Lahden Messukeskuksessa järjestettävä Classic Motorshow on toistuvasti onnistunut yllättämään uudet kävijänsä monipuolisella tarjonnalla, jota tänäkin keväänä taas laajennetaan uudelle alueelle. 5. ja 6. toukokuuta on näyttelyssä ensimmäistä kertaa esillä myös veneitä.
Perin erilaisia lähestymistapoja veneilyyn edustavat osapuolten Lahteen tuomat vetonaulat Riva Registro Finlandian ja Mahogany Yachting Societyn yhteisellä osastolla. Yhteistä molemmille on oikeastaan vain se, että kumpikin liittyy vauhdikkaaseen vapaa-ajan viettoon vesillä.
Italialaisen Carlo Rivan veistämön tuotteita on rinnastettu Ferrarin autoihin. Suomesta on jäljitetty tusinan verran Rivan veneitä ja niistä Classic Motorshow´ssa on nähtävänä 6,1-metrinen Super Florida, jonka 185 hevosvoimainen Chris-Craft moottori kiidättää parhaimmillaan 37 solmun nopeuteen. 1964 valmistetun mahonkiveneen omistaa Riva Registro Finlandin ylläpitäjä, joka viime syksynä perusti epävirallisen ”Riva-rekisterin” täkäläisille omistajille.
Mahogany Yachting Society on ehtinyt toimia jo paljon kauemmin ja se muistuttaa näyttelyvieraita viidenkymmenen vuoden takaisesta villityksestä. 1962 lanseerattiin Suomeen n.s. vesimäkärä, kun Tekniikan Maailmassa julkaistiin piirrokset ja ohjeet sellaisen rakentamiseen. Alle kolmimetrisiä vanerilituskoja ilmestyi nopeasti valtava määrä kotimaan vesille ja niiden kilpailutoimintakin saavutti suurta suosiota.
MYS pyrkii löytämään Lahteen tuotavaan mäkärään mahdollisimman tyypillisen voimanlähteen, mieluimmin Terhi 14 perämoottorin. Polviasennossa ajettava pieni vesikirppu tarjosi sitä pienemmilläkin koneilla rivakkaa kyytiä usein kasvuikäisille omistajilleen, kunnes harrastus kuihtui 70-luvun energiakriisin seurauksena.
Veneosastoa somistamaan saadaan myös Kääpiöautoyhdistykseltä kolmipyöräinen pieni Lambro ”tavara-auto” Rivan nostalgisiin väreihin teipattuna. 60-luvun Italiassa tällaiset moottoripyöräksi rekisteröidyt kiidättimet olivat varsin yleinen näky ja Super Floridan vierellä Lambro helposti johdattaa ajatukset välimerellisiin tunnelmiin.