Vuonna 1983 esitelty Peugeot 205 oli auto, joka pelasti 170-vuotiaan perheyhtiön. Peugeot oli edellisellä vuosikymmenellä hankkinut omistukseensa Citroënin ja Talbotin, ja käteisvarat uhkasivat loppua. Kaikki riippui uuden aallon Peugeot-malleista, joista Volkswagen Golfin kilpailijaksi suunniteltu 205 oli kaikkein tärkein.
Ihme tapahtui, ja 205 ampaisi myyntikärkeen kaikkialla Euroopassa. Niin pian kuin akuutista kriisistä oli selvitty, oli jännittävämpien muunnosten vuoro. Peugeot 205 GTI esiteltiin Korsikalla kevättalvella 1984, jossa B-ryhmän 205 Turbo 16 debytoi kahta kuukautta myöhemmin MM-rallissa.
GTI:n oli alun perin keksinyt Volkswagen, jonka Golf GTI paalutti luokan puitteet vuonna 1976 ja teki perinteisistä urheiluautoista yhdellä iskulla vanhentuneita. Peugeotin maali 205-projektilleen oli alusta pitäen ollut Golf, eivätkä ranskalaiset aikoneet antaa siimaa millään osa-alueella – erityisesti eivät GTI-ideassa.
Peugeot 205 oli missä hyvänsä inkarnaatiossaan kevyt ja loistava ajettava. Lähtökohdat tehokkaan GTI:n suunnittelemiseksi olivat mainiot, eivätkä Sochaux’n insinöörit ampuneet ohi: 80-luvun puolivälistä alkaen Peugeot oli luokan uusi kuningas, eikä Suomi ollut poikkeus. Timo Salosen ja Juha Kankkusen kolme perättäistä maailmanmestaruutta 205 Turbo 16:lla eivät lainkaan hillinneet 205 GTI:n suosiota, varsinkaan sen jälkeen, kun suuremmalla moottorilla varustettu 1.9 GTI liitettiin mallistoon vuonna 1986.
Monilla valmistajilla oli erinomaisia GTI-malleja 80-luvun jälkipuoliskolla, mutta 205 GTI oli imagoltaan kilpailijoitaan päätä pidempi. Sen asemaa 80-luvun Suomessa voi verrata Chryslerin Hemi-autoja 60-luvun USA:ssa ympäröineeseen sädekehään.
Peugeot 205 1.9 GTI 1988 Timo Mutala