Classic Motorshown Omistajien helmet 2025 -kilpailun finalistit ovat tässä. Tämä kymmenikkö saapuu esille näyttelyyn 3.-4.5.2025 Lahden messukeskukseen. Kilpailu on herättänyt paljon kiinnostusta jo nyt, verkkoääniä annettiin 4 400. Seuraavaksi Classic Motorshown näyttelykävijät äänestävät voittajan, joka kruunataan näyttelyviikonlopun päätteeksi Omistajien helmet -osastolla 4.5.2025.
Omistajien helmien finaaliin valikoitui erittäin monipuolinen kattaus klassikoita aivan 1900-luvun alusta 1980-luvun lopulle saakka. Edustettuna on niin nelipyöräisiä kuin kaksipyöräisiäkin, amerikkalaisia ja eurooppalaisia – jopa aivan kotimaisiakin kulkuvälineitä.
Samoin edustettuna on laajalti moottorikäyttöisten kulkuvälineiden kirjoa niin mopedeista kilpa-autoihin kuin arkiautoista luksus-kilometrinnielijöihinkin. Nyt on varaa mistä valita!
Kisaan ilmoitettiin kaikkiaan 70 monenkirjavaa harrasteajoneuvoa aina 1900-luvun alusta 90-luvulle saakka. Kriteerinä oli, että ajoneuvon täytyy olla vähintään 25-vuotias.
Ilmoittautuminen oli käynnissä helmikuussa, jonka jälkeen käynnistyi verkkoäänestys. Sen myötä kymmenen eniten ääniä saanutta ajoneuvoa jatkavat nyt finaaliin ja lunastavat paikkansa Omistajien helmet -osastolla Classic Motorshowssa.
Kilpailu herätti paljon kiinnostusta verkkoäänestäjien keskuudessa, ääniä annettiin noin 4 400. Kaikki mukaan ilmoittautuneet ajoneuvot löysivät oman yleisönsä, eikä yksikään jäänyt äänittä. Finalistit saivat kuitenkin yleisöltä vahvan mandaatin, sillä kärkikymmenikkö sai peräti 39 % annetuista äänistä.
Classic Motorshowssa onkin luvassa jännittävä finaali, kun näyttelykävijät äänestävät osastolla esillä olevista ajoneuvoista vuoden 2025 Omistajien helmen. Voittaja julkistetaan näyttelyssä sunnuntaina 4.5. klo 16.
Omistajien helmet -kilpailun yhteistyökumppanina toimii Valvoline.
Äänestäjät voittivat lippuja ja Valvoline tuotepalkintoja!
Omistajien helmiä verkossa äänestäneiden kesken järjestettiin myös lippuarvonta.
Seuraavat henkilöt voittivat Classic Motorshown lippupaketit: Pasi S, Keijo H, Markku E, Juha M ja Jarno K.
Valvoline -tuotepaketin sen sijaan saavat vastaanottaa: Jari M, Mika W ja Marjo K.
Palkittuihin ollaan henkilökohtaisesti yhteydessä sähköpostitse.
OMISTAJIEN HELMET 2025 FINALISTIT

Cadillac Coupe DeVille, 1957 – Esa Malmström, Forssa
Pitkään haaveiltu Amerikan ihme. Itselläni on vuosien saatossa ollut useita vanhoja ajoneuvoja. Amerikkalaisista autoista olin

Cadillac Model K, 1907 – Markku Viitanen, Porvoo
Cadillac 1907 Model K on autojen kehityksen ensimmäisen vuosikymmenen luomus, jossa messingin loiste on parhaimmillaan

Citroën 2CV, 1975 – Markku Honkala, Hämeenlinna
Harrasteautoilua hymyssä suin, niin kuskille kuin kanssakulkijoillekin. Sitä tarjoaa maanteiden keinuva kuljin ja hyväntuulenlähettiläs, rättisitikka.

Dodge Dart Seneca, 1961 – Julia Lila, Helsinki
Ihmeitä ennen aamiaista!Olin pitkään haaveillut noin 50-luvun tunnelmaa hohtavasta hyväkuntoisesta klassikkoautosta ja mietiskellyt erilaisia vaihtoehtoja

Fiat 124 Spider CS1, 1975 – Heikki Saloheimo, Helsinki
Fiat on nähnyt paljon maailmaa. Olen innostunut Historic Endurance ralleihin. Koska rakentelen klassikkoautoja, olen kisoissa

Ford Escort Mk1, 1975 – Esa-Pekka Saarinen ja Jarkko Lapinsalo, Kuusankoski
Escort, joka kulkenut tuttavapiirissä uudesta asti. 2000-luvun taitteessa siirtyi kilpa-autoksi rallisprintiin, ja tuli meidän omistukseen

Ford Taunus Transit, 1964 – Olli Kiuru, Tampere
Näin Transitin ensi kertaa myynnissä nettiautossa noin 5 vuotta sitten ja olin heti aivan myyty,

Mercedes-Benz 420 SEC, 1989 – Kalle Bäckman, Lahti
Mercedes-Benz 420 SEC: Enon perintö ja unelmien tie Stuttgartiin Mercedes-Benz 420 SEC ei ole vain

Pappatunturi mopo, 1968 – Anne Ronkainen, Heinola
Olipa kerran tummanpunainen vm. 1968 Pappatunturi, joka etsi elokuussa 2022 uutta omistajaansa. Pientä sanomista hänessä

Solifer SM, 1977 – Jari Ukonsaari, Parhalahti
Solifer-mopoja valmistaneen Bensow-tehtaan kautta aikain ensimmäinen ”luikkutankki” SM, tämä kyseinen yksilö esiintyy mallin mainoskuvissa, huolto-oppaassa