Pala Ranskaa Classic Motorshowssa

Classic Motorshowta on jo vuodesta 2017 ilahduttanut usean ranskalaisen merkkikerhon aikaansaama kokonaisuus nimeltä Ranskalainen Avenue. Ranskalaistunnelmista nauttineet näyttelykävijät eivät joudu pettymään tänäkään vuonna, kun Ranskalainen Avenue toteutetaan viiden kerhon yhteisosastona.

Ranskalaiset klassikkoautot ihastuttavat tyylikkäällä muotoilullaan ja hienostuneella ulkonäöllään. Ranskan autoteollisuus on vuosien saatossa tuonut markkinoille moneen eri tarkoitukseen sopivaa kalustoa, mikä tekee ranskalaisesta klassikkoajoneuvokannasta monenkirjavan. Monipuolisuus onkin näkyvillä tämän vuoden Ranskalaisella Avenuella. Osastolle tuodaan nähtäville yhteensä 15 ajoneuvon kokonaisuus, jossa on mukana sekä käyttöautoja että urheilullisempaakin kalustoa.

Monipuolista kalustoa

Yleisemmistä käyttöautoista mainittakoon vaikkapa Citroën CX, joita valmistettiin 16 tuotantovuotensa aikana lähes 1,2 miljoonaa kappaletta. Autoja tuodaan osastolle peräti kolmena eri korimallina. Näin näyttelykävijät voivat nähdä konkreettisesti, kuinka monipuolinen malli on aikanaan ollut.

Urheilullisempaa kalustoa taas edustaa esimerkiksi Panhard 24 CT Coupé vuodelta 1966. Panhard ei ollut Suomessa laajalti tunnettu automerkki, eikä 24 CT Coupeja tuotu maahamme yhtään uutena. Osastolle tuleva yksilö onkin tuotu Ranskasta Suomeen vuonna 2013, ja se on kerhon tietojen mukaan ainoa tätä mallia Suomessa. Auto on ylipäänsä upeudestaan huolimatta vältellyt katseita. Sillä on ajettu vain 26 000 kilometriä ja nyt se on keväällä Classic Motorshowssa ensimmäistä kertaa näytillä.

Citroën 7C Berlinen nykyinen omistaja entisöi auton vanhaan loistoonsa. Valmistuttuaan vuonna 2020 se palkittiin Olavi Sallinen -entisöintipalkinnolla.

Juhlatunnelmia osastolla

Ranskalaisella Avenuella on myös aistittavissa juhlatunnelmaa, kun Citroën B11 -kerho juhlii mallin 90-vuotisjuhlia. B11:a voidaan pitää merkittävänä saavutuksena koko autoteollisuudelle ja se vaikutti monien muiden autonvalmistajien suunnitteluratkaisuihin. Kun Citroën aloitti vuonna 1934 etuvetoisten Traction Avant -mallien valmistuksen, autossa oli niin tukeva teräksinen kori, että runko voitiin jättää kokonaan pois. Näin syntyi itsekantava korirakenne, joka myöhemmin yleistyi muissakin automerkeissä.

Autona Traction Avant muokkautui moniin eri tarpeisiin. Jo mallin ensiesittelyvuonna 1934 sitä valmistettiin useampana korimallina. Näitä olivat muun muassa Berline, Coupé, Cabriolet ja Familiale, jossa korin pituus oli 400 mm pidempi ja näin sen kyytiin mahtui jopa yhdeksän matkustajaa. Myöhemmin markkinoille tuli tällä pidemmällä korilla oleva Commerciale, joka oli varustettu isommalla takaluukulla ja soveltui näin ollen myös tavaran kuljetukseen.

Mallin autoja tuodaan osastolle kolme kappaletta. Vanhin autoista on vuosimallin 1937 Citroën 7C Berline. Tämä yksilö tuli Suomeen uutena Korpivaaralle ja se myytiin Turkuun Kelhu & Lindholmille. Auton osti Hilja Jäärnes, joka myi sen vasta vuonna 1946 eteenpäin turkistarhaaja Eino Kaljalalle. Uusi omistaja rekisteröi auton pakettiautoksi, mutta se muutettiin takaisin henkilöautoksi vain vuotta myöhemmin. Vuonna 1954 auto siirtyi T.J. Karl Nikanderille. Auto poistettiin rekisteristä vuonna 1982 sen palveltua omistajiaan kunnioittavat 45 vuotta.

Edellä mainittujen autojen lisäksi Ranskalaiselle Avenuelle on tulossa paljon muutakin mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa! Komeiden ajoneuvojen lisäksi osastolla voi testata autojen metallisista venttiilikopista rakennettujen Koppa Cup -kilpureiden nopeutta. Näyttelysunnuntaina osastolla voi myös jännittää Koppa Cup -kauden toista osakilpailua. Alueella on lisäksi pieni putiikki, jossa on myytävänä kerhoihin ja heidän merkkeihinsä liittyviä tuotteita. 

Ranskalaisen Avenuen järjestävät Automobile Citroën ry, Citroën B11 -kerho, Club Peugeot ry, Club Simca & Vedette Finland ja Panhard Club Finlande.

Scroll to Top