Classic Motorshow´n monipuolisesta tarjonnasta Lahden Messukeskuksessa toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna löytyy myös tiettävästi maailman ainoa entisöity vuoden 1948 Checker A2 -taksiauto, joka esitellään ensimmäistä kertaa yleisölle. Nimensä Checker sai aikanaan ikkunatason alapuolella autoa kiertävästä shakkiruutu-raidasta.
Checker ry on saanut valmiiksi monivuotisen hankkeensa ja entisöinyt Checker A2 -taksiauton vm. 1948. Projekti aloitettiin noin kahdeksan vuotta sitten. Hanketta on rahoitettu joukkorahoituksella, mikä ei kuitenkaan yksin onnistunut.
”Parillakin lainalla on jouduttu rahoittamaan sitä. Lisäksi vuosittain on järjestetty juhlagaala, jossa lippuja myymällä ja arpajaisilla yms. on saatu lisää rahaa. Auto on nyt valmis, mutta velkaa on vielä maksettavana. Toivottavasti auto nyt saadaan kiertämään ja vuokralle”, kertoo Checker ry:n Paul Savunen.
Näyttelyssä esillä olevien kahden Checker-auton historia on mielenkiintoinen. Helsingin kaupunginjohtaja Erik von Frenckell ja ministeri Onni Hiltunen huomasivat vuoden 1952 olympialaisten lähestyessä maan taksikaluston olevan kovin huonokuntoista. Tilannetta helpottamaan päätettiin hankkia Checker-taksiautoja Yhdysvalloista.
”Luulisin, että miehiin iski paikan päällä ns. vauhtisokeus. Äijät lähtivät matkaan repullinen rahaa mukana ja rupesivat sitten ynnäilemään, että ne saa tehtaan takapihalle varastoituja autoja paljon enemmän kuin jos ostaisivat uusia. Niitä vanhoja oli siellä tehtaan takapihalla silmän kantamattomiin”, juttelee Checker ry:n Paul Savunen.
Checkerin tehdas vaihtoi Yhdysvalloissa muutaman vuoden ajettuja autoja uusiin ja vanhat pyrittiin takapihalla varastoimisen jälkeen romuttamaan, mikä kertonee myös siitä, ettei Checkereitä maailmalta löydy.
”Nyt keväällä julkaistavassa Checker-autojen historiasta kertovasta kirjassamme on Checker-tehtaan Suomen valtiolle lähettämä avoin kirje. Siinä tehdas pyytelee anteeksi tapahtunutta, sillä he luulivat autoja ostettavan romuksi, purettaviksi,” paljastaa Savunen.
”Täytyyhän niiden olla ollut ihan karmeassa kunnossa, minkä voi itse kukin todeta esimerkiksi osastomme toisesta Checkeristä. Hannu Kyttäsen omistama, alkuperäiskunnossaan oleva, vuosimalliltaan 1948 Checker jäi seisomaan muistaakseni jo vuonna 1961, siis vain 13 vuoden ikäisenä. Eikä hankittujen autojen tilannetta merimatka muutoinkaan parantanut, kansilastille suolainen merivesi ei ollut hyväksi ja nostureilla suoritetut lastaukset runtelivat autoja lisää.”
Tästä huolimatta Checkerit ajettiin 1950- ja 60-lukujen aikana takseina loppuun eri puolilla Suomea, ja ne ovat muodostuneet osaksi maamme ajoneuvohistoriaa. Näitä autoja ei ole jäljellä enää montaakaan yksilöä. Ajokuntoisia yksilöitä on näyttelyssä esillä olevat kaksi autoa.
Checker-autoja valmisti yhdysvaltalainen Checker Motor Corporation Michiganin Kalamazoossa vuosina 1922-82. Autoja tehtiin erityisesti suurten kaupunkien taksiautokäyttöön. Autoja valmistettiin pieniä eriä, A2-mallia vain noin 5 000 kappaletta.
Lauantaina 6.5. klo 9.00-17.00
Sunnuntaina 7.5. klo 10.00-17.00
Lahden Messukeskus, Salpausselänkatu 7, 15110 Lahti
18 euroa / päivä (sis. alv 10 %).
Alle 12-vuotiaat ilmaiseksi aikuisten seurassa.
Lippuja on ostettavissa sekä käteisellä että pankki- ja luottokorteilla (Visa/Mastercard) lipunmyyntipisteistä messukeskukseen saavuttaessa.
Lippuja on saatavissa myös ennakkoon Tiketistä (www.tiketti.fi). Päivälipun hinta Tiketissä on 18 euroa + lipputyyppikohtaiset toimituskulut, alkaen 2,50 euroa.