Kolmipyöräinen rekan nuppi?!

Kuva: Mobilisti -lehden arkisto

Lahden Messukeskuksessa 2.-3. toukokuuta järjestettävän Classic Motorshow´n teemaosaston kokoavana aiheena on tänä vuonna “Erilaisuus kunniaan”. Se merkitsee tietysti erityyppisissä ajoneuvoissa eri asioita. Kuljetuskaluston kohdalla on tuskin kuviteltavissa paljon erilaisempaa ilmiötä kuin kolmipyöräisyys. Moinen kummajainen on esillä näyttelyn teemaosastolla.

Ajatus kolmipyöräisestä rekan vetonupista voi tänä päivänä tuntua naurettavalta, mutta vielä 1960-luvulla sellaisen saattoi nähdä Helsingissäkin päivittäin. Kun Kauppatori siivottiin iltapäivällä toriajan päätyttyä, loppusilaus puhdistukselle annettiin pienellä pesurekalla, jonka tankista suihkutettiin vettä kivetykselle. Hopeanvärisen laitteen veturina oli oudon näköinen Scammell Scarab. Lahdessa on yleisön nähtävänä samanlainen, mutta jakelulavaa vetävä yksilö.

Englantilainen kuorma-autojen valmistaja Scammell alkoi valmistaa kolmipyöräistä vetoyksikköä 1930-luvulla, jolloin Britannian Rautateiden paikallisessa jakeluliikenteessä hevoset haluttiin korvata moottoriajoneuvolla. Ensimmäinen vetonuppi saikin nimekseen “Mekaaninen Hevonen”. 1948 se sai seuraajakseen kehittyneemmän version, tämän Scarabin.

Hevonen oli valmistajan mielessä vielä uutta malliakin nimettäessä, sillä Scarabin alku viittaa Scammelliin ja loppu Arabianhevoseen. Kun sana toisaalta tarkoittaa myös pyhää pillerinpyörittäjää, on sen monesti kuviteltu symboloivan auton ulkonäön vissiä yhtenevyyttä tuohon koppakuoriaiseen.

Ketterä Scarab soveltui erityisen hyvin ahtaisiin kaupunkiympäristöihin ja sitä käytettiin enimmäkseen jakelutehtäviin. Voimanlähteeksi oli valittavissa joko 2-litrainen bensakone tai Perkinsin dieselmoottori. Valmistus jatkui vuoteen 1967, mutta Scarabit osoittautuivat kestäviksi työkaluiksi, joita näkyi etenkin Britannian taajamissa vielä pitkään sen jälkeen.

Scroll to Top