Omistajien Helmet 2025

Omistajien Helmet 2025

Yhteistyössä Valvoline

Omistajalleen tärkeä ajoneuvo, helmi, voi yhtä hyvin olla arkinen latolöytö, karu työkone kuin huippuentisöity harvinaisuuskin – sen vain täytyy olla vähintään 25-vuotias! Oleellista tässä kilpailussa on viehättävä tarina. Miksi juuri tämä ajoneuvo on erityisen tärkeä omistajalleen?

Kaikkiaan 70 omistajalleen tärkeää ajoneuvoa ilmoitettiin mukaan 2025 kisaan. Pääset katsomaan ne kaikki tästä.

NÄIN OMISTAJIEN HELMI VALITAAN:
  • Omistajat ilmoittivat helmensä mukaan helmikuun aikana. Kaikkiaan 70 ajoneuvoa ilmoitettiin mukaan 2025.
  • Yleisöäänestys finalisteista oli auki verkossa 5.3.-31.3.2025. Ääniä kertyi kaikkiaan 4400. 
  • Finalistit julkaistiin 2.4. Finaaliin pääsi kymmenen eniten ääniä saanutta helmeä, jotka ovat esillä Classic Motorshowssa 3.-4.5. 2025.
SEURAAVAKSI >>
  • Nämä alla esitellyt kymmenen helmeä ovat nähtävillä Classic Motorshown Omistajien helmet -osastolla.
  • Nyt on Classic Motorshown kävijöiden aika vaikuttaa! Käy näyttelyssä katsomassa ajoneuvot osastolla ja äänestä omaa suosikkiasi. Äänestys päättyy sunnuntaina 4.5. klo 15:00.
  • Omistajien helmi 2025 -voittaja palkitaan Omistajien helmet osastolla sunnuntaina 4.5. klo 16:00.

FINALISTIT 2025

Nämä kymmenen helmeä näet Classic Motorshowssa 2025! Tervetuloa äänestämään voittajaa!

Johanna Jäminki

Cadillac Coupe DeVille, 1957 – Esa Malmström, Forssa

Pitkään haaveiltu Amerikan ihme. Itselläni on vuosien saatossa ollut useita vanhoja ajoneuvoja. Amerikkalaisista autoista olin kyllä haaveillut 18-vuotiaasta asti, mutta olivat aina jääneet haaveen tasolle. Kunnes tuli päivä jolloin ajattelin että nyt tai ei koskaan. Nettiä selatessa näin tämän vuoden 1957 Cadillacin Ruotsissa. Ajattelin, että nyt alkaa pitkä vaimon pehmitys,

LUE KOKO TARINA »
Johanna Jäminki

Cadillac Model K, 1907 – Markku Viitanen, Porvoo

Cadillac 1907 Model K on autojen kehityksen ensimmäisen vuosikymmenen luomus, jossa messingin loiste on parhaimmillaan ja kertoo aikauden käsityön taidosta. Model K oli aikanaan myös työstötarkuudeltaan omaa luokkaansa voittaen Dewar Thophyn osien mittatarkkuudesta ts. osat olivat keskenään vaihtokelpoisia ilman lisätyöstöä.

LUE KOKO TARINA »
Johanna Jäminki

Citroën 2CV, 1975 – Markku Honkala, Hämeenlinna

Harrasteautoilua hymyssä suin, niin kuskille kuin kanssakulkijoillekin. Sitä tarjoaa maanteiden keinuva kuljin ja  hyväntuulenlähettiläs, rättisitikka. Kuvien keltaisenoranssille komistukselle annettiin kutsumanimeksi Armand. Hankin sen kolmisen vuotta sitten pitkäaikaisen rättäriharrastajan kuolinpesästä, ensimmäiseksi harrasteautokseni, lupauksella pitää siitä yhtä hyvää huolta kuin edellinen omistaja sitä edeltävien 17 vuoden ajan. Armandilla kyydissä kierrellään mutkateitä pitkin

LUE KOKO TARINA »
Johanna Jäminki

Dodge Dart Seneca, 1961 – Julia Lila, Helsinki

Ihmeitä ennen aamiaista!Olin pitkään haaveillut noin 50-luvun tunnelmaa hohtavasta hyväkuntoisesta  klassikkoautosta ja mietiskellyt erilaisia vaihtoehtoja ja keräillyt tietoja mieleisistä. Halusin elää vapaa-ajalla unelmaelämää kuin ihmemaassa. Viettää leppoisia kesäpäiviä ja iltoja. Klassikkoauto, jossa olisi aina hyvä tunnelma, ja myös omat siivet! Sellainen maantielaiva, joka lipuisi automaattivaihteella pehmeästi ajaessani valokuvauskeikoille ja piknik-retkille.

LUE KOKO TARINA »
Johanna Jäminki

Fiat 124 Spider CS1, 1975 – Heikki Saloheimo, Helsinki

Fiat on nähnyt paljon maailmaa. Olen innostunut Historic Endurance ralleihin. Koska rakentelen klassikkoautoja, olen kisoissa kartturina ja mekaanikkona. Hommasimme Fiatin talvella -23 Badawi Trail -rallia varten. Ralli ajettiin lokakuussa -23, 17 päivää ja 7700 km. Kisa alkoi Jordaniasta, siirtyi Saudeihin ja edelleen Omaniin päättyen Emiraatteihin. Kuva on siitä kisasta. Vaikka

LUE KOKO TARINA »
Johanna Jäminki

Ford Escort Mk1, 1975 – Esa-Pekka Saarinen ja Jarkko Lapinsalo, Kuusankoski

Escort, joka kulkenut tuttavapiirissä uudesta asti. 2000-luvun taitteessa siirtyi kilpa-autoksi rallisprintiin, ja tuli meidän omistukseen vuonna 2019 osina ja rullaavana korina ilman mitään sähköjä ja pensselillä maalattuna. Autoon tehtiin kaikkiaan 217 h peltitöitä ennen maalarille menoa ja vanha kilpatekniikka päivitettiin nykyaikaisemmaksi vaihtamalla mm. tuplakaasarit läppärunkoihin ja säädettävään moottorinohjaukseen. Nyt rekisteröity

LUE KOKO TARINA »
Johanna Jäminki

Ford Taunus Transit, 1964 – Olli Kiuru, Tampere

Näin Transitin ensi kertaa myynnissä nettiautossa noin 5 vuotta sitten ja olin heti aivan myyty, tuo auto piti saada. Meinasimme saada heti ensimmäisen puhelun jälkeen kaupat tehtyä, mutta yllättäin myyjä tulikin katamapäälle, eikä raaskinutkaan myydä Transittia. Olin tosi pettynyt, mutta sitten onneksi myyjän vaimo ilmoitti muutaman viikon päästä, että kyllä

LUE KOKO TARINA »
Johanna Jäminki

Mercedes-Benz 420 SEC, 1989 – Kalle Bäckman, Lahti

Mercedes-Benz 420 SEC: Enon perintö ja unelmien tie Stuttgartiin Mercedes-Benz 420 SEC ei ole vain auto minulle – se on tarina rakkaudesta autoihin, perheestä ja perinteistä. Tämä vuosimallin 1989 tyylikäs coupé, viralliselta väriltään Diamond Blue, on herrasmiesmäinen ajokkini, joka on enemmän kuin nelipyöräinen kulkupeli. Kaikki alkoi enoni Jussin vaikutuksesta. Hän

LUE KOKO TARINA »
Johanna Jäminki

Pappatunturi mopo, 1968 – Anne Ronkainen, Heinola

Olipa kerran tummanpunainen vm. 1968 Pappatunturi, joka etsi elokuussa 2022 uutta omistajaansa. Pientä sanomista hänessä oli: bensahana vuoti, pyörissä oli laakerivikoja, jarruja sillä ei ollut ollenkaan ja ulkonäkökin vaati huomiota. Eräässä Mäntsälässä järjestetyssä kesätapahtumassa se kuitenkin törmäsi henkilöön, joka ihastui siihen ensisilmäyksellä, vaikka ei sillä osannut ajaakaan. Pienen tinkimisen jälkeen

LUE KOKO TARINA »
Johanna Jäminki

Solifer SM, 1977 – Jari Ukonsaari, Parhalahti

Solifer-mopoja valmistaneen Bensow-tehtaan kautta aikain ensimmäinen ”luikkutankki” SM, tämä kyseinen yksilö esiintyy mallin mainoskuvissa, huolto-oppaassa ja sillä on tehty mallin tyyppikatsastus vuonna 1977. Mopo löytyi heikossa kunnossa Nakkilasta vuonna 2022, ja se on entisöity tarkasti entiseen alkuperäiseen loistoonsa. Tämä mopo on iso palanen suomalaista mopoiluhistoriaa.

LUE KOKO TARINA »

TOIMI NÄIN:

  • Täytä alla oleva lomake ja ilmoita ajoneuvosi mukaan viimeistään 28.2.2025.  (Ilmoittautuminen  päättynyt)
  • Yleisöäänestys finalisteista tulee olemaan auki verkossa 5.3.-31.3.2025. Kaikki mukaan ilmoitetut ajoneuvot julkaistaan classicmotorshow.fi -sivuilla tätä varten. 
  • Kymmenen eniten ääniä saanutta pääsevät finaaliin ja ovat esillä Classic Motorshowssa 3.-4.5. 2025. Näyttelykävijät äänestävät näistä voittajan, Omistajien helmen 2025.
Scroll to Top