Coupé-autot ihastuttavat ensi keväänä

Suuri suomalainen klassikkoajoneuvonäyttely Classic Motorshow järjestetään Lahden Messukeskuksessa vapun ja äitienpäivän välisenä viikonloppuna 6.–7.5.2023. Näyttelyssä on vuosittain vaihtuva teema, johon perehdytään syvällisemmin aiheeseen liittyvien ajoneuvojen avulla. Ensi kevään näyttelyssä paneudutaan coupé-autojen kiehtovaan historiaan teeman ollessa ”Kupee on upee”.

Yhtenä esimerkkinä 60- ja 70-luvun vaihteen hardtop-coupéista on Toyota Corona Mark II HT Coupé. Kuvassa on todennäköisesti suomalaisen maahantuojan Korpivaara Oy:n lehdistökuva mallin lanseerauksen ajalta Helsingistä Eteläsataman laiturialueelta. Kuva: Mobilistin arkisto.

Teemana ”Kupee on upee” on monitahoisempi kuin ensiajattelemalta kuulostaa. Estetiikka edellä suunniteltu coupé tuo monelle mieleen urheiluautot ja maailman nopeimmat kilpurit, vaikka coupé ei automaattisesti olekaan urheiluauto. Toisen maailmansodan molemmin puolin coupé oli varsinkin monen amerikkalaisen valmistajan hinnat alkaen -malli, mutta toisaalta eksklusiiviset koriräätälit valmistivat samaan aikaan coupéita maailman kalleimpien alustojen päälle.

Myös itse autojen muotoilu on ajan saatossa muuttunut. 30-luvulla markkinoiden ohuessa yläpilvessä alkoi konseptina esiintyä hardtop-coupé -idea, jossa korin B-pilarista luovuttiin esteettisistä syistä. Ideana oli yhdistää avoauton linjakkuus ja umpimallin mukavuus. Hardtopista tuli maailman suosituin coupé-tyyppi, kun USA:n General Motors alkoi 50-luvun taitteessa tarjota sellaisia kaikkien merkkiensä mallistoissa. Ennen pitkää muoti ylsi aina eurooppalaiseen kääpiöautoluokkaan asti.

Jo ennen hardtopeja GM oli 40-luvun alussa pannut alulle toisen muotikuosin, sulavan luiskaperäisen ”fastbackin”. Valtavirran muodista fastback putosi hetkeksi 50-luvun alussa, mutta idea talvehti onnistuneesti eurooppalaisissa urheilu- ja kilpa-autoissa. 60-luvun alkupuolella fastback palasi uudelleen muotiin, usein hardtop-ideaan yhdistyen. Tuo vuosikymmen olikin kaikentyyppisten coupé-mallien kulta-aikaa.

Itse rakennettu unelma

Suomalaisessa ajoneuvohistoriassa maailmalla levinnyt coupé-muoti synnytti myös mielenkiintoisen kotoperäisen kuriositeetin: tee-se-itse -coupét.

Suomessa autot olivat pitkään hyötykäytössä, johon varsinkaan kaksipaikkaiset coupét eivät soveltuneet. Kun tehdastekoisia tyylikkäitä autoja oli tarjolla niukasti, ryhtyivät coupésta haaveilevat harrastajat rakentamaan itse unelmiensa autoja. Lopputulokset olivat esteettisesti vaihtelevia, mutta parhaat toteutukset kävivät melkein tehdastekoisista.

Coupé-autojen kehitystä ja värikästä historiaa esitellään näistä lähtökohdista ensi keväällä Classic Motorshowssa. Tiedossa on kymmenittäin upeita kupeita 20-luvulta aina 90-luvun alkuun asti.

Scroll to Top