Jatkuvia ja jo päättyneitä tarinoita Classic Motorshowssa

Lahden Messukeskuksessa 5.-6- toukokuuta viidettä kertaa järjestettävän Classic Motoshow´n tämänvuotinen anti alkaa hahmottua näytteilleasettajien päättäessä osastojensa teemoista. Kuten aina, erilaiset juhlavuodet nousevat vahvasti esiin näissä valinnoissa.

2012 tulee kuluneeksi jo 150 vuotta siitä, kun Adam Opel aloitti lukkoseppäisänsä työtiloissa ompelukoneiden valmistuksen. Ensimmäiset autonsa Opel teki vielä ennen vuosisadan vaihdetta, ja niistä tulikin sitten yhtiön päätuote, kun ompelukoneet miljoonannen yksilön valmistuttua poistettiin ohjelmasta. Suomen Opel Yhdistys – Opel Club Finland OCF ry – juhlii Classic Motorshow´n osastollaan merkin kunnioitettavan pitkää historiaa.

1962 Ford onnistui iskemään juuri sopivaan markkinarakoon uudella Cortina-mallillaan. Auton menekkiä ehkä lisäsi massatuotantomallille erikoinen muotoilu ja valmistus jatkuikin eri versioina 80-luvulle asti. Suomen Britti-Ford Kerho luotailee Cortinan 50-vuotista taivalta tuomalla paikalle sen kolme ensimmäistä ja useimpien mielestä klassisinta korimallia.

Tuona samana vuonna alkoi myös Datsunin maahantuonti Suomeen. Japanilaisautojen maihinnousu aiheutti kohua ja Datsunin maine levisi nopeasti osittain erilaisten huhupuheidenkin ansiosta. Sen muun muassa väitettiin mystisessä “ravistustestissä” päihittäneen kaikki muut merkit. Nissan Club of Finland isännöi yhdessä merkin maahantuojan Nissan Nordic Europen kanssa osastoa, jossa juhlitaan sittemmin nimeä vaihtaneen merkin Suomen valloitusta.

Classic Motoshow´n järjestäjän itse koostaman teemaosaston aiheena on tällä kertaa kadonneet merkit. Niin monen maineikkaankin automerkin valmistus on ehtinyt päättyä, että täällä esiteltävästä kalustosta on ollut suorastaan runsauden pulaa. Tutut itäautot Ifa, Wartburg ja Trabant ovat luonnollisesti esillä, samoin aikanaan Suomen teillä varsin yleiset Simca, Austin ja Triumph. Amerikkalaisten merkkien määrä on jatkuvasti supistunut: jo mennyttä maailmaa edustavat Lahdessa esimerkiksi Plymouth ja Studebaker. 1960-luvulla kadonneista saksalaismerkeistä ovat nähtävillä ainakin Borgward ja Glas sekä jälkimmäisen valmistama pikkuauto Goggomobil, samoin myös 70-luvulle sinnitellyt NSU. Esillä on myös harvinaisempia pikkumerkkejä, kuten 1950-luvun lopun edistyksellinen Berkeley.

Scroll to Top