Ferrari-harvinaisuuksia Classic Motorshow’ssa

Kuva: Scuderia Naftalin

Näyttelyvieraat pääsevät 6.-7. toukokuuta Lahden Messukeskuksessa järjestettävässä Classic Motorshow´ssa ihailemaan kahta Suomi-historian omaavaa 50-luvun Ferrari-harvinaisuutta. Autot ovat nähtävillä automerkin 70-vuotista taivalta juhlistavan ja itsekin 30 vuotta täyttävän Ferrari Owners´ Club Finlandin osastolla.

Lahteen tuotavat Ferrarit tunnetaan tyyppinimillä 750 Monza ja 250 GT Tour de France. Niistä Monzaa voisi nykykäsittein luonnehtia lähinnä urheiluauton prototyypiksi, kun taas Tour de France on ollut entisajan termistön mukaan matkailuauto, joskin kilpailukäyttöön suunniteltu. Molempien autojen nimissä numero tarkoittaa moottorin yhden sylinterin tilavuutta. Monzassa sylintereitä on neljä, mutta Tour de Francessa 12, joten kummankin kone on kolmilitrainen.

Carl-Otto Bremerin Ferrari 750 Monza (kuvassa yllä)

Näyttelyssä esiintyvä Ferrari Monza toimitettiin uutena ranskalaiselle Francois Picardille, joka kilpaili sillä 1956 mm. Afrikan mantereella Agadirissa sekä Dakarissa ja sijoittui kotimaassaan yhdessä Monacon GP:n voittajana tunnetun Maurice Trintignantin kanssa kolmanneksi Montlheryn 1000 kilometrin kisassa. Seuraavana vuonna auto siirtyi Scuderia Ferrari Svezian haltuun ja Erik Lundgren ajoi sillä Eläintarhanajoissa kolmanneksi. Ruotsin Kristianstadissa järjestetyssä urheiluautojen MM-osakilpailussa sen ohjaimissa vuorottelivat kuitenkin Carl-Otto Bremer ja Esko Keinänen, jotka kovassa seurassa selvisivät hienosti kuudensiksi.

1958 Bremer taiteili omaksi hankkimansa Monzan jälleen Eläintarhanajoissa kolmanneksi ja pystyi samaan sijoitukseen myös Karlskogan Kanonloppetissa, Ruotsissa. 1959 Bremer onnistui viemään Monzan Eläintarhanajoissa voittoon jättäen taakseen mm. Aston Martinilla kilpailleen Le Mans -veteraanin, Graham Whiteheadin. 1961 Bremerin oli jo vanhenevalla autolla tyytyminen Eltsussa kolmanteen sijaan.

Modernimman kaluston vallatessa markkinat ikääntyvän Monzan arvo väliaikaisesti hupeni olemattomiin ja se jäi Suomeen pitkäksi aikaa. 1960-luvun mittaan varsinkin Pertti Grön kisasi sillä sekä ravi- että jääradoilla. Vielä 1967 Eero Visa osallistui sillä Artukaisten Sadan Auton Ajoon. Seisottuaan parikymmentä vuotta varastoituna auto kunnostettiin Suomessa ja myytiin sittemmin ulkomaille.

Scuderia Askolinin Ferrari 250 GT Tour de France (kuvassa alla)

Kuva: Scuderia Naftalin

250 GT Tour de France hankittiin 1957 Koskenkylän kartanon isännän, Carl-Johan Askolinin, perustamalle Scuderia Askolinille. Curt Lincoln voitti sillä yllä mainitun Kristianstadin MM-kisan yhteydessä ajetun GT-autojen lähdön ja korjasi seuraavana keväänä komean voiton Eläintarhanajojen matkailuautojen kisassa. Pian sen jälkeen Askolin vei auton turneelle Manner-Eurooppaan, missä Lars Finnilä ja Fred Geitel ajoivat sillä GT-luokassa kolmansiksi.

Scuderia Askolinin lopetettua toimintansa Tour de France ajautui Ruotsiin, missä John Kvarnström pystyi monet yllättäen sijoittumaan sillä EM-sarjaan kuuluneessa Keskiyön Auringon Rallissa kolmanneksi. Auto päätyi kuitenkin takaisin Suomeen, Ferrarin maahantuonnista yhdessä isänsä kanssa vastanneelle Carl-Otto Bremerille, joka lähetti sen tehtaalle kunnostettavaksi katukäyttöön.

Bremerin saatua kesällä 1962 surmansa lento-onnettomuudessa ei kunnostustyöllä pidetty Italiassa kiirettä, mutta ennen pitkää Tour de France palautettiin Helsinkiin. Rajulle urheiluautolle ei niihin aikoihin ollut helppo löytää ostajaa. Kun se päätyi tunnetun kilpa-autoilijan ja autokauppiaan Matti Brännaren liikkeeseen, uskoi hän sen ystävänsä, myöhemmin Veemax-kilpa-autoillaan mainetta saavuttaneen Max Johansonin haltuun. Brännare toivoi Johansonin löytävän Tour de Francelle ostajan, ja sellaista etsittiin mm. ilmoituksella amerikkalaisessa lehdessä.

Tour de Francen seuraava omistaja löytyi ennen pitkää sittenkin Suomesta, ja vaikka auton arvo on noussut useimmille tavoittamattomiin summiin, on se pysynyt maassa ja ollut ajoittain nähtävissä myös alan museoissa.

Classic Motorshow´ssa nämä Monza- ja Tour de France -yksilöt esiintyvät samassa tapahtumassa ensimmäistä kertaa lähes 50 vuoteen.

CLASSIC MOTORSHOW – SUURI SUOMALAINEN KLASSIKKOAJONEUVONÄYTTELY

AUKIOLOAJAT:
Lauantaina 6.5. klo 9.00-17.00
Sunnuntaina 7.5. klo 10.00-17.00

Lahden Messukeskus
Salpausselänkatu 7
15110 Lahti

LIPUT OVELTA:
18 euroa / päivä (sis. alv 10 %).
Alle 12-vuotiaat veloituksetta aikuisten seurassa.
Lippuja on ostettavissa sekä käteisellä että pankki- ja luottokorteilla (Visa/Mastercard) lipunmyyntipisteistä messukeskukseen saavuttaessa.

Lippuja on saatavissa myös ennakkoon Tiketistä (www.tiketti.fi). Päivälipun hinta Tiketissä on 18 euroa + lipputyyppikohtaiset toimituskulut, alkaen 2,50 euroa.

ILMAINEN PYSÄKÖINTI JA NARIKKA:
Näyttelyvieraille pysäköinti on niille varatuilla paikoilla ilmaista. Narikkaan voi jättää vaatteita tai vaikkapa kypärän veloituksetta.

Scroll to Top