Kalen Tallin osastolla mielenkiintoisia mopoja

Erkkola-invamopon rungon raadosta valmistui erikoinen, kanttiautoa muistuttava ajokki.

Lahtelaisen Kalevi Heikkisen Kalen Talli on ollut Classic Motorshowssa mukana kaikkina menneinä 10 vuotena – ja on jälleen tänäkin vuonna. Osastolleen Heikkinen tuo tällä kertaa tallinsa erikoisempia helmiä.

”Ajattelin, että valitsen tallistani ajopelejä, jotka eivät ole helmiä alkuperäistä aitoutta etsiville. Ne ovat minulle jalostettuja jalokiviä, joilla on myös ajettu paljon ja käytetty siihen tarkoitukseen, mihin ne on rakennettu”, valottaa Heikkinen asiaa.

Soliferin rungon pohjalta on tehty pitkien matkojen ajokki. Istuin kyynärnojineen sekä astinlauta ovat kuskin raajojen mukaan mitoitetut. KTM-pyörän iso tankki takaa bensansaannin melkoisen kauaksi pysähtymättä. Etukatteen suojassa on runsas mittaristo navigaattoreineen. 12 voltin sähköjärjestelmä on avuksi jopa kännykän lataamiseen.

Heikkinen kertoo, että nämä helmet on täysin ruosteisista romuista itse pelastettu ”uuteen elämään”. “Niitä ei ole rakennettu alkuperäiskuntoonsa, vaan kunnostettu käyttöön, uudelleen ajettaviksi vehkeiksi”, toteaa Heikkinen.

Heikkinen kertoo taustaa muutamille näytteille tuleville projekteilleen

”Minulle tuotiin hylätty Erkkola-invamopon runko toivoen, että jaksaisin tehdä siitä toimivan laitteen jo edesmenneen invalidin muistoksi. Ajattelin, että edellinen omistaja oli ennen vammautumistaan ollut automies ja näin ollen ehkä muistokapine voisi näyttää jotain vanhan ajan autoilun henkeä. Tien reunassa ajettaessa tuntuu kiusalliseltakin, koska perään kasautuu liikennettä. Rakennelmaa tuijotetaan eikä mennä ohitse, vaikka annan tietä kylliksi.”

Pappa-Tunturin muutokset ovat melko suuret. Jousitus on vaihdettu pitkäjoustoiseen etupäähän. Samoin takajouset ovat pehmeät ja iskunvaimentimet hyvät. Kymmenen litran tankki on käyttökelpoinen pitkillä taipaleilla. 4-pykäläinen vaihteisto soveltuu hyvin monenlaisille teille.

”Solifer-mopolla on ajettu 2000 kilometrin tapahtuma yhteen putkeen. Aikaa kului 48 tuntia. Pappa-Tunturilla on ajettu mm. Kilpisjärvi–Lahti-ralli sekä matkamopoilijoiden 1500 kilometrin hopeatason tapahtuma”, muistelee Heikkinen.

”Helkama Mini oli osiksi hajotettuna ja osittain tuhottunakin kymmeniä vuosia. Rakensin sen uudestaan ja nyt se säilytetään perheeni historian eräänä omintakeisena päristelykapineena. Demm-kone on muutettu jalkavaihteiseksi. Siinä voi vaijereiden paikkaa vaihtamalla harjoitella vaikkapa Jawan tyyliä; ykkönen ylös tai yleisempää vakiintunutta tapaa ykkönen alas.”

Kalen Tallin osastolla Classic Motorshowssa on muutakin mielenkiintoista

”Vuosittain olen myös ottanut osastollani ilmoittautumisia vanhojen mopojen Classic Vesijärvi -kierrokselle, joka ajetaan aina kesäkuun ensimmäisenä sunnuntaina. Vähitellen tapahtumasta on muodostunut melkoinen mopokansan joukkoajelu. Viime vuonna osallistujia oli n. 400 mitä erilaisimpien mopojen omistajia. Ruotsistakin oli osanottoa, kylläkin minun tallini lainamopoilla”, kertoo Heikkinen.

Helkama Minin runko on katkaistu, ja erikoisistuin saatu alle kouluikäisten tasapainon ja koneenhallinnan opetteluun soveltuvaksi. 70-luvulla rakennettu laite toimi Heikkisen poikien harjoittelupyöränä.