Classic Motorshow lähestyy historiaa monitahoisesti

Ensi viikonloppuna neljännen kerran järjestettävä Classic Motorshow on vakiinnuttanut paikkansa Lahden Messukeskuksen keväisenä suurtapahtumana. Konsepti on osoittautunut onnistuneeksi ja se halutaan keskeisiltä osin säilyttää ennallaan, mutta tällä kertaa tarjontaa myös uudistetaan merkittävällä tavalla.

Automuotoilun historiaa
Yhteistyö Lahti: Biennalen kanssa tuo Classic Motorshow´hun aivan uuden design-osion. Siihen liittyy maineikkaan amerikkalaisen automuotoilijan Tom Tjaardan vierailu Messukeskuksessa. Muun muassa superauto De Tomaso Panteran muotoilijana tunnettu Tjaarda kertoo työstään sekä lauantaina että sunnuntaina klo 14 alkaen yleisölle, jolla on myös tilaisuus esittää hänelle kysymyksiään. Muina aikoina samalla osastolla toimii autotaiteilija Janne Kutjan vetämä autodesign-työpaja, jossa näyttelyvieraat voivat rohkeasti koettaa muotoilijan lahjojaan ammattilaisen opastuksella.

Amerikkalaiset Suomessa
Classic Motorshow´n omalla teemaosastolla keskitytään amerikkalaisten ajoneuvojen tarinaan Suomessa. Esillä on yli 40 erilaista kulkuneuvoa, suurin piirtein motorisoiduista hevoskärryistä alkaen. Tarinaan kuuluu amerikkalaisten moottoripyörien ja hyötyajoneuvojen merkittävä rooli ennen sotia, 50- ja 60-luvun korskeat edustusautot sekä myös öljykriisin kiintoisasti kaksitahoinen merkitys jenkkiautojen asemalle. Kun uusien amerikkalaisten menekki 70-luvulla hiipui, lisääntyi käytetyn kaluston kysyntä ennennäkemättömiin mittasuhteisiin, varsinkin kun vielä vanhojen tuontiautojen verotusta vähän myöhemmin helpotettiin.

Merkkivuosia
Useilla Classic Motorshow´n osastoilla juhlistetaan taas merkkivuosia. Tällä kertaa ne kuvastavat hauskasti ajoneuvotuotannon ääripäitä. Samalla kun Porsche muistelee 60-vuotista läsnäoloaan Suomen markkinoilla, juhlii Lada 40-vuotistaivaltaan täällä. Vähän samanhenkinen pari löytyy myös automalleista, jotka tänä vuonna kohtaavat puolen vuosisadan virstanpylvään. 50 vuotta sitten näkivät päivänvalon niin korskea Jaguar E-type kuin myös nerokkaan minimalistinen Renault 4, eli “Tipparellu”. Kaksipyöräisten puolella tuo Veteraanimoottoripyöräklubi Maicon 80-vuotisen historian näyttävästi esille.

Rata-autoilla mäkeen
Suuren suosion saaneiden ajonäytösten sarjaa jatketaan 60-luvun kotimaisella ratakalustolla. Teivaanmäkeen kiihdyttävään autokavalkadiin mahtuu mm. varsinkin jääradoilla menestynyt DKW, aikanaan “Nyyttinä” tunnettu pieni Fiat Abarth, Ford Cortina Lotus sekä pari erilaista Formula Vee veteraania. Saman vuosikymmenen ratakuljettajien eliittiä ovat sunnuntaina edustamassa ainakin Eino Kalpala, Matti Brännare, Ahti Vaara, Olli-Pekka Paroma sekä Lasse Koskinen. Classic Motorshow´n kestovieras Simo Lampinenkin viihdyttää taas yleisöä. Simon autona on Triumph Spitfire, jollaisen prototyypillä hän voitti luokkansa Le Mansin 24 tunnin ajossa 1965. Ajonäytös järjestetään myös lauantaina, jolloin kuljettajina ovat autojen omistajat.

Paikalla tulee vierailemaan lisäksi varsin nimekäs joukko kotimaisia rallisankareita, jotka saapuvat Lahteen juhlistamaan kirjanjulkaisutilaisuutta.

Parkkipaikan helmet
Aivan oman lukunsa ja nähtävyytensä ulkotapahtumien joukossa muodostaa yhteensä yli 600 ajoneuvoa vetävä Messukeskuksen edustan ja Lahden Jäähallin parkkialue, joka täyttyy messuvieraiden veteraaniajoneuvoista.

Scroll to Top