Ferrari 250 GTE tähdittää Classic Motorshown Urheiluautoteemaa

kuva: Mobilistin arkisto

Yksi tulevan viikonlopun Classic Motorshown Urheiluautoteemaosaston tähdistä on Ferrari 250 GTE.

Ferrari 250 GTE oli tuotannossa 1959–1963 ja niitä valmistettiin sinä aikana 950 kappaletta. Ferrarin mittapuilla kyseessä oli tuolloin ennen kuulumaton suosio ja näistä ainakin pari löysi tiensä myös Suomeen. Vaikka urheiluautoja oli nähty aiemminkin täällä, teki tämä Ferrarin malli suomalaista autohistoriaa. Ferrareita ei nimittäin aiemmin oltu maassamme nähty muualla kuin autokilpailuissa, joten tämä kyseinen malli oli ensimmäinen katukäyttöön Suomeen hankittu Ferrari.

Ferrari 250 GTE:ssä oli aikanaan kunnioitusta herättänyt tekniikka. Kevytmetallinen V12-moottori, jota ruokki 3 Weberin kaksikurkuista kaasutinta, levyjarrut kaikissa pyörissä ja nopeusmittarissa lukemia aina 300 km/h asti!

Ja mikä auto se olikaan ajossa. Tekniikan Maailman Jussi Juurikkala hehkutti vuonna 1961: “kaarreominaisuudet ovat parhaat mitä milloinkaan olemme tavanneet, istuma-asento ja tuki ihanteelliset, kiihdytettäessä Ferrari lähtee kuin imemällä ja myös jarrut ovat kovan kehumisen arvoiset.”

Classic Motorshown Urheiluautoteema pitää sisällään yli 30 mielenkiintoista urheiluautoa, jotka yhdessä kuvaavat urheiluautojen monimuotoisuutta Suomessa. Mukaan mahtuu autoja Honda S800:sta BMW M1:seen ja MG TA Midgetistä Maseratiin.

Teemaosaston lisäksi myös muilla osastoilla on esillä harvinaisia urheiluautoja. Yhtenä helmistä mainittakoon Finnish Jaguar Drivers Club Ry:n osastolle tuleva SS Jaguar 100, joita auton valmistaja SS Cars Ltd of Coventry teki vuosina 1936–1941 yhteensä 314 kappaletta.