Toyota RAV4

Japanissa 1994 ensiesitelty Toyota RAV4 ei ehtinyt heti Suomeen. Sillä välin sen paikkaa tilkitsi vanhempi, krouvimpi ja teknisesti pitkälti Hilux Pickupiin perustuva Toyota 4Runner. Niitäkin rekisteröitiin vuonna 1994 vain 6 kappaletta. Museokelpoisuuteen ei kuitenkaan vaikuta se, oliko auto meillä myynnissä, valmistusvuosi ratkaisee.

RAV4 oli yksi niistä autoista, jotka loivat modernin katumaasturin sellaisena kuin sen tunnemme. Kuten pahin kilpailijansa – Honda CR-V – sen perusrakenne oli peräisin tavallisesta henkilöautosta, RAV4:n tapauksessa Toyota Carinasta. Reseptiin kuului poikittain sijoitettu moottori edessä ja perusmallissa etuveto, jatkuvan nelivedon sai lisähintaan. Koska neliveto oli tärkeä osa katu-uskottavuutta, suurin osa asiakkaista valitsi sen, vaikkei olisi eläissään poistunut asfaltilta.

Katumaasturin idea saavutti nopeasti valtavan suosion, kunnes siitä tuli myydyin autoluokka ensin Pohjois-Amerikassa ja sitten Euroopassa. Nykyisin katumaasturi on minkä hyvänsä autovalmistajan malliston tärkein elementti, mistä kertoo jotain se, että Cadillacin, Porschen, Rolls-Roycen ja Lamborghinin kaltaiset valmistajat ovat vuosien mittaan vuorollaan lisänneet sellaisen tarjontaansa.

RAV4 myi alusta asti hyvin, mutta varsinainen kysynnän räjähdys nähtiin vasta tämän vuosituhannen alkuvuosina, joista parhaina mallia myytiin Pohjois-Amerikassa yli 150 000 kappaletta ja Euroopassakin toistasataatuhatta. Alkuperäinen malli oli tuotannossa 1994-2000.

Omistaja Carl Sarkanen

Scroll to Top