Olen Lasse Eerola 75-vuotias rakennusalan DI Lahdesta. Kävin vuonna 2020 hakemassa Berliinistä kesäautoksi Renault 16 TL:n vuosimallia 1978. Miksi hankin Renaultin harrasteautoksi? Syy löytyy lapsuudestani ja nuoruudestani. Isällä oli Rugbyn, vuosimalli 1929 ja Citroen 2CV:n, vuosimalli 1956 jälkeen peräjälkeen kaksi Dauphinea, vuosimallit 1959 ja 1962, sen jälkeen kaksi Renault R8:a, vuosimallit 1964 ja 1966. Sen jälkeen hänellä oli kolme Renault 16 TL:a peräjälkeen, vuosimallit 1968, 1971 ja 1973. Äidillä oli käyttöautona ensin Renault R4 ja sitten R8. Ajokortin saatuani vuonna 1969 ajoin ensimmäiset ajoni Renault 16 TL:llä. Minusta suvun Renault-harrastus oli hyvä syy hankkia harrasteautoksi ja juuri 70-vuotis syntymäpäivälahjakseni Renault. Harrasteauton hankinta alkoi nettiä keväällä selaamalla. Saksasta tärppäsi. Mobile.de-sivulta löytyi Berliinistä Pre Select firmasta Renault 16 TL. Firma sijaitsi Remise Classicissa Wiebestrasse 36-37:ssa. Kaupat sovin puhelimessa kesäkuun alussa. Ei muuta kun vaimon kanssa lentolippua Berliiniin varaamaan. Berliinissä olen käynyt yli sata kertaa jo aikaisemminkin ja ollut siellä kesätöissä 1960–70 luvuilla ja pitänyt siellä insinööritoimistoa 1990-luvulla. Paikan päällä 25.6.2020 havaitsimme auton lupausten mukaiseksi. Alkuperäinen väri oli niin hieno, että varmasti auto oli kertaalleen uudelleen maalattu, vaikka myyjä ei siitä maininnutkaan. Sisätilat olivat alkuperäiset ja hyvässä kunnossa. Auto oli museorekisterissä, rekisterinumeron B EQ 4546H, H-kirjain sen jo paljasti. Auto on aikanaan myyty Giessenissä yli 70-vuotiaalle miehelle nimeltä Urban, joka piti autoa 9 vuotta. Sen jälkeen giesseniläinen autoliike lunasti auton takaisin ja piti sitä yli 25 vuotta ikkunassa näytteillä myyden sen sitten berliiniläiselle tohtori Kindlerille, joka ei autolla juuri ajanut. Hän pisti auton sitten Pre Selectin kautta myyntiin. Autolla oli ajettu vain 44.000 km. Sitten lähdettiin autolla ajamaan Travemünden lauttarantaa kohti. Valitsimme Landstrasset, jotta autoa ei liikaa rääkättäisi. Jossakin vaiheessa autosta hävisivät etuvalot, vilkut ja bensiinimittari näytti nollaa. Päätimme kuitenkin ajaa laivalle aikataulun mukaisesti. Laivalla saavuimme Suomeen ja ajoimme Lahteen. Lahdessa sovin autosähkökorjaamon kanssa valojen korjauksesta. Ne ja muutamat muut pienet viat on nyt korjattu ja auto museorekisteröity myös Suomessa rekisterinumerolle MBY-67. Pari kesää silloin tällöin autoa on nyt käyty ulkoiluttamassa. |
