Erikoisen upeita, Oldsmobile Toronado ja Citroën SM
Vapun jälkeisenä viikonloppuna järjestettävän Lahden Classic Motorshown teemana on Kupee on upee. Kaikki coupét ovat omalla tavallaan omistajaansa ilmentäviä erikoisautoja, mutta Oldsmobile Toronado ja Citroën SM antoivat erikoisen määritelmälle aikoinaan kokonaan uusia sisältöjä.
Suunnittelijoiden päämääränä niin Michiganissa kuin Pariisissakin oli luoda ylellinen ja nopea GT-auto, joka tekisi vaikutuksen missä hyvänsä maailman kolkassa. Molemmat joukkueet onnistuivat tehtävässään yli odotusten.
Toronado esiteltiin yleisön valtavaksi hämmästykseksi mallivuodelle 1966 ja SM miltei tasan viisi vuotta myöhemmin, eikä lainkaan vähäisemmän mediahuomion kohteena. Päältä katsoen autoille oli yhteistä lähinnä etuveto, dramaattinen ulkomuoto ja kyky lennättää neljää etuoikeutettua ihmistä halki maiseman suurella nopeudella ehdottoman ylellisissä puitteissa. Niiden todellinen kohtalonyhteys kuitenkin syntyi 60-luvun eteenpäin katsovasta hengestä. Siitä samasta, joka vei ihmisen kuuhun.
Vaikka amerikkalaiset tarvitsivat tavoitteensa saavuttamiseen enemmän terästä ja hevosvoimia, olivat Toronado ja SM mitattavien suoritusarvojen valossa hämmästyttävän lähellä toisiaan; huippunopeus oli molemmissa 220 km/h tietämissä ja sadan kilometrin tuntinopeus saavutettiin paikaltaan lähtien noin kahdeksassa sekunnissa. Oldsmobilen runsaan parin tonnin omamassan runnominen 60-luvun mittapuilla mielipuolisiin suoritusarvoihin vaati seitsenlitraista V-kahdeksikkoa siinä, missä puoli tonnia kevyempi Citroën selvisi erinomaisen aerodynamiikkansa turvin tehtävästä vain 2.7-litraisella Maserati-peräisellä V6-moottorilla.
Erikoinen yhteensattuma oli sekin, että sekä Toronado että SM ylsivät esittelyvuonnaan kolmannelle sijalle Vuoden auto Euroopassa -äänestyksessä. Tässä arvostetussa mittelössä ovat yleensä menestyneet sellaiset merkittävät uutuudet, joille on odotettavissa menestystä perheautojen massamarkkinoilla.
Siihen Oldsmobilen ja Citroënin tinkimättömistä kilometrinnielijöistä ei ollut. Molemmat pettivät myyntiennusteet pahoin, vaikka jättivätkin autohistoriaan lähtemättömän jäljen. Mahtava General Motors kesti Toronadon kaltaisen pienen seikkailun helposti, mutta Citroënin SM-projekti suisti selvitystilaan ja lopulta Peugeot’n syliin.
Puolen vuosisadan takaa katsoen markkinamenestyksellä ei enää ole mitään merkitystä. Tärkeintä on, että valmistajilla oli aikoinaan rohkeutta kurkottaa tähtiin ja toteuttaa nämä upeat GT-coupét. Sekä Toronadoon että SM:ään voi tutustua lähemmin Lahden Messukeskuksessa 6.-7.5. järjestettävässä Classic Motorshowssa.