Classic Motorshow´ssa tänä viikonloppuna juhlitaan useita tasakymmenvuosia. Fiat 500 Club Finland on tuonut Fiat 500:n 60-vuotisjuhlan kunniaksi osastolleen neljä Fiat 500 -autoa.
Fiat esitteli Nuova 500:n heinäkuun 4. päivä 1957, kaksi vuotta Fiat 600:n esittelyn jälkeen. Nimessä oleva sana Nuova (uusi) oli aiheellinen, koska pienimpänä Fiatina tuttu Topolino oli viralliselta nimeltään Fiat 500. Pieni koko ja edullisuus saavutettiin muun muassa korvaamalla nelisylinterinen vesijäähdytteinen kone kaksisylinterisellä ilmajäähdytteisellä.
Fiat 500 Club Finlandian osastolla C25 on neljä Fiat 500 -autoa. Vanhin Nuova 500 on vuodelta 1957 (lähtöisin Ruotsista) ja sen tuntomerkkeinä on muun muassa pitkä kattokangas, mikä sisältää takaikkunan. Sen ovissa ei ole alas laskettavaa ikkunaa.
Seuraavaa kehitysmallia edustaa 500 D, jossa kattoluukkua on pienennetty vain etuistuimien kohdalle. Mallissa on jo kunnon takaistuin ja sen selkänoja alas laskettuna saadaan iso tavaratila. Ovet ovat yhä saranoitu takareunasta – kaappariovet. Tämä auto on valmistettu vuonna 1962, mutta on ensirekisteröity Suomessa vasta 1964.
Näyttelyn kolmas Fiat on mallia 500 L vuodelta 1968. Tämä auto ei ole alkuperäinen Suomi-auto, vaan se on tuotu Italiasta 2014, kuten monet uusimmat Suomeen tuodut Fiat 500:t. Auton yhteydessä on omistaja rakentama, tyyliin sopiva, perävaunu Vespan kuljettamiseksi.
Keväällä 1965 tuli malli 500 F, jonka suurin muutos oli ovien saranointi etureunasta. Auto oli yhä sangen askeettinen. Eräät asiakkaat halusivat lisää hienouksia ja Fiat kuunteli heitä tuoden vuonna 1968 markkinoille 500 L:n (Lusso – Luxus) askeettisemman 500 F:n rinnalle. Lussossa oli kojelaudassa Fiat 850 -mallin mittaristo, ovissa taskut ja paljon muuta pientä luksusta. Ulkoisesti L-malli eroaa F-mallista puskureihin lisätyistä pyöreistä lisäraudoista.
Näyttelyn neljäs Fiat 500 on farmarikorinen Fiat 500 Giardiniera vuodelta 1961. Farmarissa säilyivät kaappariovet koko tämän mallin valmistamisen ajan ja siinä on 10 senttiä pidempi akseliväli, mikä tuo lisää tilaa takaistuimelle ja tavaratilalle. Pystyyn sijoitettu henkilöauton moottori kaadettiin alas vaakasuoraan, jolloin moottori saatiin piilotettua tavaratilan alle. Italialaiset käyttävät tästä moottorista nimitystä sogliola = kampela.
Kyseinen auto FH-634 rekisteröitiin nimellä Fiat 500 Van Turussa syyskuussa vuonna 1961 umpikylkisenä pakettiautona ja se muutoskatsastettiin henkilöautoksi jo lokakuussa 1961. Tällöin rekisteriotteeseen tuli teksti: “Tilapäistä henkilökuljetusta varten hyv. istuimet kulj.paikan lisäksi 1+2 henkilölle”.
Tällöin oli voimassa henkilöautojen tuontilisenssimääräys. Henkilöautojen tuontia varten piti hakea tuontilisenssi ja selvittää tuonnin vaatiman ulkomaan valuutan lähde. Niin sanottujen hyötyajoneuvojen tuontilisenssistä oli jo luovuttu vuonna 1958. Samana vuonna astui voimaan väliaikainen henkilöautoja ja moottoripyöriä koskeva, yhden vuoden kestävä vero. Koska vero kohdistui vain henkilöautoihin, jotkut huomasivat porsaanreiän tuoda maahan pakettiauto. Ei tarvitse hakea tuontilisenssiä eikä maksaa autoveroa, ja myöhemmin auto muutettiin henkilöautoksi. Fiat 500 jäi Suomessa isomman Fiat 600:n jalkoihin.
Teksti: Kari Pynnä
CLASSIC MOTORSHOW – SUURI SUOMALAINEN KLASSIKKOAJONEUVONÄYTTELY
AUKIOLOAJAT:
Lauantaina 6.5. klo 9.00-17.00
Sunnuntaina 7.5. klo 10.00-17.00
Lahden Messukeskus
Salpausselänkatu 7
15110 Lahti
LIPUT OVELTA:
18 euroa / päivä (sis. alv 10 %).
Alle 12-vuotiaat veloituksetta aikuisten seurassa.
Lippuja on ostettavissa sekä käteisellä että pankki- ja luottokorteilla (Visa/Mastercard) lipunmyyntipisteistä messukeskukseen saavuttaessa.
Lippuja on saatavissa myös ennakkoon Tiketistä (www.tiketti.fi). Päivälipun hinta Tiketissä on 18 euroa + lipputyyppikohtaiset toimituskulut, alkaen 2,50 euroa.
ILMAINEN PYSÄKÖINTI JA NARIKKA:
Näyttelyvieraille pysäköinti on niille varatuilla paikoilla ilmaista. Narikkaan voi jättää vaatteita tai vaikkapa kypärän veloituksetta.