70 vuotta Abartheja

Classic Motorshowssa on perinteisesti juhlistettu ajoneuvomerkkien ja alan toimijoiden pyöreitä vuosia. Tänä vuonna yksi juhlinnan kohde on Abarth, jonka 70-vuotista taivalta tuodaan esille merkin omalla osastolla.

Monelle suomalaiselle Abarth varmaankin ensin merkitsi pakosarjaa. Niitä mainostettiin 1960-luvulla tuolla nimellä säännöllisesti ja näkyvästi kotimaisissa autolehdissä. Eikä tuo käsitys oikeastaan tee vääryyttä Karl Abarthille, joka sodan jälkeen muutti pysyvästi Itävallasta Italiaan ja vaihtoi nimensä Carloksi. Pako- ja virityssarjoillaan hän uudessa kotimaassaan teki varallisuuden, jonka turvin vakiinnutti aseman myös autotehtailijana.

70 vuotta on tänä keväänä kulunut siitä, kun Carlo Abarth perusti Torinoon Scuderia Abarthin, jonka tunnukseksi hän valitsi tähtimerkkinsä mukaisesti skorpionin. Kun ensimmäinen yritelmä urheiluautoksi ei osoittautunut onnistuneeksi, mies päätti vakauttaa firmaansa keskittymällä sporttisten tarvikkeiden valmistamiseen. Vähitellen tehdas alkoi myydä myös kokonaisia autoja, useimmiten Fiatin pohjalle rakennettuina.

Suomessa Fiat Abarth nousi otsikoihin 1965, kun nuori Leo Kinnunen teki jääradoilla hämmästyttävän kovaa jälkeä ”Nyytiksi” nimetyllä Fiat Abarth 1000 TC:llä. Seuraavana vuonna Keimolan moottoriradan valmistuttua totuttiin sieltä välitetyissä televisiolähetyksissä Heikki Liedeksen voittoihin samanlaisen Fiat 600:n koriin rakennetun auton hiukan modernimmalla versiolla. Pian oli ulkoisesti lähes identtinen ruutukattoinen Abarth myös pienemmän, alle 850-luokan valtias, kuljettajanaan nuori Ahti Vaara Rovaniemeltä.

Tehtaalta lainatut pikku-Abarthit temmelsivät menestyksekkäästi kotimaisilla radoilla 70-luvulle asti, mukana myös omin eväin autoaan kehitellyt Harri Juvonen.

1971 kuolleen Carlo Abarthin jälkeen muuttui hänen nimeään kantaneen tehtaan politiikka jossain määrin ja sitä saneli pitkälti Fiat, jonka ralliautot alettiin terästää Abarthin toimesta. Ensimmäinen Markku Alenin ajama ralli-Fiat oli tyyppiä Abarth 124 Spyder Rally ja näitä laitteita nähtiin Jyväskylässä muidenkin suomalaisten alla. Pitkän sarjan voittoja Markku keräsi sitten Mirafiorista kehitetyllä Fiat 131 Abarthilla.

Classic Motorshowssa Abarthin pitkää taivalta juhlistavan osaston kokoonpanosta vastaa aktiivinen Abarth-harrastaja Reijo Vikman, jonka kokoelmista suuri osa esineistöstä on peräisin. Nähtäville tulee puolisen tusinaa autoa. Joukossa on samanlainen Fiat Abarth 1000 Corsa, jolla Heikki Liedes voitti 1966 enintään 1000-kuutioisten ratamestaruuden, Fiat 850:n koriin rakennettu Abarth OT1000, rallipoluilta tuttu Fiat Ritmo Abarth sekä edelleen merkin rallikalustosta Fiat  Abarth 124 Spyder ja Fiat 131 Abarth. Harvinaisempana otoksena on osastolle tulossa Autobianchi A112 Abarth.

Reijo Vikman lupaa nähtäville myös Abarthin pako- ja imusarjoja, tupla-Weber kaasutinsarjan ynnä tehtaan itsensä painattamia julisteita. Saattaapa osastolta löytyä pari suomenkielistä esitevihkostakin, joilla maahantuoja on aktiivisesti täällä markkinoinut merkkiä.

”Tavoitteena on antaa näyttelykävijöille kattava läpileikkaus siitä, mitä Abarth on merkinnyt suomalaisesta näkökulmasta koettuna”, luonnehtii Vikman.