Peugeotin 200-vuotisjuhlan kunniaksi esitteillä 50-vuotias Peugeot 404 -mallisto, ensiesittelyssä uusi Peugeot RCZ. Erikoisuutena Marcus Grönholmin avolava 404.
Peugeot viettää parhaillaan juhlavuottaan, sillä yhtiön historiaa on kirjoitettu jo 200 vuoden ajan. Äitienpäiväviikonloppuna Lahdessa järjestettävässä Classic Motorshow´ssa juhlinta Club Peugeot ry:n osastolla keskittyy 50-vuotiaaseen Peugeot 404-malliin. Autotekniikan nopeasta kehityksestä kertoo ensi kertaa Suomessa esiteltävä uusi Peugeot RCZ.
Peugeot 404 oli aikanaan merkittävä virstanpylväs, kun tuolloin 150-vuotias yhtiö sen julkisti. Tuskin kukaan saattoi uskoa, että mallia valmistetaan 15 vuoden ajan ja lähes kolme miljoonaa kappaletta. Avolavamallin tuotanto kesti vielä tätäkin pidempään.
Pininfarinan muotoilema Peugeot 404 Coupé esiteltiin pari vuotta myöhemmin Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 1962. Tällä autolla on monia yhtymäkohtia 47 vuotta myöhemmin, vuonna 2009 parrasvaloihin Frankfurtin autonäyttelyssä nousseen RCZ:n kanssa. Vanhempi Coupé tehtiin Torinossa muotoilijansa tehtaalla, kun taas uusi valmistetaan Itävallassa, Grazissa erikoisautojen valmistukseen keskittyneen Magna Steyerin tehtaalla.
Kooltaan autot ovat lähes samaa luokkaa, sillä akselivälissä on eroa vain viisi senttiä 404 Coupén hyväksi. Vanhus on jonkin verran pidempi, mutta RCZ on huomattavasti, yli 20 senttiä, leveämpi. Korkeus on kaksikolla samaa luokkaa, mutta vaa´assa uuden RCZ:n runsas turva- ja mukavuusvarustelu heittää neulan yli 200 kiloa korkeammalle.
Tekniikka on muuttunut ehkä kaikkein eniten, sillä takavedosta on siirrytty etuvetoon. Moottorin koko on lähes sama 404 Coupéssa ja RCZ:ssa eli 1,6 litraa. Vaikka 404 Coupén polttoaineensuihkutuksella varustettu moottori oli oman aikansa edistyksellisimpiä, on nykymoottorin teho ja vääntö kaksinkertainen. Vuonna 1962 konepellin alta löytyi 85 optimistista SAE-hevosvoimaa, ja nyt on RCZ:n kesymmässäkin versiossa THP 156 moottori. Väkevämpi versio kehittää 200 hevosvoimaa ja tarjolla on myös 163-hevosvoimainen dieselmoottori FAP-hiukkassuodattimella varustettuna.
Moottorin toiminnasta kertovien kiihtyvyyden ja taloudellisuuden numerot ovat pienentyneet vuosikymmenien aikana kehityksestä osuvalla tavalla kertoen. Joulukuussa vuonna 1965 Peugeot 404 Coupé oli brittiläisen Autocar-lehden koeajossa. Testin keskikulutus oli 11,9 l/100 km ja kiihdytys 0-96 km/h nopeuteen kesti 12,2 sekuntia, mitä pidettiin hyvänä arvona. Huhtikuussa 2010 uusi Peugeot RCZ THP 156 oli saksalaisen Auto Motor und Sportin koeajossa. Testin keskikulutus oli lehden mukaan todella kiitettävän alhainen 8,3 l/100 km (ei mitään normiajoa, vaan moottoritietä ja suorituskykymittaukset sisältävä arvo) ja kiihdytys nollasta sataan sujui tasan kahdeksassa sekunnissa.
Kahden automallin 50 vuoden ikäerosta huolimatta on niiden perusajatus ajettavuuden suhteen samanlainen. Peugeot 404 sai markkinoille tullessaan kiitosta mukavuudestaan, ohjauksen tarkkuudesta ja vakaudesta suurilla nopeuksilla. Kaikki nämä hienot piirteet löytyvät myös uudesta RCZ:sta, joskin muun muassa 155 x 380 kokoisista 235/45 R 18 kokoisiksi leventyneet renkaat varmistavat pidon, jollaista ei aikoinaan osattu kuvitellakaan.
Myös auton varustuksen suhteen on 50 vuodessa edetty aivan toiseen ulottuvuuteen. Kun 404 Coupén varustuksessa ylistettiin takaistuimen keskikyynärnojaa tuhkakuppeineen, on nykyautossa turvaa ja mukavuutta aivan toiseen malliin. Uudessa RCZ:ssa on vakiona pysäköintitutka edessä ja takana, tuulilasinpyyhkimet sadetunnistimella ja paljon muuta. Peugeot 404 Coupé oli aikanaan melko kallis auto, ja koska klassikkoa valmistettiin vain
6 837 kappaletta, ovat sen hinnat edelleen korkealla. Uusi RCZ sitä vastoin on ominaisuuksiinsa, suorituskykyynsä ja varusteisiinsa nähden varsin kohtuuhintainen, sillä sen hinnat alkavat noin 32 000 eurosta.
Esillä mm. Marcus Grönholmin avolava Peugeot 404
Club Peugeot ry:n näyttelyosasto esittelee 404-mallin viisi eri koriversiota. Vanhin näistä on vuoden 1962 mallia oleva, beigen värinen Peugeot 404 Commerciale U6, jonka omistaa Petri Joas Pyhtäältä. Ikäjärjestyksessä seuraava on vuosimallia 1963 edustava Stefan Kuhlefeltin musta Peugeot 404 Berline Kemiön saarelta. Erikoismalleista vanhin on espoolaisen Pekka Tuomalan omistama vuoden 1963 Peugeot 404 Coupé. Jyväskyläläisen Olli Leppäsen Peugeot 404 Cabriolet puolestaan on vuodelta 1968. Nuorimpana esittäytyy rallin kaksikertaisen maailmanmestarin Marcus Grönholmin Peugeot 404 Camionette bachée vuosimallia 1976. Tämän avolava-Peugeotin punainen väri on peräisin Marcuksen sponsorin Total-öljy-yhtiön värityksestä.
Lisätietoja:
Club Peugeot ry puheenjohtaja,
Pekka Ylimutka, gsm 040 539 9072
pekka.ylimutka@macpeople.fi
Maan Auto Oy, Peugeot-viestintä
Riitta Luomala, gsm 0400 431 303
riitta.luomala@peugeot.fi