Talbot Solara 

Chryslerin eurooppalaisiin omistuksiin kuulunut Simca esitteli ison, ajanmukaisen 1307:n vuonna 1975. Seuraavana vuonna se valittiin Vuoden autoksi Euroopassa. Suomalaisittain asia muuttui aivan uudella tavalla mielenkiintoiseksi, kun Simca 1307:sta tuli ensimmäinen kotimainen auto, joka ei ollut Saab. Uudenkaupungin autotehdas oli solminut sopimuksen 1307:n valmistuksesta ja tuotanto käynnistyi vuonna 1978. Meillä auton merkki oli aluksi Chrysler.

Seuraavana vuonna Simcan vaiherikas historia tuli päätökseensä, kun PSA-yhtymä osti Chrysler Europen ja merkiksi vaihdettiin naftaliinista kaivettu Talbot. Samalla mallinimi muutettiin 1510:ksi ja tuotantoon ehti myös pienempi Horizon.

Perusvahva Talbot sai osittaisen kotimaisuutensa vuoksi kohtalaisen vahvan jalansijan Suomessa ja keikkui vuosikausia parinkymmenen myydyimmän merkin joukossa. Setämäisemmälle sedanille arveltiin löytyvän oma asiakaskuntansa, joten vuonna 1981 1510:n rinnalle esiteltiin porrasperäinen Solara.

Malleja valmistettiin ympäri maailmaa omilla paikallisilla painotuksillaan. Uudenkaupungin Talbotit varustettiin lähes koko tuotantoaikansa Saabin erinomaisina pidetyillä etuistuimilla, ja esimerkiksi ruostesuojaus oli meikäläisiin oloihin räätälöity.

Vaikkei Talbot huono auto ollutkaan, näytti kotimainen lehdistö vetäneen aavistuksen kotiinpäin jakaessaan sille vertailuvoittoja tuotannon alkuvuosina. Kansainvälisesti menestys ei ollut aivan yhtä myrskyisää – ei lehdistössä eikä myymälöissä. PSA:n omista merkeistä varsinkin Peugeot menestyi 80-luvun edetessä niin hyvin, että Talbotin taru päättyi hiljalleen.

Talbotin perinnöksi jäi alun perin Horizonin seuraajaksi suunniteltu auto, joka esiteltiin nimellä Peugeot 309 ja josta tuli erinomainen myyntimenestys.

Talbot Solara 1982 Ari Pitkänen

Scroll to Top