Classic Motorshow säväytti harmaassakin säässä

Kostean nihkeästä säästä huolimatta Classic Motorshow houkutteli taaskin suuret joukot Lahden Messukeskukseen. Tälläkin kertaa näyttely onnistui yllättämään ajoneuvoilla, joista jokunen oli vasta ensimmäistä kertaa julkisesti nähtävänä.

Ensimmäisen näyttelypäivän kohokohtiin kuului modernin kilpa-auton kantamuodoksi luonnehditun Cooper midgetin julkistaminen Mobilisti -lehden osastolla. Fred Geitelin kilpuriksi vuoden 1950 Eläintarhanajoihin saapunut auto oli pitkään kadoksissa, mutta sen entisöinti valmistui viime tingassa ennen Classic Motorshowta.

Parhaana kerho-osastona palkittiin Club Renault de Finlande ry:n alaisina toimivien g-forum.net:in ja Sinisorsa Racing Teamin yhteiskattaus, joka juhlisti Renault 8 Gordinin 50-vuotista taivalta Suomessa. Osastolla esitellään vaikuttava seitsemän sinisen Gordinin kokoelma, jonka näyttelyn järjestäjä palkitsi 2.000 euron kannustusrahalla.

Mobilian osastolla ajoneuvojen konservoinnista järjestetty pienoisseminaari sai jopa odottamattoman suuren suosion. Aiheesta pidetyissä esityksissä painotettiin mm. oikeanlaisten säilytystilojen merkitystä ja niitä kokoontui kuulemaan kuutisenkymmentä henkeä. Klassikkoajoneuvojen harrastuksessa konservointi onkin selvästi nouseva ilmiö.

Matkailuajo Lahti Classic Tour päättyi jälleen kerran Messukeskuksen edustalle. Vierumäeltä matkaan lähtenyt lähes 50 auton kolonna selvitti sadan kilometrin taipaleellaan leikkimielisessä kilpailussa kahdeksan tehtävärastia ja kaksi tasanopeuskoetta.

Classic Motorshow jatkuu jälleen huomenna Sunnuntaina. Ovet aukeavat kello 10.00.

Tietopaketti:

Näyttelyn sisältöpaketti medialle

(mm. tekstit “Erilaisuus kunniaan” -teeman autoista ja Oi niitä aikoja -osaston kalustosta.)

Scroll to Top