Vaarini Birger osti auton vuonna 1991 paikalliselta Opel-jälleenmyyjältä. Auto oli iso osa lapsuuttani ja sovimme Birgerin kanssa että kun aika koittaa hänen luopua siitä, saan sen ostaa. Tämä koitti vuonna 2001, ajelin ja hieman myös muokkasin ulkonäköä muutaman vuoden ajan kunnes päätin luopua siitä vuonna 2004. Muutaman vuoden kuluttua etsin edullista talviautoa ja sattumoisin Kadetin myynti-ilmoitus tuli vastaan, myyjänä sama mies jolle sen olin myynytkin – oli pakko ostaa takaisin. Leimalle oli vähän jarruremppaa ja putkiston uusinta. Pikkujuttuja.
Tämä talven ajelin, jonka jälkeen auto siityi kesäautoksi aina vuoteen 2010 asti. Silloin jäin ilman talviseistonta paikkaa ja päätin (taas) laittaa suton myyntiin. Tällä kertaa tunsin piston sydämmessä – oli väärin myydä se. 2012 Syyskuisena sunnuntaina puhelimeni soi ja soittaja kertoi että Birgerin Kadetti seisoo Lauttasaaressa tiellä ja kerää pysäköintisakkoja. Saisin noutaa sen ilmaiseksi – mutta se pitäisi noutaa heti. Maanantaina tulee romu-ukko. Taas hain Kadetin kotiin, tällä kertaa trailerilla ja entistä heikommassa kunnossa. Nyt oli selvää että se vaatii täydellisen läpikäynnin ja että sitä ei myydä enää koskaan.
Fast forward Elokuuhun 2020 kun muutoskatsastin Kadetin takaisin tieliikenteeseen, tällä kertaa Saabin turbotekniikalla ja yli kolminkertaisilla tehoilla. Auton restaurointi kesti 5 vuotta ja yli 5 000 h, kaikki muutokset on otteessa ja maalausta sekä osittaista verhoilua lukuunottamatta olen tehnyt kaiken itse. Kesäksi 2022 päivitin vielä ilmajousitettuun alustaan ja tein uuden korisarjan. Nämä myös alusta loppuun omavalmisteiset.
Auto on tehty ajettavaksi ja täysin showroom-kelpoinen. Lisää kuvia ja tarinaa löytyy autosta Facebook-sivulta ”Built by Klaus” sekä instagram @bbk_kadett.