[learn_more] Content goes here[/learn_more] [tabs slidertype=”top tabs”] [tabcontainer] [tabtext][/tabtext] [/tabcontainer] [tabcontent] [tab]Content goes here[/tab] [/tabcontent] [/tabs] [button] Link text[/button] Classic Motorshow 2.-3.5.2009
Lahden Teivaanmäen rinteessä eletään Vapun jälkeisenä sunnuntaina uudestaan suomalaisen ralliautoilun kulta-aikaa. Suuri joukko 60-luvun autourheilutähtiä osallistuu silloin Classic Motorshow´n yhteydessä järjestettävään Gulf-näytösajoon Messukeskuksen kupeella. Näytösajon osallistujaluetteloon tästä.
Simo Lampisen, Hannu Mikkolan ja Jorma Luseniuksen osanotto Lahden tapahtumaan on vahvistettu jo aikaisemmin. Heidän lisäkseen tulee mukana olemaan toistakymmentä muuta nimeä, jotka aikanaan tulivat tutuiksi kotimaisten kilpailujen tuloslistoilta.
Kaikille kuljettajille on hankittu ajettavaksi samanlainen auto kuin millä he loivat mainettaan. Niinpä Lampisella on ajokkina Saab 96, Mikkolalla Ford Escort Twin Cam ja Luseniuksella Renault R8 Gordini. Luseniuksen auto on itse asiassa jopa hänellä kisakäytössä ollut yksilö.
Volvo oli suosittu kilpaväline läpi koko 60-luvun ja Lahdessa ajetaankin usealla eri Volvo-mallilla. PV544 Sportin saavat alleen Risto Virtapuro ja Timo Mäkelä. “Ribis” Virtapuro muistetaan myös VW- sekä Opel-kuljettajana ja ajoittain hän kisasi ulkomailla Datsunin tehdasjoukkueessakin. Myös Mäkelä kilpaili monella merkillä, mutta pitkän uransa ensimmäiset huipputulokset hän teki juuri PV544:llä.
Volvo Amazonilla ajaa Lahdessa etenkin jääratakisoissa kovaa jälkeä tehnyt Juhani Suvanto. 142-mallia puolestaan kyydittää nimenomaan sillä kotimaan rallikärkeen noussut Eero Soutulahti.
Opel Rallye Kadett kohosi kotimaisten ralliteiden suosikiksi 60-luvun jälkipuoliskolla, jolloin sitä ehkä kaikkein näyttävimmin paiskoi porilainen Hannu Palin. Nyt pääsee räiskyvä “Hantta” taas käsiksi Ralli-Kadettiin, samoin kuin myös Eeva Heinonen, joka vuosikaudet hallitsi Suomessa naisten luokkaa ja pani monesti miehetkin ahtaalle.
Autourheilun kansallisen kattojärjestön AKK-Motorsportin puheenjohtajana nykyisin tunnettu Kari O. Sohlberg lukeutui hänkin 60-luvun kotimaisiin kärkinimiin. Sohlberg pestattiin silloin Fordin maahantuojan talliin, jossa sai ajettavakseen Cortina GT:n, mutta kun autoon 1966 oli saatu Lotuksen moottori, ylsi hän sillä asvalttiratojen Suomen mestariksi. Kari Sohlbergin vaimo Tutu – myös moninkertainen Suomen mestari – oli joskus kilpailevan tallin jäsen ja Lahdessa hän saa ajettavakseen samanlaisen Renaultin kuin Lusenius.
Volkswagenia edustaa jyväskyläläinen “autokoulurehtori” Pekka Routti porrasperäisellä VW 1600:lla. Pitkään “pahnapuhaltimella” kilpaillut Routti voitti juuri tällaisella autolla vuoden 1968 Pohjola Rallin. Hänen koviin kilpakumppaneihinsa noihin aikoihin lukeutui legendaksi moottoripyöräpuolella ehtinyt Pertti “Konsta” Kärhä, joka pitkästä aikaa päästään näkemään Isuzu Bellett GT:n ratissa.
Mini Cooper S oli vuonna 1968 jo menettämässä asemaansa rallipolkujen ässänä, mutta Atso Aho onnistui silti ajamaan sillä Jyväskylän Suurajoissa neljänneksi. Nyt tekee sittemmin kartturinakin tunnettu Aho uudestaan tuttavuutta Cooperin kanssa. Puolen tusinaa Suomen mestaruutta asvaltti- ja jääradoilta korjannut “Lopen seppä” Kari Salonen taas esittelee Minin 850-kuutioisen perusversion, jolla hän niitti menestystä Cooperin väistyessä areenalta.
Edellä mainittujen tähtien lisäksi Gulf-näytösajoon osallistuvat niin ikään 60-luvulla uransa aloittaneet ja sitä vielä tänä päivänäkin jatkavat Matti J. Tarvainen (Skoda Octavia vm. 1961), Ole Ström (Opel Kadett 1000 vm. 1964) ja Martti Roos (Opel Rallye Kadett vm. 1970).
Gulf-näytösajo on Classic Motorshow´n oheistapahtuma, jossa autot kiihdyttävät Lahden Messukeskuksen viereltä muutaman sadan metrin matkan ylös Teivaanmäen tanssilavalle. Näytös viedään läpi sunnuntaina 3.5. kahteen kertaan, klo 12 ja 14 alkaen. Samat autot ovat mukana vastaavissa näytöksissä jo lauantainakin, mutta silloin omistajiensa ajamina.