Seat Ibiza 1.2 

Yli 30 vuotta lisenssillä Fiateja valmistanut Seat oli pakkoraossa, kun ikiaikaiseksi kuviteltu yhteistyö päättyi 80-luvun alussa. Espanjalaisten omat paukut riittivät Ritmosta pikaisesti kehitettyyn Seat Rondaan, mutta uusi nousu kysyi vahvaa yhteistyökumppania. Sellainen löytyi ripeästi kansainvälistyvästä Volkswagenista.

Yhteistyön ensimmäinen hedelmä oli Seat Ibiza. Saksalaisen Karmannin kori ja yhteistyössä Porschen kanssa suunniteltu voimalinja naamioivat sen tosiasian, että perusrakenne oli edelleen peräisin Rondasta, toisin sanoen Fiat Ritmosta.

Lopputulos ei kuitenkaan ollut lainkaan huono ja pienen käyttöauton ominaisuudet oli saatu sovitettua kokonaisuudeksi, joka Suomessa asettui noin 50 000 markan hintaluokkaan. Italialainen alusta, saksalainen moottori ja muotoilu yhdistettynä espanjalaisen kokoonpanon edullisuuteen toimi täälläkin. Seatien takaikkunatarra julisti ylpeästi: ”System Porsche”.

Vaikka Seatin maahantuonti omana merkkinään alkoi vasta vuonna -84 yhtä jalkaa Ibizan esittelyn kanssa, meni niitä heti kaupaksi toista tuhatta kappaletta vuosittain. Ibizan myynti löi useina vuosina jopa emo-VW:n vastaavan Polon.

Suomalaisia pidetään konservatiivisina, mutta kun oikeat ominaisuudet kohtaavat, koiraa ei katsota karvoihin.  Kun tuote on hyvä, nimi huokuu lämpöä ja auringonvarjodrinkkejä, eikä hintakaan ole paha, niin miksi ei?  Resepti saattoi toimia liiankin hyvin, sillä vuosikymmenen kääntyessä iltaansa VW valtasi yhä suuremman osan Seatista ja nielaisi sen lopulta kokonaan. Mallisto uusiutui hiljalleen emoyhtiön perusrakenteisiin nojaavilla malleilla ja Seatin lyhyt kausi itsenäisenä valmistajana tuli päätökseensä.

Seat Ibiza 1.2 1988 Kimmo Huupponen

Scroll to Top