Ajoneuvoharrastajien vuotuinen suurtapahtuma Classic Motorshow järjestetään Lahden Messukeskuksessa taas Vapun jälkeisenä viikonloppuna, 5.-6.5. Näyttely oheistapahtumineen vetoaa kävijöihin etenkin monipuolisuudellaan ja tuomalla nostalgian vireen Messukeskuksen kolmen hallin lisäksi myös sen ulkoalueille.
Classic Motorshow tuo eilispäivän käden ulottuville paljon laajemmin kuin vain autoja esittelemällä. Näyttelyn kirjo on perinteisesti kattanut myös
moottoripyörät, traktorit ja kuorma-autot, mutta tänä keväänä on veneetkin saatu mukaan. Löytyypä näyttelystä rautatieläistenkin kulkupelejä kun Topparoikka tuo esille resiinan.
Teemaosastolla kadonneet merkit
Tapahtumajärjestäjän oman teemaosaston aiheena ovat tällä kertaa kadonneet merkit. Niiden määrä on valtava, mutta Messukeskuksen C-hallissa pyritään antamaan läpileikkaus Suomessa aikanaan yleisiin tai muuten kiinnostaviin auto- ja moottoripyörämerkkeihin, joiden valmistus on päättynyt. Teemaosastolla ovat edustettuna mm. sellaiset tutut nimet kuin Adler, Plymouth, Austin, Standard, Ifa, Tatra, Borgward, Hillman, Simca ja Triumph.
Merkkivuosia
Näyttelyä värittävät aina eri merkkien tai mallien, mutta myös harrastajakerhojen juhlavuodet. 2012 tulee kuluneeksi puoli vuosisataa siitä, kun Ford esitteli kestomenestykseksi muodostuneen Cortina -mallinsa. Yhtä kauan on kulunut Datsunin maahantuonnin aloituksesta Suomessa. Kymmenen vuotta aiemmin taas valmistui Mercedes-Benzin ensimmäinen SL-sarjan malli. Pyöräpuolella täyttyy 40 vuotta siitä, kun ensimmäiset isot Yamahat, “Jytä-Jammut”, rekisteröitiin ja myytiin Suomessa.
Vallan omaan ikäluokkaansa nousee Opel, joka täyttää 150 vuotta, joskin autonvalmistuksen se aloitti vasta myöhemmin. Kaikki nämä virstanpaalut saavat ansaitsemansa huomion Classic Motorshow´ssa aiheisiin omistautuneiden kerhojen osastoilla.
Klassikkoajoneuvojen huutokauppa
Aivan uusi osio tapahtumassa on klassikkoajoneuvojen huutokauppa, jonka läpiviemisestä vastaa Triangle Motor Co. Kumpanakin näyttelypäivänä on Messukeskuksessa myynnissä seitsemän autoklassikkoa, joiden hintahaitari muodostunee laajaksi. Kaupattavana on mm. MG TC ja Citroen DS23, mutta myös eksoottisempia ajokkeja kuten Lamborghini Jarama tai Mercedes-Benz 600 SWB vuodelta 1964.
Lahti Classic Tour
Lahden ympäristössä järjestetään lauantaina 5.5. myös Lahti Classic Tour -tapahtuma, jonka maaliintulo sijaitsee Classic Motorshown näyttelyalueella. Siihen osallistuu 60 vuosina 1950-81 valmistettua autoa. Kalusto on hyvin kirjavaa, Skodasta Packardiin. Autot lähtevät Lahdesta lauantaiaamuna 160 kilometrin reitille, joka kiertelee Nastolan, Ruuhijärven, Vierumäen, Heinolan, Kalkkisten, Pulkkilanharjun ja Vääksyn kautta Messukeskuksen pihaan. Matkalla on erilaisia tehtäviä, mm. kaksi tasanopeuskoetta. Ensimmäisen auton on määrä saapua maaliin lauantaina kello 13.00.
Helsingistä saapuvat näyttelyvieraat voivat rikastaa kokemustaan matkaamalla paikalle Suomen Turistiauton upealla Büssing/Emmelmann turistibussilla vuodelta 1960. Arvokas luksuslinjuri lähtee Lahteen sekä lauantaina että sunnuntaina Kiasman pysäkiltä kello 9.00 ja palaa samaan paikkaan illalla. Paikat bussiin on varattava etukäteen tapahtuman verkkosivuilta. Lahdessa ulkotapahtumiin lukeutuu vielä Kainuun Sotilasperinneseuran järjestämä tuliasemanäytös.
Julkaisuvapaita kuvia aihealueisiin liittyen löytyy: https://classicmotorshow.fi/lehdistolle/
Lisätietoja: Terhi Heloaho, 040 6822 662