Opel Senator, 1986 – Sirkku Malviala, Kangasala

1986 Opel Senator 2,5i on korimallinsa viimeiseltä valmistuskuukaudelta kesäkuulta -86. Auto on varusteltu kasariaikakautensa mukaisesti runsaasti mm. Irmscher, Mattig ja D&W Tuning osilla jo ennen rekisteöintiä esim. helmalevikkeet, takaspoileri, madallusjouset, vanteet / B.F.Goodrich valkokirjaimiset renkaat, ohjauspyörä, kaksoispakoputkisto ym. ja matkapuhelinta unohtamatta eikä sillä ole ajettu talvisin.

Opelharrastaja isällemme tämä ”Luxury Sport” olemuksinen auto oli todellinen toiveiden täyttymys hänen mm. Manta GSI:n ja huolella piristetyn Ascona B 400-lookin pariksi. Tarkan käytön takia Senator on säilynyt ja tuleekin säilymään samassa Opelharrastajaperheessä edelleenkin.

80-luvulla ollut Opelin sporttinen imago rallivoittoineen sekä lukuisine sporttisine erikoismalleineen ym. oli todellakin hyvin pinnalla ja siten ihan jotain muuta kuin nykyään ehkä tulisi edes mieleenkään. Tämä kaikki näkyi tässä Opelin huippumallissakin monellakin tavalla havainnoimalla vaikkapa mm. etupuskuri/spoileriyhdistelmää, mittaristo/kojelautaa ym. Tätä olemusta tässä yksilössä vielä edelleen korostettiin em. runsaalla lisävarustuksella ajan tuning-hengen mukaisesti.

Ulkomaisista autolehtien koeajoista ja vertailusta saattoi lukea juuri Senatorin olevan aivan erityinen ajettavuudeltaan ja mukavuudeltaan verrattuna verrokkeihinsa joidenka muukin olemus ei muutenkaan edustanut jopa “ylitsekin pursuavaa Sporttisuutta ja Luxuryä”  kuten asiaa näissä koeajoissa usein kuvailtiinkin. Yleisesti ylemmän keskiluokan auton kun haluttiin olevan erityisesti lähinnä “järkeviä” jollaista isämme ei todellakaan halunnut!

Tässä yksilössä tarinaa todella riittää enemmänkin koska alunperin tämä yksilö olikin toimitettu Miesen:in Ambulanssitehtaalle jossa sen muutostyöt aikakauden mukaisesti Sedanista (mm. Mercedekset tehtiin samoin) johdetuksi “koppiautoksi” olivatkin osin jo aloitettu pidentämällä sitä 60 cm. Nämä jo tehdyt muutokset oli kuitenkin mahdollista palauttaa alkuperäiseksi, kun näiden autojen muutostyöt olivatkin jääneet keskentekoisesti alkuvaiheeseensa eikä Ambulansseille tunnusomaista koppia ollut ehditty vielä päälle lisätä. Samassa yhteydessä alkuperäinen valkoinen väri vaihtui aikakautensa Opel-värikartan sävyillä kaksivärimaalaukseksi.

Tämän Opelin ensirekisteröinti toimeenpantiinkin vasta 5-vuotiaana keväällä 1991 ja onkin säilynyt siinä kunnossa tästä asti juuri sellaisena, kun sen isämme alunperinkin halusi.
Scroll to Top