Elävää ajoneuvohistoriaa viikonvaihteessa Lahden Messukeskuksessa

Tulevana viikonloppuna järjestetään taas harrasteajoneuvojen ajokauden perinteisesti avaava Classic Motorshow. Näyttelyn monilla osastoilla suomalainen ajoneuvohistoria herää henkiin tavalla, joka koskettaa. Autenttiset aikakauden ajoneuvot tuovat menneet vuosikymmenet lähelle sellaistakin kävijää, joka ei niitä ole itse elänyt.

Kupee on upee 

Tämän vuoden teemana ovat coupét, joita on näytteillä 20-luvulta aina 90-luvulle saakka. Coupé voi olla mitä hyvänsä kääpiöautoista maailman nopeimpiin kilpureihin. Yhteistä niille kaikille on kuitenkin tavallista perhemallia tyylikkäämpi ulkomuoto. Coupé on auto kuljettajille, jotka eivät suostu sulautumaan asfalttiviidakkoon. Suomessa coupét olivat aikoinaan tuontisäännöstelyn vuoksi huomattavan harvinaisia, joten näppärimmät askartelivat sellaisen itse, lähtökohtanaan tavallinen taksimalli. 

Classic Motorshown ‘Kupee on upee teemahallissa’ on esillä mm. Mercedes-Benz 300 SL Coupé vm 1956, joka tunnetaan myös Lokinsiipi-Mersuna.

Eläintarhanajot 1932-63

Viimeisestä Eltsusta on tullut kuluneeksi 60 vuotta.
Eläintarhanajot olivat vuosikymmenten ajan Suomen suurin yleisötapahtuma, jossa kotimaiset huiput ottivat mittaa kansainvälisistä tähdistä. Autopuolella suuria suomalaisia nimiä olivat Karl Ebb, S.P.J. Keinänen ja Curt Lincoln. Moottoripyöräluokissa ässiämme olivat mm. Walter Bergström ja Raine Lampinen. Classic Motorshowssa on esillä niin moottoripyörä- kuin autopuolenkin edustusta. Lisäksi tapahtuman historiaa esittelevällä osastolla haastatellaan Eläintarhan ajoihin liittyviä kilpailijoita.

Jarno Saarinen Tribuutti 

Ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen oli juuri murtautunut maailman menestyksekkäimmäksi RR-kuljettajaksi, kun hän menehtyi traagisesti Monzan MM-osakilpailussa tapahtuneessa onnettomuudessa 50 vuotta sitten.
Jarno Saarinen -osastolla on esillä aitoja Jarno Saarisen pyöriä, ajovarusteita, RR-tallin kalustoa ja muuta esineistöä.

Moottoripyöräpoliisi Manu

Kaikki Helsingissä 1930-50-luvuilla ajoneuvoilla liikkuneet tunsivat ”Musta-Manun”, moottoripyöräpoliisi Mauno Heinosen, joka valvoi ylikuormia ja lättähattuisia pärinäpoikia poikkeuksellisella antaumuksella. Työvälineenään Manulla oli aina iso sivuvaunullinen Harley-Davidson, jonka lullassa moni väärintekijä sai matkan kamarille ja vielä useammat nuhteita tai sakkoja. Harley-Davidson Suomessa -osastolla ovat näytteillä molemmat Mauno Heinosen virka-Harrikat vuosilta 1935 ja 1952.

Luvassa on paljon muutakin, katso näyttelyopas

Edellä on vain tärppejä Classic Motorshown runsaasta tarjonnasta. Teemaosastojen lisäksi yhdistyksien ja kerhojen osastoilla on näytteillä satoja muita mielenkiintoisia ajoneuvoja viime vuosisadan alkuhämäristä 1990-luvulle saakka.

Katso näyttelyopas tästä

Scroll to Top