Ralliautoilulla on 1980-luvun alussa tuttu ongelma. Lajiin sitoutuneita autotehtaita oli vähän, kustannuksia haluttiin pudottaa ja siksi haluttiin rakentaa säännöt, joiden avulla saataisiin uusia eri autonvalmistajia lajiin mukaan ilman, että heidän olisi tarvinnut suunnitella rallikäyttöä varten kokonaan uutta automallia.
B-ryhmän autoista äänestettiin FISA:n hallituksessa ensimmäisen kerran toukokuussa 1980, mutta ehdotus hylättiin äänin 9–3. Puoltatoista vuotta myöhemmin B-ryhmän kalustolle annettiin lupa osallistua rallin MM- ja EM-sarjaan. MM-sarjan pääluokaksi B-ryhmä nousi heti kauden 1983 alusta.
B-ryhmän luokitukseen vaadittiin ainoastaan 200 luokitusautoa. Säännön heikko kohta oli se, että kyseisen mallin seuraavaan kehitysversioon eli evoluutiomalliin vaadittiin vain kahdenkymmenen auton sarja, jonka takia kilpajuoksu sääntöjen laatijoiden sekä autotehtaiden suunnitteluinsinöörien välillä käynnistyi nopeasti.
Kauden 1983 alusta rallin MM-sarjaan liittyi viisi merkittävää autonvalmistajaa: Opel, Lancia, Nissan, Toyota sekä Audi. Ensimmäisellä kaudella Audi hallitsi MM-sarjaa nelivedon tuoman edun myötä.
Kukaan ei olisi uskonut, että lähes konkurssin partaalla taistelleen Peugeotin nimi olisi pian kaikkien huulilla. Ranskalaistiimin tallipäällikkö Jean Todt oli seurannut B-ryhmän kehitystä tarkkaan ja hän johti suunnitteluryhmää, joka rakensi ralliauton, jossa oli otettu huomioon kaikki B-ryhmän sääntöjen tuomat edut. Peugeot 205 T16 oli nelivetoinen, keskimoottorinen turboauto, joka putkirunkoineen oli lisäksi kevyt. Malli esiteltiin keväällä Korsikan rallissa, jota Vatanen ehti johtaa ennen ulosajoa. Kreikassa seurasi myös keskeytys, mutta kolmesta viimeisestä MM-rallista tuli vain ykköstiloja.
Vuonna 1985 Audi vastasi esittelemällä 510-hevosvoimaisen Quattro S1:n, mutta Peugeot pysyi kilpailukykyisenä T16 evoluutiollaan. Lancia liittyi nelivetotiimeihin Delta S4:llään, ja uusina haastajina MM-sarjaan tulivat MG Metro 6R4 ja Renault 5 Maxi Turbo. Ford, Opel ja Citroën jäivät kehityksessä jälkeen eivätkä yltäneet voittotaisteluun.
B-ryhmän aikakausi päättyi vuonna 1986 kaaokseen. Lancian Henri Toivosen ja Sergio Creston kuolema Korsikan MM-rallissa toukokuussa 1986 pysäytti dramaattisella tavalla B-ryhmän ralliautojen jo pahasti käsistä ryöstäytyneen kehityskaaren. Ihmishenkiä oli menetetty, Audi vetäytyi kesken kauden MM-sarjasta ja kabineteissa väännettiin aikakauden viimeiseksi jäänyttä maailmanmestaruutta pitkään.
B-ryhmän aikakausi oli täynnä innovaatioita, draamaa ja huikeaa nopeutta, mutta samalla autojen turvallisuusongelmat jättivät ryhmälle jälkeensä surullisen historian.