Ensi viikonloppu merkitsee klassikkoajoneuvojen harrastajille pitkän talven jälkeen hartaasti odotetun kesäsesongin alkua. Vaalittuja eilispäivän ajopelejä suuntaa jälleen satamäärin Lahteen, missä entistä isommat puitteet tervehtivät jo perinteeksi muodostuneen Classic Motorshow´n kävijöitä.
Viimekeväisen näyttelyn jälkeen on Lahden Messukeskuksen muutos- ja laajennustyöt saatu valmiiksi. Tämän ansiosta Classic Motorshow´ssa päästään toteuttamaan järjestelyjä, joilla sekä helpotetaan näyttelyvieraiden liikkumista tiloissa, että myös kohennetaan miljöön viihtyisyyttä ja koko tapahtuman antia.
Teemana kultainen 60-luku
Vanhan Suurhallin ja Lahti Hallin yhdistää nyt Vesijärvi Halliksi kutsuttu tila, jonka täyttää kokonaan näyttelynjärjestäjän aiempaa laajempi teemaosasto. Sen hallitsevana aiheena on “Kultainen 60-luku”. Tällä osastolla on esillä yli 40 tuon vuosikymmenen autoa, joista messuvieras heti halliin astuessaan törmää presidentti Kekkosen virka-autona vuodesta 1961 dramaattisissakin käänteissä palvelleeseen jyhkeään Cadillaciin. Samaan tilaan mahtuu myös viitisentoista 60-luvun moottoripyörää, skootteria ja mopoa.
Classic Motorshown monipuolisuus tulee hyvin esiin myös alan yhdistysten ja yritysten osastoilla, joilta löytyy usein varsin yllätyksellistä kalustoa. Monet näytteilleasettajat rakentavat osastonsa oman teeman mukaan. Niinpä esimerkiksi Autohistoriallinen Seura ry esittelee sota-ajan kalustoa ja rekvisiittaa. BMW Moottoripyöräkerho taas juhlii baijerilaistehtaan moottoripyörätuotannon 90-vuotista taivalta ja tuo näytteille pyörän sen jokaiselta vuosikymmeneltä aina 1920-luvulta asti. Vetteraanikelkkakerho sen sijaan seuraa näyttelyn järjestäjän linjaa tuoden osastolleen 60-luvun moottorikelkkoja. Hauska kontrasti presidentti Kekkosen kulkuneuvoon löytyy Mobilian osastolta, jossa on nähtävänä hänen puolisonsa Sylvi Kekkosen Moskvitsh Elite.
Ukko-Pekka ja Matkailuajo
Tänä vuonna Classic Motorshow´n messuvieraille on järjestetty mahdollisuus kesken näyttelypäivän käväistä Mukkulassa sijaitsevassa Suomen Moottoripyörämuseossa, minne matka taittuu ikimuistoisesti höyryjunalla. Legendaarisen Ukko-Pekan vetämä juna tekee Messukeskuksen läheiseltä Salpausselän pysäkiltä sekä lauantaina että sunnuntaina kolme edestakaista matkaa Mukkulaan. Menopaluulipun hinta on aikuisille 15 e ja 4-12-vuotiaille lapsille 8 e, sitä nuorempien päästessä kyytiin ilmaiseksi. Paluuvaihtoehtona Mukkulasta on kyyti nostalgiaikäisellä bussilla. Moottoripyörämuseolla pidetään lauantai-iltana myös messuväelle suunnatut iltamat.
Lauantain ohjelmanumeroihin Messukeskuksessa kuuluu Lahti Classic Tour matkailuajon maaliintulo puoliltapäivin. Kyseessä on vuosina 1950-81 valmistettujen autojen kepeähenkinen kilpailu, jossa pisteitä lasketaan parilla tasanopeuskokeella ja erinäisillä tehtävärasteilla saavutettujen tulosten mukaan. Aamulla Lahden torilta starttaavat kilpailijat kiertävät runsaan sadan kilometrin mittaisen lenkin Orimattilan suunnalla.
Klassikkoajoneuvojen huutokauppa
Suurta kiinnostusta voi ennakoida kohdistuvan Suurhallin puolella järjestettävään klassikkoajoneuvojen huutokauppaan. Myytäväksi tulee monenmoisia autoja vuoden 1973-mallisesta Kupla-Volkkarista alkaen eikä niille kaikille aseteta lainkaan pohjahintaa, joten näyttelyvieras saattaa itsensäkin yllättäneenä poistua paikalta muutamalla satasella hankitun klassikon omistajana. Huutokauppaa pidetään sekä lauantaina että sunnuntaina kello 13.30 alkaen ja sen huipentumana tuodaan huudettavaksi vuoden 1990 mallinen Ferrari Testarossa, jota aikanaan mainostettiin maailman nopeimmaksi sarjavalmisteiseksi autoksi.