotalliin Kyösti
BMW M3
BMW:n 1972 perustetulla kilpailuosastolla piti 80-luvun mittaan kiirettä. Kilpailuohjelma ei ollut enää ainoa vastuu kasvavalle
Audi 200 Quattro
Quattro oli yksi 80-luvun iskusanoista, mutta sillä tarkoitettiin yleensä autourheilussa selvää jälkeä tehnyttä, Audi 80
TEEMA: 80-LUVUN MOOTTORIPYÖRÄT
Cagiva Freccia C10R 125
Kevytmoottoripyörät ovat olleet viennin kannalta vaikeita tuotteita, koska niiden määritelmä on vaihdellut eri maissa. 1980-luvulla
Yamaha TZR 125
Yamahan RD 125 LC merkitsi 1980-luvun alussa aivan uuden kevytmoottoripyöräluokan syntyä. Nestejäähdytteinen kaksitahtinen oli ennennäkemättömän
Honda Gold Wing 1200 LTD
Vuonna 1975 esitelty Hondan uusin ja mahtavin pyörä, Gold Wing, oli aikansa tapaan tarkoitettu urheilulliseksi
Yamaha V-Max
1980-luvun alussa japanilaiset huomasivat, että Yhdysvaltoihin kannatti suunnitella ihan omia moottoripyörämalleja. Paikallinen käsitys kovaa ajamisesta
Harley-Davidson Wide Glide
Harley-Davidsonin mallistoon ilmestyi 1970-luvun alussa malli, jossa tehdas omaksui vaikutteita harrastajien rakentelutyylistä. Ison pyörän tekniikan
Solifer-Suzuki PV50
Suzuki valmisti Japanin kotimarkkinoille pientä Epo-nimistä mopoa, joka ei mennyt kovin hyvin kaupaksi. Suomalaisen maahantuojan
Suzuki GSX-R 1100
Katulaillinen kilpapyörä on idea, jota on toistettu melko säännöllisesti eri aikoina. Se on kiehtonut vauhdista
Kawasaki Z 1300
Kawasakit olivat 1970-luvulla hiukan hurjempia kuin muut. Tehtaan kaksitahtiset pyörät olivat nopeampia ja usein myös
Kawasaki GPZ900R
1980-luvun alussa uudet japanilaiset moottoripyörät olivat ostajien silmissä puolivalmisteita. Niihin myytiin katteita, jalkatappisarjoja ja laukkuja
Yamaha RD 500 LC
1980-luvulla Road Racing oli suosittua eri puolilla maailmaa. Erilaisten kansallisten ja merkkiluokkien harrastus oli vahvaa,
Ducati 750 F1
Ducatin 1980-luvun alun parhaiten myynyt malli oli näköispainos Mike Hailwoodin muutamaa vuotta aiemmin menestyneestä kilpapyörästä.
MUSEOIÄSSÄ – VUOSILUOKKA 1994
Museoiässä – vuosiluokka 1994
Useimmilla talouden mittarilla vuosi 1994 oli lamavuosista kurjin: työttömyys kipusi surulliseen ennätykseensä ja konkurssien määrä
Toyota RAV4
Japanissa 1994 ensiesitelty Toyota RAV4 ei ehtinyt heti Suomeen. Sillä välin sen paikkaa tilkitsi vanhempi,
Opel Tigra
Opel valtasi vuonna 1994 Suomen rekisteröintitilaston piikkipaikan lähes 10 000 auton myynnillään. Noin puolet tuosta määrästä
Audi RS2 Avant
Audin RS-mallit tulivat vuosituhannen taitteessa tunnetuiksi nopeita autoja arvostavissa piireissä. Tarina sai alkunsa 90-luvun alussa,
MUUT ERIKOISOSASTOT
Rallin B-ryhmä
Ralliautoilulla on 1980-luvun alussa tuttu ongelma. Lajiin sitoutuneita autotehtaita oli vähän, kustannuksia haluttiin pudottaa ja
Rover 3500 S
Yläluokkainen ralliauto Rallin 1-ryhmään rakennettu Rover 3500 S oli harvinainen ralliauto. Se oli arvokas ja
Horch 1938 ja Packard 1942
Horch 930 V Limousine 1938 Nykyautoilijoille Horchin kunniakas nimi ei sano juuri mitään. Ymmärrystä on